Hei. Eg har nkon generelle spørsmål rundt oppskruing av ein traktor. ja, la oss ta våres som ett eksempel. Vi har ein 1998 model John Deere 5400. Den har ein tre - sylindra turbo motor. Skal vist ha rundt 68 hk vist informasjonen er korrekt. Men vist man skal sku den opp, via diselpumpen, må man da justere lade trykket også fra turboen ? Å vist man skrur opp ein slik traktor, kor  mangen ekstra hester kan man rekne med å få ut av den ?

 

Eg vil beklage min mangel av forståelse, men er noko som har bitt meg i bakhodet en stund. Takk for alle svar. Mvh Andreas Haavik :-)

Visninger: 1542

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Jeg kjenner ikke denne motoren spesiellt, men generellt så vil man kunne skru opp en tresylindret turbomotor ca 10-15 % med å gi den mere diesel, i noen tilfeller mere også, avhengig om turboen har "WG" (Wastegate) eller ikke....

Noen traktormotorer har en litt for stor turbo i  forhold til effektuttaket, F. Eks eldre Zetor, der man kan øke effekten mye mer..

Hvis din traktor har et slikt oppsett, så er det mulig å øke effekten oppimot 30%, men dette blir teoretisk...

 

Kjør traktoren på en Dynotest(Som er et apparat som endel Felleskjøpavdelinger har), da finner du ut hvilken effekt du har i traktoren nå...

Felleskjøpet har også greie på hva du kan/ bør gjøre for å få mere effekt...

Tusen takk for svar Ole - K.. eg har bare litt spørsmål, ikkje for å sei i mot , emn for å forstå litt meir.. Kva er oppgaven til WG en ? og kor vil den være loalisert ? Og et annet spørmål, vist man gir motoren mer diesel, vil den ikkje da trenge mer luft ,? hvorav må man ikkje da skru opp trykket på turboen ?

 

Takker så mykje for svar ! :)

Wg'en er lokalisert på turboen...Den består av ei "klokke"/Membrannhus, et justerbart stag bort til et spjeld i eksosen som åpner, el. "slipper" ladetrykket ut i eksosen ved et innstillt trykk (Ofte 0.5-0.7 bar)

 

En dieselmotor går alltid med et stort luftoverskudd, derfor er det ikke alltid nødvendig å øke ladetrykket ved mindre effektøkning....


Men hvis man skrur opp dieselpumpa til det begynner å ryke svart under belastning, og vil ha enda mere effekt...Da må ladetrykket økes, eller man monterer en større turbo for å få inn mere luft ved lavere trykk....Men da får man en motor som er slapp på lavt turtall og blir svært lite fleksibel i bruk: (Krever konstant høyt turtall), Altså en typisk "Traktorpullermotor"...

En annen men bedre (Og dyrere) måte å få mere effekt, er å montere en intercooler på motoren.

Da får motoren det også mye bedre.

 

 

Dette var intressant. Har jeg forstått det rett hvis jeg konkluderer med at en liten turbo er gunstig for å få bevart motorens kraftegenskaper ved lave turtall? Og vil ikke turboen gå raskere, og således mate inn mere luft hvis man øker dieselmengda, vel og merke hvis turboen ikke har WG-ventil? Jeg mener, det blir jo mere eksos hvis man øker drivstoffmenga....

Jeg tror nok du har forstått det jeg prøver å si...Dette er slik jeg oppfatter det, men må legge til at jeg er ingen ekspert på området...

Det er også noen motorfabrikanter som opererer med såkalt biturbo- Altså to turboer, for å få en motor som fungerer optimalt over et bredere turtallsregister..

Godt poeng der Jens Kristian :-)
Nok ein gang vil eg takke for svar. Så vist eg forstår rett så er wg en der for at når turboen kommer opp i det trykket den er satt til ,så begynner wgen å kvitte seg med luft for å oprettholde det trykket den er innstilt på ? Skifting av turbo eller sette intercoller kommer nok ikkje til å skje, dette er fyrst å fremst for å få oppklart noko eg har lurt på. Får sjå ka da blir te, emn kan være eg skrur litt på pumpa vist eg føler at det kommer til å bli behov for det

Nokså riktig forstått, ja:-)...

Men vil bare legge til at du må være sikker på hvor du skal skru.....

Er det det lille "utstikket" ? det lille kammeret på ein måte ?
På bildet over her ser du fra venstre: Selve "membranhuset med tilkopling til gummislangen, og staget som går fra WG'n og til spjeldet i eksosen, som slipper overtrykket ut..

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår