Da Volvo BM kom med modell 700 i 1976 var dette en stor traktor i Norsk målestokk. Denne traktoren ble produsert som en følge av at D 42 motoren ble utrusta med turbo, da som et krav til anleggsmaskiner under samme merkenavn. Ellers var jo traktoren stort sett en 650. Men en viss suksess gav denne modellen, da det var en stort sprang fra 650 til 800. Komfortmessig var det få som hadde noe å stille opp med mot 650 og 700 i sin klasse. Hytta var virkelig en fin arbeidsplass!

Husker godt i Trøndelag at de største gårdene på 70-tallet som kjørte Volvo BM brukte 650. I tillegg hadde noen få 700, og det var noe så enormt den gang! De som hadde 700 hadde store redskaper, og fikk gjort mye arbeid pr arbeidsdag ute på åkeren. Prismessig var dette også en kostbar traktor, noe som også var årsak til at traktoren aldri ble noe "allemannseie".

For min egen del, og svært mange andre, kjøpte jeg min 700 da dette ikke var noe som gikk som hovedtraktor på gårdene. Traktoren hadde den gang passert 20 år, og hadde en overkommelig pris. Så alltid på 700 som noe som fremdeles kunne brukes til diverse arbeid med tunge redskap, og det gjorde den! Må si jeg var overaska mange ganger da jeg brukte traktoren til jordarbeiding, over hva jeg i virkeligheta klarte i forhold til de som kjørte traktorer til over en halv million. 3 skjærs vendeplog, 5 skjærs semiplog, 4 meters harv, ei relativ tung såmaskin og 25m3 lessevogn var egentlig ikke noe problem, bare kjøringa var lagt opp riktig. Det vil si i praksis at traktoren klarte de fleste redskapene som en 100 hk traktor i dag trekker.

Men det har sin pris på komfortsiden. I forhold til dagens traktorer må det sies at 700`n er tungkjørt. Hørselsvern hører til når man skal ha lengre økter. Tunge pedaler er det også. Men ved kjøring noen dager i året klarer man å "gå tilbake i tid" for å gjøre traktorarbeid.

Min 700 har deltatt på mange ulike oppgaver gjennom åra. Alt fra jordarbeiding, grashøsting, gjødselkjøring, korntransport, snøbrøyting med mere. På et en gård på vestlandet blir det nå forhausting og gjødselkjøring i tillegg til annet gårdsarbeid. Men hva er det resten i gruppa bruker sin 700 til?????

Visninger: 621

Svar til denne diskusjonen

min blir brukt til å trekke opp båter, kjøres med jødselvogna på 5600 liter, trekker steinlass og tømmer. går i skogen for henting av tømmer med tømmervogn og ellers litt kjøring på småting.
Nå har jeg ingen 700, men jeg har lillebroren, 650. Nå har jeg ikke gård, men jeg har ett gammel småbruk som min far kjøpte, og la all jord under sin egen gård. Så traktoren brukes med til snøbrøyting, vedproduksjon og diverse andre små oppgaver. Dessuten stiller jeg og sønnen min (på fire år) opp når det er behov for hjelp på gården til min far. Selv om jeg mangler turboen, må jeg si at traktoren er sterk og trekkvillig som bare det. har aldri blitt klok på girkassa, men lever lenge på hurtig-gearet. Kjøpte traktoren billig i sommer, med defekt kraftuttak og manglet bakrute + ramme. Dessuten hadde den lekasje på en eksosventil. Forhåpentligvis slipper jeg noe mer utgifter nå, selv om jeg kjøpte komplett bakrute og aksel til kraftuttak for 2000 svenske kr..

700`n står for det meste til pynt. kjøpte den mest for gøy...

har akkurat kjøpt mæ en 700 77mod med 5270timer på telleren.har og tvilling dekk. den skal brukes til litt pløying, harving(vederstad 4,5m) tromling, stå i vedmaskin og div annet gårdsarbeid. har egentlig kjøpt den for moro men må jo bruke den litt da :) tenkte je skulle få den ordentlig fin igjen, jeg mener dette er traktorer som virkelig er verdt å ta vare på :) skal snart innom Vangbo å få dem til å lage et blankt fint eksosrør :D

Hei, jeg har en 650 (industri gul) som jeg fikk tak i for noen år siden. Har hatt litt problemer med da det meste er mange år siden det er brukt. Det første jeg byttet var startermotor og dynamo til en 24v og byttet om på Batterier. Skiftet også kaldstart.   Fikk til 3-pungt da det bare var en liten ventil som hang. Nå er det kraftaksling som jeg ikke får til å gå. Virker som det ikke er kontakt der du veksler fra direkte drift og hjul drift. Kan dra akslingen lett rundt med hånden så jeg lurer på hva dette kan være.

RSS

Annonse

siste foruminnlegg fra gruppen: veteran

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår