Har en Valmet 705 fra 84 med noe utfordringer når det kommer til hydraulikken. Ved kald olje fungerer alt som normalt, men det er ved varm olje utfordringen oppstår. Da blir alt av funksjoner tregt(løftestenger, microskjær og oljeuttak). Dvs at det må benyttes mer turtall enn normalt, til tross for liten belastning. Hydraulikkpumpe, filter og olje er nylig byttet. Noen tips til hva som kan være årsaken?

Visninger: 1307

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Da er detnok sikkerhetsventil som er defekt. Få målt trykket fra pumpen så skal du se.

Trykket var normalt etter skifte av pumpen, men hvis det ble målt på kald olje ville det muligens ikke gitt negativt utslag? Vet du hvor på traktoren sikkerhetsventilen sitter?

Sjekk kvalitet på hydraulikkolje. Dersom den er gammel og er over metningspunkt med vann, så vil oljen skumme og ta til seg luftbobler. Dermed blir oljen kompressibel og du får symptomene du beskriver. 

Byttet nettop olje på min sesam 500 graver og nå graver ned hurtig på lavt turtall.

Olja og filter ble byttet i fjor og svakheten var der umiddelbart. Det er brukt olje med korrekt spesifikasjon. Kan ikke se antydning til luft/skumming på peilepinnen.

Hei, kjenner ikke traktoren din i detalj, men alle traktorer har vell tannhjulspumper som pumper konstant volum i forhold til turtall.

Slitte pumper har innvending lekkasje som gjør at pumpen leverer mindre ved økende belastning ( trykk) og varmere (tynnere) olje.

Sånn som jeg forstår din situasjon, s er det en sil mellom tank og pumpe. Den kan være delvis tett som gjør at pumpen suger vacum eller en blanding av luft og vann. 

Siden oljen din er helt klar selv etter at traktor har vert i drift, så suger ikke pumpe luft.

Da suger den vacuum. Dette fører til kavitasjon er er svært skadelig for pumpen. Dette skyldes stor motstand mellom tank og pumpe som kan skyldes tett innløps sil eller for tykk olje. Siden problemet oppstår med varm (tynn ) olje står jeg bare igjen med tett innløps sil. Sjekk denne. Sil er finmasket og befinner seg vanligvis inni tank ved utløp (Tykk slange / rør) til pumpe.

Jeg klarer bare å spore problemet til pumpen og dens driftsbetingelser siden hydraulikk fungerer perfekt med kald trakor.

Ok takk for svar. Denne har jeg verken tenkt eller sjekket ut. Får prøve det først.

Hei.

Hvorfor er hydraulikkpumpa bytta? Var den likens med den pumpa som satt i fra før? Virker som om pumpa er havarert nå ihvertfall.

Pumpa ble byttet da den viste for dårlig trykk. Vi trodde også dette var årsaken, men nei. For alt vi vet, er det ikke sikkert det var noe feil med den forrige pumpa.

Hei, du må få sjekket sugetrykket på pumpen.
(Trykket er 0 bar når motor står. ) Trykket bør ikke synke til mer enn -0,2 bar ved maks turtall. Dersom trykk måles til -0,35 bar er det ikke. Under -0,4 bar er det skikkelig ille.

Dersom så er tilfelle, kan feil være:

• For tynn slange / rør fra tankt til pumpe
  • Slange har delaminert seg og kollapset på innside
  • Slange har blitt kappet, satt inn rør og slangeklemmer. (For liten diameter inni rør).
  • Tett sil i tankutløp

Pumpe kan også suger luft (lekkasje). Da vil olje i tank bli full av små luftbobler (sjekk peilepinne)

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår