valtra vs fendt

Visninger: 522

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Er den trinnløs da? Jeg har tre trinnløse traktorer, en JD med AP, en JD med PQ og en Valmet 405. Alle sammen er trinnløse. Greit nok med de to siste må jeg jo inn med cluch og dra i en gearspake men den er jo trinnløs likevel? Kanskje ikke helt trinnløs, men varierer jeg motorturtallet kan jeg jo regulere hastigheten helt trinnløst fra 0 til toppfart. Greit nok, jeg må jo geare en del ganger, men jeg velger jo å kalle dem trinnløs likevel. Min gamle Valmet er helt trinnløs i og med at cluchen begynner å bli slitt. Tror jeg skal kjøpe et Direct merke å klistre på den. Av disse tre er nok AP min favoritt likevel fordi der trenger jeg ikke å bruke cluch, jeg trenger ikke å bytte gear og jeg får ikke momentavbrudd uansett fart. Med den drar jeg fra 0 til toppfart med kun å holde inn gasspedalen og dette gjør den uansett bakke og last.
Det er klart at du kan trykke inn to knapper samtidlig som du trykker inn cluchen på en Direct så kan du geare uten så mye momentavbrudd, men ops, hva er forskjellen på en Advance da? På Advance gearer den ned de tre hurtiggearene og så må du geare manuelt. På Direct gearer den ned trinnløst et stykke og så må du geare manuelt. Er det trinnløst? Men for all verden, den fungerer sikkert bra til lette jobber og den er jo uansett et stort fremskritt fra å geare med to gearstenger som mange Directe kunder er vant til. Husk at ifølge Valtra folket var jo en Valtra med turbincluch og to gearstenger totalt overlegen alle trinnløse kasser på markedet så sent som i fjor...
I mine øyne er nå Directen like trinnløs som Autopowr, en trinnløsdel etterfulgt av 4 girtrinn. Det er selvsagt ingen fordel at du selv skifter gruppe på Valtra, men JD AP (som jeg har kjørt) som du stiller Direct opp imot, er jo også mangelfull etter min mening, når denf.eks. ikke har kjørepedal. Det at Rune foretrekker hjort, skal vel ikke avgjøre hvorvidt Valtra er trinnløs eller ikke.....
Jeg kjører JD, det er greit. Det ble valget sist jeg byttet og da sto det mellom JD eller Fendt. Neste gang jeg bytter er det nok flere å velge mellom, men grunnet service er det nok JD, MF eller Fendt det blir å stå mellom. Jeg har tro på Case men er mere usikker på servicen der.
Siden jeg har kjørt ganske mye trinnløst stiller jeg krav til kassen. Og et av de viktigste kravene er at den jobber trinnløst uansett moment eller hastighet. Pr. idag tilfredsstiller alle trinnløse traktorer dette kravet unntatt Valtra. Uansett merketilhørighet blir det feil å kalle Direct for en trinnløs traktor. Det som er rett å si om den er at den har en trinnløs del istedenfor hurtiggear, men den er ikke fullverdig trinnløs.
Ja, JD mangler kjørepedal og det erger meg under enkelte oppgaver, men valget falt på den likevel. Husk at når jeg kjøpte den siste traktoren betydde Valtra en gearkasse med to spett til gearstenger og tre hurtiggear til samme pris som min trinnløse.
Kan du forklare meg hvordan Direct er trinnløs når den ikke er det? Greit nok har Fendt 2 manuelle gear, men du trenger ikke å bruke det. I høyeste gear drar den løs i en bakke med ubegrenset tyngde og akselrerer opp til 50 etter hvert som bakken flater ut helt uten å geare. Det eneste en gjør er å holde flat pedal. Det samme gjør alle de andre trinnløse, her unntatt det som Valtra kaller trinnløs der en må geare et par ganger under prosessen... Men trinnløs er den påstår de samme som mente for et år siden at to gearstenger og turbincluch var mye bedre enn trinnløse kasser
Altså, er ikke noen Valtra-fanatiker jeg, men innser likevel at de også har trinnløskasse. Og hvor ofte må man bytte gruppe da, hvis du f.eks. kjører slåmaskin og holder du forholdsvis jevn hastighet? Og Valtra S-serie har vel Fendt-kasse....
Valtra S har Fendt kasse og den er trinnløs. På Valtra S er den ekte trinnløs der du slipper å geare.
Men Valtra Direct er ikke ekte trinnløs. Selvfølgelig slipper du å bytte gruppe på en Valtra Direct når du holder jevn hastighet med en slåmaskin på et flatt jorde. Der slipper du å skifte gir uansett traktor og gearkasse.
Men tenk deg situasjonen, du tar løs en traktor med en tung henger i en bratt motbakke. Der har du virkelig bruk for en trinnløs gearkasse og da finner du fort ut at Valtra sin ikke er ekte trinnløs.

valtra direct er en faila gir kasse som finnene ikke klarte og lage

Må nok seia rune har ein del goe poeng der ja, å ko andre hissa se opp over, skjøna kji e..Dæ æ rett alt`n seie..
eing m rune... patetisk å hisse seg opp sånn som dere gjør-.-
Tru det æ ganske realt og itte hisse seg opp, å heller lære av Rune.. Virke som en kar med peiling og kjøre mye autopowr sjøl, så alt med det han sei der stemme ihvertfall.. Resten han nevne stille je meg nøytral med
Trinnlaus ja..hmm..då har e jaggu trinnlaus kasse på denna gamle nh`n min mæ då, før den æ dæ jo rc kasse på..Æ dæ ein knapp, so æ dæ kji trinnlaus meina e... Du ska jo sleppe å røre nokon ting nå du kjøre trinnlaus, men må du fortsatt sita å trykke de upp å ne, då æ dæ trinn på kassa, kji trinnlaus...
Alle som tviler kan jo stille spørsmålet til en som f.eks. selger Valtra.
"Hvis jeg kjøper en Valtra T202 og har en henger som veier 30 tonn totalt, kan jeg da kjøre opp gutua hjemme hos meg som er f.eks. 400 meter lang og har 7 grader helling uten å røre en finger - bare holde plattan i mattan?"

Fendten har jo delt inn i to gir av fri vilje for å få ei girkasse som blir mindre følsom ved arbeid som krever lav fart. Du avgrenser hele "fartsskalaen", slik at du lettere finner den farta du ønsker.

Du kan jo det, om du ser bort i fra vendegiret, som er på alle nyere traktorer, men det er verken anbefalt eller godt for traktoren, oljen blir for varm til slutt. Men på Fendt må man da flytte en joystick fremover for å stille inn farten, er det uten å røre en finger?

RSS

© 2012   Created by Tun Digital.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår