hei har ein bm430 75 modell med enkelvirkende hydraulikk. lurer på om de er noen enkle steg for å fikse til toveis. har fått forslag om å skifte pumpe men er de noe enklere :-P?

Visninger: 809

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Moter en ny blokk på hydraulikpumpa. Gjøres enkelt med å sette en sentral bak på traktoren og trekke slanger fram til pumpa og koble seg på der.

Dette er et stjerneeksempel på at man skal ta gode råd med en god klype salt. Du bør vite at de som gir råd har en viss peiling. Jeg er på ingen måte noen ekspert men har da lært littt oppigjennom åra.

Pumpa har ingenting med dette å gjøre, å skifte den hjelper ikke noe. Du må gjøre noe med sentralen/ventilblokka for å få dobbeltvirkende uttak. Jeg gjorde dette på en 430 jeg hadde en gang i tida. Jeg skaffet meg en annen ventilblokk, brukt,  original Volvo, fordelen med det er at alt passer. Sørg bare for å få med alt av rør, skruer osv. Det er trangt om plassen under der men når alt er originalt fra Volvo så vet du at det blir riktig.  Jeg fikk to dobbeltvirkende uttak. Hvis jeg ikke husker feil så var det noe med at du kunne vri ventilsleiden i ene ventilen, så fikk du ett dobbelt og ett enkelt uttak, om ønskelig. Jeg kan nok tenke meg at det kan være vanskelig å få tak i en sånn ventil, men prøv først noen huggere, både i Norge og Sverige.

Hvis du skal koble deg på pumpa, eller røret fra pumpa, sørg for at ventilblokka har innebygd sikkerhetsventil ellers så kan du ødelegge pumpa eller andre ting. Pumpa leverer trykk til noe ryker eller motoren stopper. Snakk med noen som du vet har kunnskap om sånt før du går igang. Det er absolutt ikke noe enkelt tema du begir deg inn på.

takk for et godt svar. bare til å begynne å leite etter ventilblokk da:-P
Jeg har vell ikke sakt at du skal bytte pumpa jeg. LES før du svarer !!!!!!!!!! OG det går å sette på en vetil og trekke slanger til pumpa. Dette er gjort på en 430 son jeg brukte i dag med Hydraulisk toppstad på den påmotnerte ventilen. Er jo forjævlig at man skal få grisekjeft når man prøver oig hjelpe til med noe

Hvis det er meg du mener som gir deg grisekjeft så har du vel misforstått. Kanskje du skulle lese litt bedre selv før du raser avgårde. I Morten Mo`s startinlegg så står det at han har fått forslag om å bytte pumpe. Jeg skrev ikke at det var du som foreslo det. Hvis du leser av mitt innlegg at jeg mener at det ikke går å koble seg på pumpa, så ber jeg deg lese det jeg skriver en gang til. Altså siste del av innlegget.

I min jobb som industrimekaniker er jeg innimellom borti hydrauliske installasjoner, men hvis det blir for komplisert spør jeg folk som jeg stoler på at har nødvendig kunnskap om hjelp til å løse problemer jeg ikke takler selv. Det anbefaler jeg andre å gjøre også. Alltid. Jeg ønsker Morten Mo lykke til og håper han setter pris på info eller hjelp. Det gjør alltid jeg.

Ok, unskyld, men det går ihvertfall å koble seg på pumpa.
Helt greit Ola. Jeg håper at både du og jeg, og andre også, kan bidra med vår kunnskap og erfaringer for å hjelpe folk som ønsker det. Dette er et ypperlig forum i så måte.
Enig!
Gammel tråd, men prøver lykken likevel.
Har en -76 430 med ett enk.virk. uttak som jeg må ha dobb.virk. på. Har fått tak i en brukt original sentral med ett enk.virk og ett dobb.virk.
Noen som vet om rørene som går til den enk.virk. ventilen passer rett på den med dobbvirk.? Eller må man tilpasse kappe/forlenge originalrørene.

RSS

Annonse

siste foruminnlegg fra gruppen: veteran

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår