Hei har en gammel sliten McCormick 434 trur den er noe rundt 68 modell.

Problemet er att hydraulikken ikke funker i kulda. altså under -10 grader. Har det vært ned i -20 skal det mye til før jeg får funk på hydraulikken.

Så jeg reiste og handlet ny hydraulikk olje. Undersøkelser hos en forhandler. (Han drev vist med McCormick) jeg skulle ha samme olje på hele bakstussen, altså hydraulikk og girkasse. Samma olja.

ikke værst pris heller.

Så i sommer kjørte jeg traktoren varm, brukte hydraulikken mye for å få den så varm som mulig.

Tømte ut. og det kom en gråhvit olje ut. Lot dette stå i to uker for å få ut så mye som mulig.

Og fylte så på den nye olja.

Har testa før i -6 gikk fint

Men i dag, det er ca -4 grader. men vi har hatt noen netter med -18 og noen dager med ca -12.

Snør fint pudder snø.

Men hydraulikken funker ikke. Måtte frese med en liten Stiga freser. Den freser jo bare en liten sti, så det blir jo 4 turer.

Noen som kan tenke seg hva som er feil, Når jeg skifta olja så fant jeg ikke noe filter.  Han i butikken (Krokstad) Var usikker, ingen av mekanikerne var tilstedte.

Upraktisk å ha en brøytetraktor som ikke vil om vinteren.. Nå står den på høyt tomgang, med en presenning over slik att lufta fra motoren "blåser" over gir og hydraulikk.

Men gir funker helt fint, Men selv om det er samme olje så er det jo forskjellige tanker.

Håper noen har tips som kan gjøres i kulda. Har ikke mulighet til å ta den inn noen steder.

Selve pumpa som er foran kjenner jeg blir varm. Men den varmen er vel fra motoren.

Det er noen kraner som jeg er usikker på. ene er open close andre er slow fast.

Så da er det jo en ventil der. Jeg mistenker problemet ligger i denne.

Helst kunne jeg ha tenkt meg å skippa denne ventilen og bare latt det gå rett på, men det er vel ikke mulig?

Visninger: 1824

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Nå har det tint is ved "kranene" og hydraulikken funker.

Så da er det vel lokalisert hvor problemet ligger.

Men hvorfor? er jo ny olje. Skulle tåle kulde selv om det er "ventil med trange kanaler"

Noen som vet litt hva som er der, som kan fundere eller tenke seg til hva som gjør dette.

Tyder på at du har vann i hydraulikk ennå.

Skifte du hydraulikkfilter på den når byttet olje ?

Når du bytter olje så får du ikke tømt ut alt, for traktor kroppen er det mange plasser som oljen blir liggende igjen som en ikke får tappet ut olje via tappepluggen eks rør, filter, lav punkter. kan hende du er nødt til å bytte olje og filter (hvis du ikke ar gjort det) en gang til etter en noen timer for da har du blandet ny og gammel olje. Da får du med brukt den nye oljen til å skylle igjennom hele hydraulikk systemet på traktor og da får med det mer av den gråhvit oljen som ligger igjen som ikke fikk tappet ut via tappen pluggen.

Det er ingen "filterboks" på hydraulikken.

Heller ingenting på slanger og rør som går igjennom noe filter.

Det er heller ingen steder med stor skrue ol. som kan tyde på att det er noe filter.

Eneste var att det var noe "spon" på tappepluggen. veldig lite, men tørket det bort.

Men som sagt ingen filter-hus.

ER slikt filter på størrelse med oljefilter til motor?Samme type eller mer som diesel filtre?

Eller er det bare snakk om en bitteliten sil?

Litt lettere om jeg vet hva jeg skal se etter. En å bare skru på alle skruer og bolter...

Vil egentlig tru att ett filter eller sil burde sitte før inn på pumpa. Der er det ingenting, bortsett fra tilkobling i begge ender.

Er filteret så lite att det kan sitte inne i en tilkobling på røret?

Register deg her og last ned:

http://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=872

I følge denne så er det ett eget reservoar for hydraulikken som befinner seg i hydraulikklokket, har du byttet olje der?

Det skal vistnokk også sitte ett filter der

Det er en sugesil, jeg så nå du hadde byttet olje også på hydraulikken.

Hvis alt er noenlunde likt med det som er på IH McCormick 276, så er det felles olje til gir og differensial, der går det 24 liter. Hydraulikksystemet har egen olje, og det er huset oppå bakakselhuset som er reservoar. Der går ca 11 liter, og man kan bruke vanlig hydraulikkolje, eller bare kombi-olje.

Jeg har alltid brukt kombi-olje, og det har funka selv i streng frost.

Det er ei sil der, den sitter i enden av hydraulikkpumpas sugerør. (rett fremfor hydr.-huset.) Ta løs slangen som skjøter rørene sammen, da kan du trekke filteret ut. Det er bare ei sil, og den er vaskbar. Husk at all olja renner ut straks du tar ut sila.

De kranene du snakker om funker på følgende måte: Slow-fast har å gjøre med reaksjons/løftehastigheter og sånt noe (til jordarbeiding), den kan (bør) du ha på fast, fordi den funker som innstruping på systemet. Open-close er akkurat det, du kan stenge av tre-punkten med denne krana, og den skal alltid være HELT åpen, eller helt lukket. Kan brukes for å hindre uønsket siging på tre-punkten...

Ja har byttet den olja også Ansgar.

Litt mørkt å se ute nå. Jens.

Men på husken så er det en "litt" stor kobling rett foran der ja. Men hos meg er det rør der ikke slanger.
Men kan tenkes det er en sil akkurat der, for på koblingen ser det ut som en litt stor sekskant i enden.

Kranene har jeg alltid hatt helt opp og til fast. Men den ene er litt løs, så jeg sjekker om den er riktig ganske ofte, spesielt når hydraulikken ikke funker :)

Får se hvordan været er i morra, og orken. Men ryggproblemene jeg har nå så er det ikke alltid jeg orker å skru. Spesielt ute i kulda.

Takker for tips, virker relevant for min 434 for det du beskriver virker kjent. Selv om jeg har rør der ikke slanger.

Silen er ofte full av dritt og slam, kan tenkes det ligger ett lag slam i bunnen av reservoaret, mange slike har gått med gamle vedkløyvere hvor man ofte hadde en idiotløsning med og putte returen inn i påfyllingslokket, uten lokk var det ett stort og flott hull hvor all slags dritt kom seg ned i systemet. Har nå og da sett en flott samling granbarrester og annet i bunnen av traktorer etter disse løsningene

Er denne sila en kjegle sil. Noe ala slik du har på større vaskemaskiner?

Slike har jeg renset ofte, spesielt i eldre bygg hvor det er gamle vannrør. Utrolig mye slam og skit i vannet i slike bygg.

Det er litt forskjellige typer, kjenner ikke din traktor men det er finmasket netting eventuellt kobinert med en magnet.

Lastet du ned den verkstedshåndboken jeg linket til?

Erik, kan du legge ut mobil-nr ditt? Jeg skal straks i fjøset,og på tur dit kan jeg ta ett bilde eller to, og sende til deg.... Men det er -30 ute nå, og et stykke å gå til traktoren, så tar det på tur i fjøset....:-)

sendte nr på melding til deg.

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår