Hallo!
Hadde vært morro å hørt synspunkter på hva dere synes er bra og mindre bra med 640'ien. Vi har jo en levende legende av en traktor!

 

Sjøl synes jeg traktoren ahr en helt fantastisk motor som både er startvillig og veldig seig til å ikke være større. 4hjulstrekket satte jo sjølve standaren på hva et holdbart og kraftig men alikevel praktisk 4hjulstrekk bør ha. 640 klorer seg jo fram over alt, må være noe spessielt med vektfordelinga og den korte akselavstanden og gjøre? Har ikke kjørt ekstremt mye i skaugen med traktor, men har da blitt en god del timer, har aldri vært borti en helt alminnelig 4x4 i den størrelsen og fra den tida som er like god til å ta seg fram! Liker ogsså løsningen med PTO clutch på spak, utrolig kjekt ved bruk av snøfres på tange plasser pla annet:) Traktoren er jo også fin å se på. har den siste utgava med Sekura S-74 hytta med flatt gulv og spaker plasert litt annerledes. Hytta er gullegod den, med varmeapparat til tusen og kjempeoversikt i alle retninger. Men det rasler og bråker...men ikke på lant nær så mye som S-70'n (den orange) som var skrudd rett i kroppen.

 

problemet er imidlertid tørre bremser og beint ut elendig hyd. kapasitet. skal man laste grus med 640 må man ta seg god tid om lasteren er av sånn nogelunde størrelse. Har kellve 900HD på min, veldig grei sak, var vel den de aller fleste kom med. Lasteren er jo ikke noe muskelbunt, men til sitt bruk er den helt grei, men det går jaggu tregt nok:P Bremsene er jo greie nok, men med mye bruk av styrebrems blir bånda fort slitt ut og om du har en henger som trykker på godt er det bare å bremse på gira:P Servostryringa er også et lite problem da den ved mye lasterbruk krever etterjustering nokså ofte...

 

Men for all del, En kjempeseig lettvekter som virkelig satte standaren da den kom i 1968 spør du meg. Hydraulikken var til da og være helt OK og tørre bremser var det jo på de fleste (med unntak av Ford bla.), halvsynkronisert girkasse var bra, to helt uavhengige clutcher var utolig bra og motor og 4wd systemet var revolusjonerende med senterplassert kardang. Nei, vi har virkelig en skikkelig traktor! men peronlig må jeg nok tilså at jeg synes den fikk være med lenge nok, i 1983 da produksjonen opphørte må det vel sies at traktoren var blitt for umoderne... 80 serien satte igjen en ny standard med den nye hytta, hengende pedaler, bedre hydraulikk og annen framaksel, men men, ingen greide noen gang å slå den legendariske 640'in i produksjonstall!

 

mvh

Lars Raaen

Visninger: 1403

Svar til denne diskusjonen

helt enig. på min 640 dt er det ikke laster. men styringa på den er helt jævli. den drar att og fram og død gang på rattet med nesten en halv runde. har vell litt store dekk på den. men den var vond og styre før jeg satt på de også. noen som har noe forslag??
ja, her må det justering til... du tar av batterikassa framma som sitter over servosylindret. På styrearmen som staget fra styresnekka og servosyl. er festa til sitter det to justeringsskruer med kontramuttere (der styrestaget kommer inn, ved styrekula). sett turtallet til 1500omdr. gi fullt svingutslag til pumpa skriker, juster så litt tilbake så skrikinga såvidt gir seg. gjør det samme til begge sider. Noe dødgang må det være for at servoen skal motta impuler, men en halv med en halv ruinde er det jo håpløst å kjøre eter veien nesten. Min har soms agt laster, får aldri no skikkelig dreis på styringa, vakler og går no jævlig at og fram, men er også ei foring i festebolten til servosyl man bør bytte...

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår