I Sverige har en dødsulykke satt fokus på om traktorers trekkroker er dimensjonert til å tåle belastningene de utsettes for. Bakgrunnen er ulykken der bakstussen på en traktor ble løftet opp av hengeren under tipping. Dette resulterte i at hengerens trekkstag knuste hytta og drepte føreren i det trekkroken knakk. Spørsmålet som både brukere, fabrikanter og forskere nå diskuterer er om trekkroker er kraftig nok dimensjonert til å tåle påkjenningen som oppstår under tipping, og om brukerne er flinke nok til å kontrollere dem for slitasje.

Visninger: 726

Kommenter

Du må være medlem av Traktorbygda for å kunne legge til kommentarer!

Bli med Traktorbygda

Kommentert av Morten Kulstad den 4 januar 2010 kl. 8.33
Det finnes faktisk kulekoblinger der en ikke trenger å forlate setet for å få dem i lås. Har dette systemet på en Claas Axion. Har ikke dette systemet på de andre traktorene, men det er ikke noe stort problem å måtte låse kula manuelt. En skal jo uansett koble lys og gjerne en del slanger.
Kommentert av Johan Valtramann Grøtting den 26 desember 2009 kl. 19.47
fatter'n drev for noen år siden og kjørte møkk med en massey ferguson 240 og wecman tilhenger. han kjørte det ut fra fjøset og skulle tippe det i en haug like ved det ene jordt som skulle pløyes. da fatter'n skulle tippe var ikke trekkroken helt i lås, slik at når han tippa ble hengeren baktung, og gikk av kroken. da han kjørte fram kom hengeren fremover, og inn bakruta. draget kom inn ca. 5 cm ved siden av hue til fatter'n. hadde jeg vert med da hadde jeg blitt truffet av draget, men jeg hadde heldigvis besøk av en kompis. så jeg var ikke med da det skjedde.
Kommentert av Håvar Grythe den 25 desember 2009 kl. 16.09
Jeg kjørde en Orkel T90 Henger på min JD 1640. Hengeren var fylt med grus, dvs, att den var skikkelig tung. Da jeg tvinga meg opp ein bratt bakke, så svart-røyken valt, merka jeg att kroken ga etter. Da reiste hengeren av og ned i grøfta. Kroken var brukt daglig siden 1985. Den var endel slitt! Kjørte til nærmeste Felleskjøp, og kjøpte nye slanger til brems, og tipp, samt ny krok. Det var dyrt, men det er værdt det! Ikke bare kan du redde livet ditt, men det var og mye behageligere å kjøre med. Slapp det att det slo i når du bremsa og ga på.
Kommentert av Mr.T den 22 desember 2009 kl. 9.16
Skal en være pirkete skjedde vel dette i forbindelse med løfting av flak på en krokløfthenger, men slitte trekkroker er uansett en dødsfelle. Har selv opplevd en stygg nestenulykke ved henger som slit seg fra en gammel traktor. Kulekoblinger er sikkert bra, de kan leveres både orginalt av enkelte traktorprodusenter og av flere forhandlere.I Frankrike er det påbudt med sikkerhetskjettinger. Problemet er bare at det vil bli fryktelig tungvindt for en del norske driftsformer der hengeren skal på og av kanskje både 50 og 60 ganger iløpet av en dag. Samtidig vil en gjerne ha et system som kan brukes på hele maskinparken. Det har også skjedd ulykker med kulekoblinger. Disse må også brukes riktig og festes forsvarlig hvis det skal ha noen hensikt.

Moralen må inntil videre bli: Hold utstyret i orden og respekter vektbegrensinger!

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår