Er det nokon som har litt erfaring med snøskuter? Eg har ein del vanskeleg tilgjengeleg skog (bratt og kronglete) som eg ikkje har prøvd meg på enno, sidan det er vanskeleg å kome opp med traktor.

Derfor har eg lurt på å kjøpe meg eit gammalt skutervrak til å køyre ut litt ved om vinteren, men eg har ikkje peiling på kva ein treng. 

Men eg har fått med meg at det er ulike storleikar på belte og at ein ikkje bør velje ein liten, sjølvsagt - viss ein vil kunne kome seg både fram og tilbake.

Utover det er eg heilt blank...

Visninger: 2584

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei Har erfaring med scooter, men ikke til hogst.Om du kjøper et vrak blir det mest skruing, så det anbefales ikke. Skal du ha eldre scooter ville jeg kjøpt ocelbo 8000 eller alpine 2. Dette er to beltere med høy og lav serie. Om du velger ny så bør du prøve Arctic cat sin Bercat med minst motor får du den til under 100,- og du får igjenn mva. Skal du få noe greie på hogsten må du tråkke løyper slik at du får et fast underlag og kjøre på, da burde det gå veldig bra. Mange fine tømmer doninger og få til scootere.

Hei.

Anbefaler deg å se på Yamaha Viking, Ski-doo scandic, Lynx 5900 og Polaris Widetrack. Disse har både høy, lav gear, revers og elstart(kanskje). Rundt 20.000 burde du klare å få en brukbar en.

Som sagt vrak blir det bare skruing.

Den 8000 og alpine er god rett fram, men er nesten uten styring.

En Lynx 5900 med rotax 503 er skuddsikker.

Mvh

Ole Bach

Er du ukjent med scooterkjøring, så er i allefall ikke å kjøre ut skog fra bratt terreng noen plass å begyne, det er ikke så enkelt som det høres ut til..

Lynx 5900 og polaris widetrak æ 2 gode valg.. Har nåen km med en gammel 59 og handla ny widetrak før jul..

Må jobbe litt for å få det te med det første, har du vinsj så prøv deg frem! :) Veldig godt fornøyd med widetraken ihvertfall!:)

Men sats på 2-takter, bli betraktelig lettere og enklar og håndtere! :)

Takk for gode råd! Og kom gjerne med enno fleire innspel!

For å utdjupe litt: Dette er berre ein idé for å gjere det lettare å kome til skog som først og fremst er vanskeleg å kome opp til. Når ein først er der skulle det gå greit.

Elles er det berre meininga å hogge litt til eige bruk, so det er ikkje meining i å kjøpe noko nytt eller dyrt eller bygge traktorveg. Då kan det heller stå. Eller ramle ned av seg sjølv ;-D .

skal du dr tung oppover er det genialt med2 belter,men skal du dra tømmeret nedover så ville jeg gått for noe med god styring.

for stoppe klarer du ikke så da er det jævli greit å kunne styre ihvertfall....

har hatt ockelbo 8000, 600 og noen nye polaris,arctic og ski doo.

men dra lass er en ockelbo 8000 helt ekstrem. høy og lav gir og rotax 503 motor.

og er den rett stiltså er det ikke så ille styring heler..

Hei

Bor i Finnmark, og har derfor god greie på scooter.

Jeg ville gått for en Lynx GLX 5900, Lynx ST600, Lynx Yeti (også med 4-takter fra og med 2004) eller en annen scooter med 50 cm. belte.

Det er også viktig at du har en viss høyde på kammene i beltet, og disse bør ikke være under 32 mm, da dette har mye å si for fremdriften i løs snø (spesielt i bratt terreng).

Dette er snøscootere med gode styreegenskaper, gode hydrauliske bremser og går du for 4-taktern, så har du også en råsterk motor som har en veldig myk start sånn at du ikke spinner når man tar av med lass.

5-9 som vi kaller dem får du for en billig penge, sjekk med finn.no, et eks. finner du her

Du bør heller ikke velge en scooter med for bredt belte, da disse blir helt uhåndterlige i bratt terreng, særlig hvis du må kjøre litt på skrått oppover, da har du ingen sjangs til å få med deg scooteren dit du vil, den går sine egne veier :-).

De har også mye dårligere styring enn de scooterne jeg har nevnt her, altså scootere med 50 cm belter.

Gode alternativer er Yamaha Viking 540 eller Polaris Wide track.

I tillegg til scooter, trenger du også en god tømmerdoning.

Bruker selv en som jeg har laget selv, men anbefaler ellers BK-hengeren sin tømmerdoning

Lykke til og ta det pent til å begynne med, ikke trekk for store lass før du blir vant med scootern og utstyret.

jeg har en ockelbo 800 sjøl åsså kjører vi løyper for idretslaget å dem har en ski-doo alpine. åden ski-doo`n annbefaler jeg ikke for denn har så smal ski så den går mere som en grøfteplog, går ikke oppå snøen i det hele tatt.
men en ockelbo 800,8000,5000,4000 vertfall. fungerer veldig bra i løssnø å veldig bratt tereng.

Har leita på finn og autodb til auget vart stort og vått og fann tislutt ein Aktiv Alaska som kan bli aktuell...

Medan eg ventar lurer eg på om det nokon som har oversikt over regelverk på bruk av skuter i jordbruk?

I tillegg burde ein jo kunne skrive ein slik opp i gardsrekneskapen, men går det?

ikke for og skuffe deg men du må lete etter skutere som de går og få deler til aktiv alaska er ut av systemet for mye over 10 år siden vet alt om de er skuter mekanikker

Ja, eg er klar over at dei ikkje er produserte på mange år, men denne har Rotaxmotor som jo ikkje er uvanleg, og om resten er i grei stand kan eg ha nytte av han i mange år. Eg skal jo ikkje køyre mange kilometer for året.

(Og so må du bruke eit komma eller punktum av og til, og stor forbokstav. Det tok si tid å stave seg gjennom svaret. Berre eit lite tips. :-) )

Unnskyld at jeg blanda meg borti ska ikke gjøre de mer

RSS

Annonse

siste foruminnlegg fra gruppen: veteran

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår