Tenkte vi skulle skaffe oss en liten veterantraktor i gråtass-dexta-major størrelse for å få et litt nostalgisk "stuk" på gård'n, men vet ikke helt hvilken. Skal hovedsaklig brukes til å pløye og harve åker'n, og kanskje også dra en liten freser på vinteren og kanskje et skjær. Noen som har noen anbefalning, eller kanskje noen egne erfaringer når det gjelder en traktor å dele?

Visninger: 951

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

MF35X eller VolvoBM 400 Buster er mine forslag
Fiat 450(45hk),500 (50hk), 550 (55hk) hvis du leter litt så får du med 4wd vis det er intresant. Trofaste sliter dette, noe sånn småfeil, går stort sett elektisk anlegg, tett dieselførsel fra tanken og litt rust her og dær, kan være litt treg startet om vinter.
Ellers er det en grei traktor med lite feil på driverk og motor og hydrulikken.
Gode forslag ja, får kikke litt rundt :-) liker ikke bare å kjøre rundt i J-D 6210'n hele tida for å gjøre noe. Mye mer gøyalt å gjøre det på den gamle måten med eldre traktor :-) må prøve å finne no' rimelig redskap å så hvis noen ser noe får dere si ifra :-)
Hvis du skal bruke freser ville jeg kanskje anbefalt en Super Major med to-trinnsklutsj.
Skaffer du deg en som er lavt drevet så får du en traktor som er seig i draget. Har god
vektfordelig til jordarbeid,fres o.l. Ville holdt en knapp på 16,9-14.30 istedenfor
13,6 eller 12,4. Super Major har også Sperre, noe som sikkert er en fordel ved pløying.
Dette er jo kun et forslag da :P
MF 135 eller 148 er gode traktorer i denne størrelsen, sperre, to trinns cluch og en del andre kjekke ting som dybdemåler og meget nøyaktige trekkstenger, god og pløye med. 165 og 168 er også gode traktorer i en litt større klasse men har mye av funksjonene til 135 og 148.
135 og 148 har perkins AD3.152 motor som er farlig lettstartet i all slags vær og kulde.
165 har AD4.203 som ikke er like lettstartet som AD4.212en som er etter 1967, 212 er meget lettstartet.
168 har A4.236 som er en lettstartet motor.
148 er en god traktor ja:D

ad4.203 er like lettstartet som både ad3.152, ad4.212 og ad4.236. Ad4 kom faktisk med noen modeller som hadde en produksjonsfeil, som gjorde at den ble tungstartet. 175 bruker også ad4.236 forresten.

Hvis du skal ha deg en dexta/super dexta så må du venne deg til å ha motorvarmeren i 30 min på vinteren.
Dextan er veldig lett å få deler til.
Ofte rust i skjermer.
Kommer til over alt
Drifstoffgjærrig
Er vel ikke alle dextaer det er motorvarmere på, men på 135 hjelper det på med en varmepistol direkte på motorblokka i kaldt vær.
Nuffield universal er en start-trekkvillig traktor. En sprek sollid sliter som er artig å kjøre.. får den både som tre og fire sylindra. Har selv en Nuffield universal three.. Det er den traktoren jeg bruker mest. (Til de lette oppgavene)
Har også komplett sett redskap til den så den er jo liksom med i jordbruket på ett av de mindre skiftene vi driver.
har ein gamal hanomag R12 med plog, hyppa, potetopptaker og anna utstyr til som eg vurderer å selge. blei brukt av tyskarane til ymse jordbruk-arbeid under krigen. traktoren har eg brokt til "hobby"pløying og slikt. når det er fint ver så har eg han ståande me veien så alle ser han og eg har fått mange komentarar til "den lille røde traktoren". han har to seter, så det er populert for ungane å sitte på ein ronde:) litt maling å småfix, så har du ein flott traktor til små arbeid:) ps. brukar nesten ikkje diesel i heile tatt!

En gammal bensin gråtass er jo tøft da.... blir vel litt i minste laget hvis du ska bruken litt men;-) Er det noen fler som har sett gråtass 4wd? så en sånn i sommær og fikk vetta at det var noen som ble produsert med firehjulstrekk. han kjøpten i nederland,og ga 60 000 for`n....flere bilder på www.graatasslauget.no

RSS

Annonse

siste foruminnlegg fra gruppen: veteran

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår