har fått tilbud på en valmet 405-2 til 60.000kr.

den har 4650timer på telleren. og den skal vist nok være i fin stand.

er den noe svakheter på disse? 

Visninger: 121

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Er det laster på denne? Hvis ikke synes jeg prisen er noe høy. Har en slik selv, en 1985 modell uten laster med gode Michelin radialdekk og egentlig strøken traktor med 5.000 timer og regner ikke med å få mere enn 45.000 for den hvis jeg skal selge, noe som jeg forøvrig ikke gjør.
Disse motorene har en svakhet, nemlig at hvis den blir varmkjørt vil O-ringene til sylinderforingene begynne å lekke med resultat av kjølevæske i motoroljen, noe som er katastrofalt. Dette sjekker du ved å sjekke i slangen for veivhusventilasjonen, denne kommer ut fra topplokket og går ned på siden av motoren og ut i friluft. Er det en lys grøtaktig masse der er dette skjedd. Sjekk også peilepinnen og oljepåfyllingslokket etter spor av vann. Vann i oljen vil danne en hvit eller gråaktig masse med konsistens som smørefett. For å unngå at dette skjer må en være nøye med rens av radiator, ikke glemme radiatorgardinet som faktisk er på denne (eller ta det bort for sikkerhets skyld) og sørge for at det er nok kjølevæske på traktoren.Er dette skjedd er det egentlig en full motoroverhaling som gjelder, det vil si nye oppdaterte foringer,nye ringer, nye veivlager og nye rådelagre. Er en uheldig må veiva slipes også. Men har det ikke skjedd enda og en passer på kan den gå i mange timer til.
Den er også veldig tungstartet, under -5 grader bør en bruke motorvarmer og er det under ca -10 grader er det umulig å få den igang uten motorvarmer. Men med motorvarmer på en times tid starter den greit uansett.
Utløserlagret til PTO cluchen kan være slitt hvis forrige eier har hatt vane med å kjøre rundt med denne cluchen utkoblet. Med dette timetallet er det ikke umulig at cluchen må byttes snart likevel men det er jo en forholdsvis billig og enkel jobb.
Ellers er dette en helt grei, veldig lettkjørt traktor uten andre spesielle svakheter jeg kommer på. Litt trang hytte og et noe høyt støynivå må en nok leve med.
Kan skrive under på alt som Rune her forteller om! Been there!!

enkelte hadde også problemer med foringa i det store mellomdrevet i registeret og til dels også kamforingen, slik at oljetrykket forsvant, men siden denne traktoren har gått såpass med timer, er nok dette ikke tilfelle på denne. På min skjedde dette på 800 timer, og da gikk jo selvfølgelig turboen fløyten også ... så gikk den 700 timer til, og da var det den fiiine gråe grøten som her beskrives ... så da var det på'an igjen ...

Det med at den er tungstartet stemmer også, men jeg tvinga ivei min ved kaldere enn -10 uten varmer enkelte ganger. Det kom etterhvert flagrende et "tilbud" fra FK i posten om et eller annet de kunne skifte i dieselpumpa, som skulle gjøre den mer lettstartet i kulde, men jeg klarer ikke å huske hva dette var.
Ellers så vil jeg på minussiden også trekke fram kengurugass ... pga at det er stagoverføring med fjærretur, hvor alle stag sitter på hytta, vil det lett bli til at når gasspedalen får et raskt trykk, og traktoren bykser til, så vil dette forplante seg, og forsterke seg ... dette unngås på to måter: enten trykker du høyrefoten hardt mot bremsepedalen, slik at foten holdes i ro mens du gasser, eller så bygger du om til wireoverføring!

Ellers er traktoren veldig lettkjørt og oversiktlig, sprek og hendig. Hytta kan nok oppfattes som trang, men den er ryddig og veldig enkel å fly inn og ut av, med store, brede dører. Den nederste hengslen har en tendens til å bøyes, da det er montert en stopper på denne. Da vil døra få et spenn i seg når den skal åpnes/lukkes, men dette utbedres lett ved å varme og bøye henglsen på plass, og sveise på et flattstål på høykant på hengslen på døra, så er du kvitt det problemet for alltid.

Så alt i alt, så er det de alvorlige svakhetene med motorene som er ankepunktet for disse traktorene. Resten av traktoren er rett og slett bra!!
så hvis traktoren funker fin, og det ikke er noe vann i oljen. så kan dette være en traktor som kan gå problem fritt i noen år?
og det er ikke laster på den.
Ja, jeg vil mene det. Jeg har også sett slike traktorer gå tett innpå 9000 timer uten tull, og den jeg vet om som har gått lengst, hadde et hardt liv hos en entreprenør, hvor den gikk med, traktorstørrelsen tatt i betrakning, en stor boggiehenger i massekjøring om sommeren, og spissplog og skrape om vinteren, og med forskjellige sjåfører. Eneste som ble gjort med den var et clutchskifte.
Jeg likte hele tiden den 405-4 som jeg hadde, men den var dømt pga den hadde en motor som nektet å samarbeide, og FK tok den til slutt i innbytte til god pris på 2500 timer.
men hvilken årsmodell er den du har fått tilbud på?
årsmodell hvet jeg ikke. hvet ikke så mye om traktoren enda.
Kan bare bekrefte det som blir skrevet her. Spesielt viktig dette med kjølevæske i olja. Blir ofte kjørt altfor lenge med veivakselhavari som resultat. Styr klar av sånne problemer. Men den elendige kaldstarten blir veldig mye bedre med å skifte ut dieselglødepluggen med JD 50serie gløding uten diesel. Den passer rett inn. Det viste seg at motoren "druknet" i uforbrent diesel .En annen gjenganger var også utslitt splines i hydraulkkpumpeaksel. Det skyldes vel stort sett for lav tomgang sånn at registerdrevene står og klaprer. Av samme årsak ryker eksospottene av nede ved turboen på mange . Viktig at tomgang er 800 på disse.
Kan godt være at det vil hjelpe med tørre glødeplugger, kanskje jeg skal prøve dette. Men uansett er det ikke noe problem å starte den så lenge den får litt motorvarmer først. Og den kan nok starte under -10 grader uten motorvarmer, men det krever et godt batteri og sliter også mye på starteren siden en da må file lenge før den er igang.
Uansett er dette en god traktor som kan gi mange timer til hvis en ikke varmkjører den. Kan jo også godt hende at denne allerede er ombygget til nye typer sylinderforinger da dette ikke er et ukjent fenomen på disse.

RSS

© 2012   Created by Tun Digital.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår