Jeg er en 29 år gammel odelsgutt på en mindre gård. Min far har drevet med både epler og korn. Jeg er svært uerfaren når det gjelder gårdsdrift. Har vært med noe i drifta som barn, men har prioritert annen utdanning enn bondeyrket. Er nå lege, men ønsker å ta hånd om gården ved siden av. Min far er nå revet bort fra oss og jeg kan ikke lenger rådføre meg med han. Jeg trenger hjelp til et sansynligvis meget enkelt spørsmål som jeg håper noen vil ta seg tid til å svare på. 

Jeg skal pumpe opp et dekk. Har en gammel pumpe som jeg har koblet til bak på vår massey ferguson. Men jeg får ikke staget til å gå rundt. Hvilken spak benytter man for å få dette til på masseyer? Tror det er en spak nede til venstre, men den virker urokkelig. Håper dere tar spørsmålet fra en ung akademiker uten "sunt bondevett" seriøst og med et smil. Dette er jo litt viktig for annet utstyr som skal kobles til også. Selv om dette høres dumt ut, ønsker jeg å bli god. Har lært meg at det beste da er å spørre noen som vet helt til man lærer det selv.

På forhånd takk!

Visninger: 612

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hva type MF er det du har?

Har en 135 og en større. Jeg klarte fikse problemet etter litt mer fundering og utprøving. Takk for svar. Settes stor pris på!

Hei du.Her er ingen spørsmål dume.Bare kloke svar å få vettu.Vel.Du har vel en god gammal Ferguson av den berømte 100 serien.Tipper det er en 135 evt 165 du har.Finner du igjen instusjonsboka står det mye der.Er riktig som du sier at den spaken til kraftutaket sitter nederst på venstre side.For å kunne få den inn må skal du trå inn klustjen på traktoren din..Den du må tråkke inn når du girer.Sitter bremsepedal på venstre side og klustjen på høyre side.Kort sagt så bruker du samme klustjen på gir og kraftutaket.Mulig den spaken har satt seg fast også.Da kan du ta i alt du har og bane sikkelig så går det nok evt banke litt forsiktig med en hammar med pedalen helt nede i gulvet.Lykke til som bonde og kondolere så mye med din far.Mvh Ola.

Tusen hjertelig takk. Dette fikset problemet for meg! Utrolig hyggelig forum med masse hjelpsomme mennesker. Settes stor pris på!

Ved vanlig gir-skift trykker du ikke clutchen helt ned, men det må du derimot gjøre når du skal bruke kraftuttaket. 

Om spaken (venstre side av girkassa) er treg kan du kjøre traktoren litt. Kraftuttaket på min kan kjøres begge veier, men har alltid koblet det inn med spaken i bakover-retning. 

Ola her skriver at clutch-pedalen er på høyre side men det tror jeg må være en skrivefeil. 

Nå vet ikke jeg hva slags modell du har, men dette er basèrt på en 135 fra 1969 :)

Spaken for tilkobling av PTO akselen, kraftuttaket må bakover ved vanlig bruk. Trekes den fremover vil den være koblet slik at den roterer når bakhjula går rundt, kan brukes ved tilkobling av henger med drift på hjul.

Tusen takk for nyttig svar! Har en 135 ja :)

Mangler du manual til traktoren kan du bestille det her, http://www.okonomi-deler.no/   

Under fanen "Bøker" til venstre så finner du manualer, rep.håndbøker og spennende lesestoff :-)

Dette har jeg søkt litt etter. Har bestilt allerede :) Takk for svar!

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår