Hei.!

Noen her som kan hjelpe.? Har problemer på min Volvo BM 430 med at trepunkten ikke går helt ned. Virker som om det er noe i hydraulikken som stopper den fra å gå ned. Har funnet et stag i overføringen som var litt bøyd, men det kan virke som om det ikke er dette som er problemet. Håper det er noen her som har erfaringer fra det samme problemet.

Mvh

Torgeir 

Visninger: 942

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Olje full av vann og er det kaldt kan det fryse, potte tett returfilter? Gammel olje? Olja er vel ikke melkehvit?

Hei Ansgar og takk for tilbakemeldingen. Har ikke sjekket olja så grundig, så det kan godt vere at den er dårlig. Bør vel også bytte filteret samtidig. Har netopp tatt over traktoren og vet ikke når olja var bytta sist. Vet du hvor avtappings pluggen sitter.? Har lest litt på nettet om at toppstagsfestet kan komme ut av lage, kan det vere noe her?

Kansje du vet hvilken olje som bør brukes og?

Instruksbok finner du her:

Du må lage en bruker på forumet for og få lastet ned.

http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=168

Du kan spørre her, mange svensker som kan disse traktorene

http://www.maskinisten.net/viewforum.php?f=62

Ok, takker! Da prøver jeg det.!

Ja, toppstagfestet kan lage mye problemer er det ute og kjøre, har du stilt inn hydraulikken på posisjonskontroll? Har den fungert etter du kjøpte den? Brukte du traktoren til noe spesielt da det skjedde?

Nei den har vert slik siden jeg tok over den for en måned siden. Hva mener du med å stille inn hydraulikken på posisjonskontroll? Har ikke sjekka klaringa på toppstagsfestet men i følge en artikkel på norsklandbruk skal den være ca9-11mm, å det kan det se ut som den er. Ellers var ene overførings staget mellom betjeningsspaken og gaffelen på hydraulikken noe skjevt, kan vel ha noe å si det også.

Du har posisjonskontroll og dybdekontroll med mindre du skal pløye så er det posisjonskontroll som gjelder, men det burde uansett ikke låse hydraulikken, sitter armene helt fast kan du bevege dem i det hele tatt for hånd?

kan det tenkes den har stått veldig lenge med hydraulikken oppe slik at de bare har satt seg fast?

Det er bare tyngdekraften som får de ned.

Nei de sitter ikke fast, kan bevege hendelen fra toppen og halveis ned før det stopper. Men etter jeg demonterte staget mellom hendelen og gaffelen ser det for meg ut som om gaffelen er i endeslag. Skal sjekke litt mer opp når jeg kommer hjem fra jobb om en utkestid så skal jeg gi deg en tilbakemelding på hva jeg har funnet ut. 

Men den reagerer når du bruker spaken?

Går trekkarmene opp og ned? har du prøvd og løfte noe som veier litt med den?

Hei å takk for gode råd karer.

Jeg har nå sjekket ut litt datablad etc og funnet ut at linkarmen mellom spake og gaffel skulle vere 17,5cm lang og min var kun 17cm pga at den var bøyd. Dette førte til at jeg ikke fikk nok utslag på gaffelen som går inn i hydraulikken. Skrudde ut linkarm til den var 17,5cm CC, og vips så virket trepunkten. Det som mest sansynlig har gjort dette er at linkarmen har rustet fast og noen har brukt mye makt på den så den har blitt bøyd. Er nå meget fornøyd med at trepunkten går som den skal. :-)

Flott du tar deg tid til og poste løsningen og at løsningen var enkel.

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår