Jeg har lenge sett en tendens både her inne, og på andre forum at rettskrivning og tegnsetting er på vei bort fra det det norske skriftspråk...
Dette er noe som bekymrer meg, fordi vi kommer til å oppleve at befolkningen blir splittet i to deler.
Hvorav den ene halvparten fortsatt skriver og uttykker seg på bokmål, eller eventuellt nynorsk, mens den andre halvparten uttrykker seg på "Slæng" og lokale dialekter, gjerne ispedd med en del tegn, som visstnok symboliserer en måte å uttrykke seg på...
Denne nye utttykksmåten mener jeg er en uting som ikke hører hjemme på et offentlig forum, men som bør begrensen til SMS- meldinger mellom kjente, og helst ikke der heller, siden det er fra meldingene på mobil, denne uvanen har spredd seg.
Jeg synes det er synd når jeg ser et potensielt interessant innlegg, som jeg ville ha lest, men så er det skrevet på en slik måte at jeg ikke klarer å få noen forståelse av innholdet, fordi jeg stadig kommer til ord og/ eller uttrykk som jeg ikke skjønner...
Jeg regner vel ikke med å se en enorm bedring pga. Dette innlegget, men jeg håper det kan få noen til å tenke seg om, slik at utviklingen ikke går like fort den gale veien...
Jeg er ingen ekspert på rettskrivning, men jeg prøver å skrive så korrekt jeg kan, slik at det er lettlest og forståelig for de fleste.
Dette er noe jeg opplever at mange gir blaffen i, bare "rabler" ned noe i full fart, uten å bry seg om hverken grammatikk eller ordlyd, noe som gjør at innleggene og kommentarene oppleves som tungleste.
Og på toppen av det hele, så tar mange en haug med komma og punktum, og bare "slenger disse inn i teksten, mere eller midre tilfeldig...
Nå begynner det å bli noen år siden jeg gikk på skolen, og jeg lurer på om norskundervisninga der er et avsluttet kapittel..
Merker: Bokmål, Nynorsk, Rettskrivning
Dasserru?
© 2012 Created by Tun Digital.