Hei !

Har rustflak i diseltank. Noen som vet hvordan jeg kan få de ut, eller om de kan bindes med noe stoff?

Visninger: 229

Svar til denne diskusjonen

Finnes jo stoff som kan binde rust i tanker, men da må tanken være tom og rulles rundt og det blir jo rimelig vanskelig med denne østeuropeiske traktoren. Monter et ekstra filter som er litt grovere enn originalt som kan ta rustflakene og kjør. Pass på å bestandig ha full tank slik at du stopper videre rust. Og etterhvert kan du vel kjøpe deg en ordentlig traktor...

Hei Rune.

Et triks du kan bruke om du har tatt ut tanken på traktoren, ta en neve med karosseriskruver eller noe annet som har litt skarpe kanter og ha ned på tanken. Ta deretter og riste og skake tanken med det du har hatt ned på tanken, etter litt jobbing vil du få løsnet det som skal bort inne i tanken. Mindre tanker, slik som moped og motorsykkeltanker, kan og gjøres rein på samme måten med skruer eller skarp singel. Jeg har selv gjort de fast med strammeband inne i en sementblander og kjørt blanda til tanken ble helt gullende rein innvendig. Pass bare på at du ikke kjører lenger enn det er strengt tatt behov for, dette blir kraftig sliping og kan slite på metallet. Husk å gjøre rein tanken skikkelig etter en slik behandling. Skyll den grundig til all løs rust er borte.

Håper dette kan være et nyttig tips for deg. Det beste er å få tatt ut tanken og gjort den skikkelig ren. Skal du ikke ta ut tanken, kan du prøve med støvsuger og trykkluft.

Lykke til med prosjektet, Husk en rein tank vil spare deg for mye prakk og stopp seinere.

Mvh. Terje... 

et var et lurt triks med blandemaskin. Det skal jeg legge meg på minne! 

Årsaken til rust er fuktighet. Kanskje du har en lekkasje eller en form for lufting som gjør at det trekker fuktig luft inni tanken. 

Dersom tanken ikke lar seg fjerne kan du flushe tanken. Da må du lage deg et system som pumper diesel fra tanken gjennom et filter og ut igjen gjennom et spylemunnstykke.  

Bruk først et grovt filter og spyl løs klumper og slim. Så setter du på et finere filter (5u) og lar dette gå med både inn og ut i tanken noen timer. Gjerne bytt 5u filter et par ganger under denne prosessen.

Her er et par eksempel på portalbe filtersystemer. 

Parker filtertralle

CJC Filtertralle

For et provisorisk system kan du bruke en Gardena pumpe, hageslanger og et filter av det du har for hånden.

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår