Her er en link hvor dere kan legge inn dekktype, dimensjon, dekktrykk og belastning og se hvor mye jordpakking det blir: http://www.planteinfo.dk/IntrNet/broker.exe?_Service=PI&_Progra...

Ganske interesant å leke seg med.

Visninger: 204

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Julepakking er gøyere!
Det er strøkent.. Da har jeg noe å forske på te våronna;)
Julepakking varer desverre, begge veier, mye kortere
Jeg har tenkt en del på dette fra tid til annen. på 80- og 90-tallet så var fokuset sterkt på jordpakking. Dette viste seg både på at leverandørene begynte å levere bredere hjulutrustning som standard, og det kom også motorsterke traktorer med lav egenvekt under jordpakkingsparolen. Men nå de siste årene så har liksom alt dette glidd vekk, og nå er det visst kun størrelse og effekt som gjelder. egenvekt er sjelden nevnt. Hva har skjedd? Har mekaniseringen i Norsk landbruk ekspandert så i størrelse at mye effekt og økt vekt for å kunne overføre krefter blitt en nødvendighet? For her på sunnmøre så har vi hvertfall de samme svarte surhøla under torva på jordene uansett vekt på traktorene, men man ser oftere og oftere at torva er vekk, og svartjorda gaper i store sår.
Har en del om det på skula, bli litt forvirra når nåen sei att brede hjul æ tingen og andre sei dom ska vørr så tynn som mulig (dvs. gamleste læreran på skula) :p Men æ mye du kan gjør for å forbedre resultat på jordan med dekk også:)
Hva er argumentet for å ha tynnest mulig dekk da? Legger flatt mindre avling? Jeg hadde spurt denne læreren om hvorfor, og også spurt om hvordan marktrykket forplanter seg nedover i jorda ... Greit nok om det forplanter seg rett ned, men sånn er det desverre ikke. jo lenger ned trykket får forplante seg, jo mer går det utover i bredden.
Som ringer i vann....
Argumentet æ att det itte tæ store plassen, mindre deler tå gjordet bli ødelagt osv osv.. En som æ vant te gamp og ford 4610.. nåe tå det kan stemme, men har du så tynne dekk bli det jo en pizza kniv når du svinge å da ødelegg du plutselig mere pga torvo du drei opp.. Teorien min ihvertfall der minuset te tynne dekk kjem inn..
Når det dreier seg om jordpakking ser det ut som det er skurtreskeren som er den største synderen ihvertfall hos oss. Sist høst var meget fuktig her på østlandet. På de arealene vi høstpløyer kunne jeg uten poblemer se store strukturskader i jorda etter treskeren. Kan jo bare tenke seg de skadene som har oppstått videre nedover under plogsålen. Treskeren vår er ikke av de største, men selv med 900 hjul tror jeg vi påførte jorda vår alvorlige skader. Maskinparken jevnt over blir blir større og tyngre for hvert år,- tror absolutt dette kan bli et problem vi får svi for i framtida.
nei lette og sterke trakorer. med lette redskaper de gir gode resulter os os selv om vi bare her sand gjord.

Mange som kjører med altfor tunge maskiner og redskap, ja.

Har brukt mye www.terranimo.dk og www.terranimo.ch som virkelig er å anbefale.

I følge disse digitale modellene er det mye verre å kjøre med traktor og kornhenger på jordet, enn en vanlig traktor i våronna. Ta deg tid og sjekk selv med disse modellene.
En skurtresker trur jeg også vil komme dårlig ut, men spesielt traktorhengere, mye fordi mange kjører med altfor dårlig hjuldimensjon. Hengere fra 6-10 tonn kjøres ofte med 400-15 hjul, og hengere som er litt større ofte med 500-17 hjul.
Synes selv det er vanskelig å få plass til noe større hjul på hengerne, spesielt om en vil beholde boggi-pendlinga.

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår