Hei
Har kjøpt meg en ny "Traktor" , eller nærmere sakt: ATV traktor type T3.. og lurer på om noen faktisk VET om det er krav til bruk av "hjelm" på denne atv'n? evt hvor reglene står... klarer ikek og finne det
Typen er helt ny: Linahi 400 IRS T3..  er sånn passe bra atv, men har slite litt nå i gangstarten.. er liksom ikek tilpassa norge det herre her ennå..

Men noen som vet hvor relger på Traktor T3 står?

Takk!
og ikke kom med noe du ikke HELT sikkert vet, blir så mye misforståleleser ;)

Visninger: 7541

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Er samme greiene jeg handla hos, han og mente kanskej det ikek var påbudtpga traktoreg. skal ringe biltilsynet til mandag.. Seff, er det jo bare fordell og bruke hjelm, men jeg tenke liksom vis man kjørte på gården og slik gjelder jo allmenn trafikk regler ;) ;)
Dette er en slik T3 atv ja ;)
Men ikke ta Linhai.. er egentlig bare søppel

NEI, eg har ein linhai, er snart 16. er veldig fornøyd med den, det er eit veldig god kjøp. Betre en can amen til og med stødigere.

Så fock off med  den....

"ein tohjula og trehjula moped er påbudt med hjelm, men ikkje firehjula" og når denne firehjula saken er traktorregistrert så er det IKKJE påbudt, det vil si det same som at ein må kjøyre traktor med hjelm, men det er ikkje påbudt. Men eg vill anbefale  bruke hjelm på ATV.

Vær obs på at man ikke kan stole på at representanter for det tidligere biltilsynet, nå Statens Vegvesen kan alle reglene. De kan godt finne på å fortelle at det er hjelmpåbud uten at det finnes. Selv ble jeg møtt med at den der får du ikke skilt på, da jeg kom med registreringskort på en Honda som skulle ha svart/gult skilt. Riktig svar finnes trolig i kjøretøyforskriften, jeg kommer tilbake etter at jeg har fått kikket der.

Reglene om personlig verneutstyr under kjøring av motorvogn finnes her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html

Her står det ingenting om hjelmpåbud for traktor. Videre, på Østfold Politidistrikts sider står det eksplisitt at dersom ATV er registrert som traktor er det ikke hjelmpåbud. Som man googler i skogen får man svar.

https://www.politi.no/ostfold/aktuelt/nyhetsarkiv/2005_09/Nyhet_404...

Påbudt bruk av hjelm:

Når kjøretøyet er registrert som motorsykkel eller moped er hjelm påbudt. Om kjøretøyet er registrert som traktor er det ikke hjelmpåbud
(jf. Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn § 2).

Ergo: registrert som traktor = IKKE påbudt med hjelm.

Siden den er registrert som traktor skal det ikkje være påbudt med hjelm, MEN kan det være unntak dersom det kreves hjelm på det spesifike kjøretøyet? (eks. at det står "hjelm påbudt" på skjermen på ATV'n) Altså at det ikkje kreves av registreringa, men av selve kjøretøyet...

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår