Hei!
Min '88 mod 3050 har begynt å bytte til og låse seg i krabbegir/"skilpadde" av sg selv. Hvis jeg står stille litt så skifter den tilbake. Men av og til når den står i "hare" og jeg kjører så prøver den å skifte til skilpadde igjen....med en ugrei skurrelyd. Det hjelper ikke å prøve å skifte tilbake med 1-4 spaken, og lampene nede ved gulvet henger heller ikke helt med.

Mener å ha lest noe om andre som har hatt samme problem da en hydraulikkventil hadde hengt seg opp eller noe....
Når den er i de forskjellige gira så fungerer alt fint, så jeg håper og tror det er så enkelt som noen eksterne komponenter/givere/følere. Men hvor begynner jeg?
Tips mottas med stor takk! :o)

Merker: 3050, MF, gir

Visninger: 319

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Høres jo ikke bra ut... I utgangspunktet så skal elektronikken sørge for at det ikke er mulig å skifte mellom høy/lav i hastigheter over 1 km/t.

Jeg ville kanskje begynt med å sjekke om det er et elektrisk problem. På høyre side av kroppen, forran trompeten (bakakslingen) sitter det ei fordelings-blokk, der alle magnet-ventilene er samlet. I fremkant av blokka er det ei rekke nedover med ventiler (mulig du må plukke av et deksel for å komme til). I bakkant av ventilene står det skrevet hva de enkelt ventilene er til. Mener det står "HiLo" på den du er ute etter. Er usikker på om stømmen er av eller på i høy og lav, men det finner du vel ganske fort ut. Så da er det jo bare å sjekke om stømmen kommer/blir borte når den girer selv. Da har du ihvertfall noe å begynne med.

Har du forresten fin-filter på lavtrykks-kretsen på hydraulikken? Dette er isåfall en lang, slank stål-kopp som sitter omtrent rett bak stig-trinnet på høyre side. Om du ikke har dette, så bør du få det montert. Denne fjerner spon som ellers kan gjøre livet surt i form av kranglete magnet-ventiler....
Hei Ole Even, har også kjøpt meg en 1986 3050 i tillegg til 575'n jeg kjøpte av deg :-)

Fungerte bra med det samme, men når jeg skulle starte opp i dag så fikk jeg ikke skiftet til "hare", ikke får jeg inn firehjulstrekket og ikke sperra. Hverken fysisk eller lamper i dashboard lyser, det eneste som fungerer er hurtiggirknappen i samme rekke, så nå har jeg sakt eller veldig sakte :-)

Rett innenfor høyre stigtrinn så kpmmer det ut en tapp som det sitter en stikker med kabelsko på, ut fra denne kabelskoen så går det to grønne ledninger, den ene forsvinner opp i hytta og den andre forsvinner fremover via en kabelskokontakt (er IKKE elektrikker eller mekaniker....)
Disse to ledningene er sprøe og harde og nesten av, har prøvd å tape disse uten at feilen forsvant.
I tillegg så tentes den røde lampa for oljetrykk på hydraulikken når jeg kjørtde den hjem, sitter ved siden av håndbrekklampa, ser ut som to tannhjul med en oljedråpe hengende mellom to piler, min onkel har samme traktor og har kjørt med denne lampa lysende i mange år, stoppet selvsagt og peilet oljen på bakenden men den var helt fin.

Så hva kan disse feilene komme av? At jeg ikke får skiftet til "hare", ikke får inn firehjulstrekk eller spree skjedde samtidig, virket da jeg hentet den og parkerte før jul, når jeg startet opp for å brøyte i dag så var alt borte.
Oljetrykkslampen har lyst siden turen hjem, hjelper heller ikke om tempen er under 40'.
Tror jeg lager en egen tråd på dette, ble i lengste laget svaret mitt her, er også ute etter instruksjonsbok/rep manual til '86 3050

Dette er NØYAKTIG!!!! samme problem som på min 88mod 3060, kan det være deffekt autotronic hjerne?

Har feilsøkt alt uten resultat, den står nå uten å vil gå i verken høy eller lav selv om lampene skifter fra høy til lav når jeg bruker girstanga, virker som den står "midt i mellom", får den ikke i gir.

Hadde jeg visst det var den hadde jeg kjøpt tvert men surt hvis det skulle være noe annet.

Hos meg skifter ikke lampene fra skilpadde til hare heller, skilpadda lyser fast men traktoren fungerer i hele lavserien, inkludert hurtiggirknappen.

Men jeg får hverken firehjulstrekk eller sperre, ikke lyser disse lampene i dashen heller.

Har nå på en engelsk side funnet ut at når varsel for lavt hydrauliktrykk tennes så stenges også muligheten for veksling mellom høy/lav serie, sperre, pto og sikkert da også innkobling av firehjulstrekk selv om dette ikke ble nevnt.

Snodig at knapp for hurtiggir alikevel fungerer :-)

Min var også nøyaktig slik, ingen lamper lyste, ikke lampe for 4wd/sperre/hare/skillpadde, men det elektriske hurtiggiret har alltid virket,etter rengjøring/smøring av alle kontakter kom alle lampene fram igjen(kanske tillfeldig), fikk den til å gire igjen en liten stund men den mistet ofte 4wd(også 4wd brems) under kjøring, den prøvde også og gire ned fra høy til lav i fart med hjerteskjerende lyder som resultat, nå står den med gir "i midtstilling" å vil ingen steder.

Noen må ha hatt samme problem å vite hva som feiler?

Jeg tror ikke 2 traktorer kan ha identisk elfeil så det må vel være "den sorte" boksen?

Lag en egen tråd så kommer vel svarene:)

jeg hadde også en 3050. den ville ikke løfte trekstengene bak og da var det dårlig kontakt i instrument pannelet i dash bordet. da var det noen lamper som lyste svakt. merkelig mye trøbbel med disse traktorene. hadde mye småting som skjedde pga dårlig kontakt

Hei igjen

Nå har jeg undersøkt litt.
Etter å ha sjekka, rengjort og spraya med WD40 alle koblinger ved boksen under hytta på høyre side så fant jeg ikke noe som umiddelbart varsla om at noe er feil. Alt var tørt og fint og så greit ut. Jordingspunktene jeg fant var også ok.

Så tok jeg av dekselet over magnetventilene og fant HiLo ventilen nederst. Der la jeg inn en ledning sammen med den originale. Denne trakk jeg inn i hytta så jeg kunne følge med på multimeteret mens jeg kjørte.
Resultatet er at jeg måler 0V når jeg skifter til Lav. Når jeg skifter til Høy måler jeg 13,6V, men bare av og til. Spenningen detter stadig ned på ca 1,2V når giret er sjaltet til Høy. Den skifter ikke umiddelbart til Lav, men kanskje løser ikke magnetventilen ut før spenningen går enda lavere?
Spenningen endres konsekvent når jeg sjalter med girspaken, så den delen av systemet ser ut til å virke. Jeg konkluderer også med at magnetventilen er ok.
Feilen er ikke hastighetsavhengig, for dette har skjedd mens jeg har kjørt etter veien i 30-35 km/t.
Eller er det flere ting å sjekke?
Autotronic-boksen...er det den svarte som ligger under stigtrinnet på høyre side? .

I tillegg tror jeg jammen termostaten sa takk for seg idag! Temperaturen stiger til rødt område etter bare litt kjøring, men varmeapparatet blåser kaldt. Det er nok vann på radiatoren, og slangene fra termostathuset til radiatoren er kalde....kan vel neppe være mere komplisert? .
Vedlegg:
Den svarte boksen er Autotronic`n, ja.

Det høres iallefall ut som at problemet er elektrisk. Men, såvidt jeg kan huske, så går kabelen til HiLo-ventilen direkte fra Autotronic-boksen til ventilen. Så de eneste feilkildene her er vel enten at kabelen er i ferd med å bli gnagd av, eller at ett av koblings-punktene ikke har helt 100% kontakt. Bryteren på girkassa som tar imot signal om å veksle mellom høy/lav (sitter langt ned på grikassa rett under girspakene), går jo innom Autotronic-boksen før det sendes til ventilen, så jeg tviler på at denne kan være feilen (ettersom Autotronic`n skal sørge for at det ikke skiftes i hastigheter over 1 km/t).

Du nevner jordingspunkter.... og nettopp dette er vel den hyppigste årsaken til elektriske feil på disse traktorene. Disse punktene så helt fine ut på min traktor også, når jeg kjøpte den. Men, for sikkerhets skyld så var noe av det første jeg gjorde, å plukke disse av og smergle skikkelig før jeg satte de sammen igjen med kopper-pasta. Spesielt punktet som går mellom hytta og kroppen kan nok lage mye fandenskap. Mener den sitter i nærheten av Autotronic-boksen.

Kan godt være at termostaten din har tatt kvelden, men kaputt vannpumpe kan vel heller ikke utelukkes når symptomene er slik....

Håper noe av dette kan være til hjelp.
hei ja, ser dere prater litt om høy og lavgir, problemet mitt er at jeg ikke får traktoren ut av lavgir, den går konstant i lavgir hele tiden så det går jo veldig sakte, jeg lurer på om det kan være forbindelsen mellom hjernen og HiLo ventilen, veit du/dere om det går ann og koble HiLo ventilen rett til pluss og ha en egen bryter på det? (for den går vel innom hjernen kun for at det ikke skal gå ann og bytte ved hastigheter over 2km/t eller hva det er)
så veit du om det går og koble HiLo ventilen rett til pluss? og i såfall hvordan skal jeg gjøre det? :)

girsystem på massey ferguson er noe herk! ellers en overbra traktor!;)

bytt om på hi/lo  solenoiden (magnet ventilen )   

med  en annen solenoid så merker du fort om problemet forflytter seg

På en MF 3070 sitter solenoiden   for høy og lav gear   helt nede som vist på bilde her tdeligere

men husk at hare og skilpadde har egen solenoid som sitter lenger  framme på gearboksen

Jeg har samlet sammen noen ødelagte Autotronic bokser,de har samme problem på Autotronic hjernen hos MFsom på eldre cdi bokser på snøscootere, "gummibelegget" som omslutter electronicen sprekker slik att det kommer fukt inn i boksen, ta ut boksen og studer den, du vil antagelig finne sprekker i overgang mellom aluminium og "gummi", legg den til tørk på oppvarmet badegulv eller lignende 1-2døgn, monter den å prøv, den vil sannsynligvis være i orden, hvis den er ok ta den ut og legg på silicon over sprekkene å la det tørke.

Min er ok etter denne behandlingen.

RSS

© 2012   Created by Tun Digital.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår