Motsatt polaritet på MF 165?? Clutch/kraftuttak?

Jeg har en MF 165 som det viser seg at pluss er i godset og minus går i ledningsnettet. Er det noen mulighet for å snu dette, hva må evt forandres? Starteren må vel ikke forandres på pga rotasjonsretning...? Jeg vil gjøre dette fordi jeg skal sette på en ny dynamo kjøpt på Biltema. Orginalt ladesystem virker ikke, enten dynamo eller regulator er gåen, kanskje begge... Kan jeg sette på en ny dynamo og snu polariteten på traktoren?

Er det noen som vet om det er dobbel clutch på alle MF 165 modeller? For jeg har en annen MF 165 også, men den traktoren er nyere og mye større (ligner nesten mer på en 185) den har dobbelclutch, men problemet mitt er på den gamle 165'en så får jeg ikke frigjort kraftuttaket med clutchpedalen, også virker det ikke som det er dobbelclutch på den...hmmm, merkelig....er det noen som har peiling?

Den gamle er før 1967 mod. og den nyere er etter 1970 ei gang (noe usikkert)...Det eneste jeg vet er at den nye har en 212 motor og den gamle en 203 tror jeg.... Hvis det er til noe hjelp....hehe....

JT

Visninger: 215

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ingen problem å sette minus til jord. På mange gamle MF'er har dette blitt gjort ved en "feiltakelse", og i de fleste tilfeller tåler til og med den orginale laderegulatoren dette en gang, men den ryker om man prøver å bytte tilbake. Dette blir ikke problem for deg som bytter til vekselstrømsdynamo med innebygd regulator, for da skal du jo ikke bruke den gamle allikevel.

Uten å sitte på all kunnskap om 165, så vil jeg vedde en en 20 pkn Prince på at 165 din har to-trinns clutch, så lenge det er en vanlig landbrukstraktor hvertfall. Og da vil jeg tippe at den ikke er justert skikkelig, slik at hyd.pumpe og pto er med selv om du tramper aldri så langt ned.
Hmmm, sier du det ja....det var jo egentlig godt nytt da, hehe... Men hva med starteren, vil ikke den svive feil vei om jeg bytter rundt tro...?

Takk for svar :o)
Det går nok bra :)
Hehe, ja du mener det altså.... :o)
Altså ... nå merker jeg at det er altfor-mange-og-tjue år siden jeg gikk på skole, men dette har noe med at startmotorer er såkalte seriemotorer. skal du snu rotasjonsretningen i slike, så må du snu strømretningen i EN av viklingene. Når du bytter om polene på starteren din, så snur du retningen på alt, og ikke bare en, så derfor vil rotasjonsretningen være den samme. i en shuntmotor derimot, er det nok å snu polariteten for å endre retning .... og dette var det jeg husket fra skoletiden ... og arrester meg gjerne om jeg husker feil, dere som er mer detaljfreaker enn det jeg er .... For meg holder det å vite om ting funker eller ikke, og ikke nødvendigvis hvorfor :)
Hehe, det hørtes jo veeeeldig fornuftig ut det du sier her altså, jeg skal gjøre et forsøk å bytte rundt polariteten nå, enten så funker det eller så gjør det ikke, hehe...Bare å krysse fingrene!

Takk for at du tok deg tid Kjetil! :o))
dette fungerer ... studerer du delekatalogen til økonomideler, vil du se at det er samme delenr. på startere til MF 35, 65, tidlig 165 med 4-203, og senere 135 og 240, 250 ... samme gjelder noe senere 165 med 4-212 har samme starter som f.eks 699.
Nå vet jeg ikke hvilket årstall MF gikk over til minus til jord, men siden 35 har samme starter som 250, så skjedde det hvertfall på et eller annet sted mellom disse to modellene.
Når jeg da står ute med traktoren og skal begynne på jobben med å bytte rundt polene så kommer jeg jo til å tenke litt...hehe...(noe jeg kanskje ikke burde gjort) men i hvertfall så skal jeg jo nå ha minus til gods og pluss som normalt, men skal jeg bare la kablene på starteren være, eller skal jeg bytte dem rundt også....? hehe...

Den kabelen som går fra innslaget går jo pr idag til minus polen på batteriet, og den kabelen som går inn bak på starteren går jo rett til gods (tidligere + før jeg har byttet rundt polaritet)

Hehe, tror jeg tenker litt for mye på dette og da blir det jo bare rot vet du...hehe...

:o)
Fikk forresten til PTO'en, det var bare en justering av pedalen, så var den litt hard i begynnelsen men funker fint nå :o)
du bytter kun på batteriet ja.

Og da røyker jeg opp Princen sjøl, siden du hadde 2-trinns clutch ...

Bra det ordner seg etterhvert .... lærer gjør man også, når man driver sånn og tukler med ting
Har en kammerat som har en 135 mf og der hadde svogeren satt inn nytt batteri og satt polene feil traktoren funka til det ble oppdaget og snudd tilbake , men vi begynte jo og lure lit -++- osv.
Hehe, kjørte de lenge sånn da...?

;o)

RSS

© 2012   Created by Tun Digital.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår