hva skjer vis man kjører en stor traktor som 16 åring som man ikke har låv til å kjøre med det førerkortet man tar som 16 åring?

Visninger: 500

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

hehe, ja er da det. Er vel bare 3 mann i firmaet som kan kjøre disse da, 1 sitter på kontoret å 2 kjører hver sin lastebil. Ergo, da må jeg, en 17 åring med bare klasse T å 2 på 20år me klasse t å b kjøre traktor....
Så lenge det går bra, er dette ikke noe problem, men hvis det skjer ei alvorlig ulykke, kan både traktoreier og fører bli holdt ansvarlig, med påfølgende avkortning av forsikring og straffeforfølgning...
ja stemmer vel det  ;p
Greit å ha kjørt opp før de nye reglene trådde i kraft:)
Ok, kan noen si meg om politiet vet noe om traktor?? dem vet ikke noe
Må si at det sto mye forskjellig her, skal ikke si at jeg skjønner meg på hva alle mener...
Men dette vet jeg og at det er rett, di 2første årene med traktor lappen. (så fremst du bare har klasse T) Så kan du kjøre traktor som går i max 40km/t og som har en tillatt totalvekt må ikke overskride 25.000 kg som enkeltkjøretøy eller som vogntog. Men etter førekortinnhaver har fått 2års erfaring eller fylt 21år kan man kjøre tillat totalvekt opptil 50.000kg.
Du har da også lov og kjøre motoredskap med samme regler.

Anbefaler deg og lese her for og bli klok på det :-)
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjo...

16 år: Du kan kjøre traktor og henger så lenge tillatt totaltvekt ikke overskrider 25 tonn. Hjelper ikke om traktoren er 10 tonn og du kjører med en henger som kan ha 17 tonn, men bare kjører 1 tonn på den. Etter papirene skal ikke samlet tillatt totalvekt være et gram over 25.000 kg.

Du kan og bare kjøre traktor som har en hastighet på 40km/t

Etter 2 års erfaring:  Vektgrensa forsvinner, men du kan fremdeles ikke kjøre traktor som har hastighet på 50km/t

Om førerkortet er tatt etter 1.1.2005:  Om du tok klasse T etter 1. januar 2005 så må du ha førerkortklasse B for å kjøre traktor med 50km/t som har tillatt totaltvek på MAKS 3,500 kg.

Har traktoren en tillatt totaltvekt OVER 3,500 kg må du ha førerkortklasse C1 (Altså lett lastebil.).

Har traktoren en tillatt totaltvek OVER  7,500 kg må du ha førerkortklasse C (Altså lastebil.)

Kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjo...(klasse+T) 

RSS

Annonse

siste foruminnlegg fra gruppen: veteran

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2014   Created by Tungutta.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår