Traktor ruset seg opp på max turtall og jeg fikk ikke stoppet den uten at jeg må kvele den på høyt gir.

Min Deutz D 4006 har stått siden i vinter og dette skjedde når jeg skulle starte den opp igjen i går.
Både gass og stoppstaget som går inn på brennstoffpumpen ser ut til og fungere som de skal. Motoren er 3 sylindret og luftavkjølt. Brennstoffpumpen er en bosch rekkepumpe.Har noen peiling på hva dette kan være?

Visninger: 2971

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

jeg regner med at denne diesel pumpen har automatisk kald start ordning. sjekk om denne sitter fast.

hadde samme problemet på en valmet 605 en gang. 

da koblet ikke kaldstarten ut, 

Takk for svaret!
Kald start ordningen har glødeplugger, En sitter på luft inntak rett bak luftfilteret og en på toppen av den ene kjøleribba på den ene av sylinderene. Har sjekket alle dysene og det er ikke olje på noen av dem, så det ser ok ut. En ting jeg oppdaget var at det nesten ikke var olje på dieselpumpen. Kan dette ha noen betydning?

er det turbo og intercooler på denne ? kan evt. vær olje som kommer inn i innsuge så motoren går på oljen.

ikke uvanlig på biler/lastebiler. men veldig farlig. spesielt om man har automat å ikke får kvele.

Takk for svar!
Nei det er ikke turbo og intercooler på den. Den ryker heller ikke svart når den går, så jeg tror ikke den går på olje. Hadde opp dysene og det var ikke olje på dem heller. Har misstanke om at det kommer inn diesel fra en eller anen plass. Det var nesten ikke olje på dieselpumpen, Kan det ha noen med saken å gjøre tro?

har ikke så mye peiling når det gjelder olje på dieselpumpen, men kanskje ringe til et verksted så får du sikkert et godt tips :)

Kjenner ikke til denne Deutzen, men har en lignende motor på aggregatet mitt. Der sitter det en F4l-912 med rekkepumpe. Tidlige utgaver av disse måtte etterfylles og byttes olje på dieselpumpa. Nyere utgaver har mating av olje fra motoren som går gjennom dieselpumpen og tilbake til motoren gjennom registeret.

Hva du har finner du lett ut ved å telle slanger til dieselpumpen. Har du bare en slange så er det dieseltilførselen og du har gammel type pumpe. Har du i tillegg en tynnere slange som mest sannsynlig går inn på baksiden av pumpen så har du ny type.

Har du gammel type så tapper du av oljen og fyller nesten helt opp med ny olje. Bruk gjerne en tynn olje. Se ned i fyllehullet og legg merke til overføringer der nede. Beveg gass og stoppstag og eventuelt kan du bevege stag innenfra med en ren skrutrekker som du stikker ned gjennom påfyllingshullet. Hold på til pumpen fungerer normalt. Deretter bytter du olje igjen og fyller på vanlig motorolje. Mener det skal være en nivåplugg på enden av pumpen. Dette bør det stå om i instruksjonsboken.

Har du ny type så kan du prøve  å peke litt med skrujern for å få bevegelse. Fyll nesten helt opp med motorolje, la stå over natten og prøv igjen.

Dette burde hjelpe.

Takk for egasjement og et svar!Har bytta olje på den gamle pumpa nå. Så ikke bra ut den gamle olja, så ut som det var mye diesel i den. Beveget på stopp og gass stag, tappet en gang og fylte på olje igjen. Prøvde og starte men den rusa seg opp igjen. jeg reiser på ferie noen dager nå. Kanskje jeg må prøve og tappe og fylle en gang til når jeg kommer tilbake? Eller bør jeg få overhalt hele pumpa?

Det koster mye å få overhalt pumpa, du kan lett regne med 10.000+ i Norge. Vi hadde tre aggragat av denne typen der den ene dieselpumpen var gåen. Rust i kammeret med overføringer og en utgang gav ikke diesel i det hele tatt. Sendte den til Polen, kostet oss 1600 kroner å få den overhalt der. Kan sikkert finne noe kontaktinfo hvis du vil.

Hei igjen!

Traktoren har stått i noen dager med pumpa er full av olje. Har banka litt på den med hammer mens jeg har dratt i stopp og start staget. Tapper den en gang til og fyller olje opp til riktig nivå og prøver og starte den igjen. Kanskje i morgen. Hvis det går til hell....er jeg åpen for litt kontakt info ang overhaling. He he.
Dere hører fra meg etterhvert.

Traktoren holdt på og gå rett på garasjen. Hadde ikke skjæra på traktoren stått nede og bremsa i grusen, frykter jeg at garasjen hadde fått motstand.

Pumpa må til overhaling! 

Hadde vert takknemlig når det gjelder kontakt info ang overhaling Rune.

Heisan Rune! Har en Lennen C10-4 EX traktorgraver med nøyaktig samme problem som trådstarter her med min Bosch rekkepumpe. Det er en 85 modell. Vet ikke når de nye pumpene kom slik du nevner, men det kommer en liten kort tynn slange ut fra blokka i fremkant som går inn på pumpa. Ny type pumpe???? Ellers hadde jeg satt stor pris på å få kontaktinfo til de i Polen som dere brukte til overhaling. Tok det lang tid fra dere sendt pumpene til Polen og til de kom i retur?

Ok takk for svar.

Men jeg kommer vel ikke utenom og overhale pumpen nå. Eller fins det noen siste tjuv triks? he he.

RSS

Annonse

siste foruminnlegg fra gruppen: veteran

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår