Hvilket landbruksdekk egner seg best for vinterføre?

- Dette må jo være interessante erfaringer for bønder og særlig de som kanskje har snøkjøring som ei lita tilleggsnæring. Anleggsdekk blir jo ofte for dyrt for denne typen snøbrøytere.

Så, noen som har erfaringer med dette? Gummiblandingene fra merke til merke og modell til modell varierer vel en del og gir ulike egenskaper?

Kan en like godt kjøpe koreanske billigdekk og ha en viss gripeevne på vinterføre, eller er det greit å legge litt ekstra i et kjent merke som er spesielt godt egnet som et skikkelig allround-dekk? Min mening er klar, hva med dere?

Visninger: 8037

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Skummelt og svare her, da det mest sansylig blir mange kommentarer på hvor dum man er!!!

Men er generelt enig med Ole-K!

Landbruksdekk er ikke egnet til og gjøre arbeid på holke føre, JA man kan tusle seg fra A til B, men dette gjør man ikke lovlig!

Kommer man opp i en ulykke som der blir ettorforskning utav kan man risikere ett liv i gjeld!

Men og si at industridekk er så voldsomt dyrt vet jeg ikke om jeg er enig i... Sist jeg kjøpte i størrelse 540/70/38 og 400/70/28 havnet prisen på ca 70 000 inkl felg. Antaglig er vel det ca 45000 for dekkene?

De er jo som kjent veldig slitesterke, og det er ikke kjettingene jeg har kjøpt de siste gangene. Forbruket mitt på kjetting på samme hjul størrelse var fort på 17-18 000 i året.

Da tar det ikke lang tid og tjene inn nye dekk!!!

Kjører mye etter veien og bruker landbrukshjul med kjetting, landbrukshjul med pigg og Nokian TRI 2 med pigg.

Traktoren med kjetting brukes kun til brøyting, med kort avstand mellom hver plass. Bruker opp to sett med kjetting på en sesong. Etter min mening helt ubrukelig skal en kjøre mye på veg . Landbrukshjula med pigg funker veldig bra, kjører massetransport hele vinteren. Dette er Firestone med 8 pigg av de største i hver knast. Setter i nye pigger hver høst.

Den siste traktoren med Nokian TRI brukes til massetransport og brøyting, synes ikke det er ekstremt mye bedre enn ribbehjul, og er den eneste traktoren som har havnet i grøfta i vinter. Ellers har vi plenty med salt og strøgrus så det er bare og rigge seg til og bruke hue. 

Jeg har ikke all verdens erfaring med brøyting o.l. med traktor. Det jeg HAR erfaring med, er veitrafikkloven. Og skulle det smelle....og du forvolder skade på annenmanns eiendom eller helse/liv, er spørsmålet fryktelig enkelt. Var du skodd etter forholdene? Hadde traktoren dekk eller kjettinger som var tilstrekkelig for det aktuelle føret?

Ut ifra dette er enhvers preferanse rimelig uvesentlig. En fører med mye mer erfaring enn meg, vil eksemplelvis føle seg trygg på landbruksdekk, der jeg ville hatt kjettinger. Når det "går ått skogen" er det ikke personlig erfaring eller preferanse som gjelder. Det gir forsikringsselskaper og veimyndigheter blanke i.

Og igjen....jeg har liten erfaring med brøyting etc. langs offentlig vei; men jeg HAR seila på landbruksdekk i tunet :)

Takk for svaret, sjøl om du svarte på noe helt annet enn jeg spurte om :)

Er det meningen du ikke skal bruke hjelpemiddler,good year eller nokia men smalt må det være ,men uansett ikke noe godt uten kjetting eller pigg er det bratt og mye snø.

Etter min mening er ikke vanlige traktordekk noe å kjøre med på vinteren.

Det går kanskje bra når du kjører, men når du skal bråstoppe så er grøfta plutselig mye nærmere.

“Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde på minst 1,6 mm.
Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april.”
I tillegg til krav om mønsterdybde setter bruksforskriften § 1-4 nr. 2 generelle krav til vinterdekk og veggrep:
“vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm.”Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm.”

Dette vil vel si at når det er snø så skal traktoren ha egene merkede vinterdekk med eller uten pigg eller bruk av kjetting.

Landbruksdekk er generelt ganske dårlig på is, går ok på snø, men vil ikke anbefale å kjøre noe tung last, eller brøyte noe mye med dette. De blir ganske glatte, selv om de blir skrudd i pigg pga ribbene på dekkene har stor  overflate, noe som gjør at det er en stor flate å gli på. Om noen dekk er bedre eller ikke vet jeg ikke.

En ide kan jo være lettkjettinger? Da kan du ha de dekkene som du mener er best til ditt bruk, å ha grep på vinterføret under brøyting og transport. Det beste jeg kan komme på nå uten å kjøpe "industridekk" med pigg.

Har kjørt med michelin multibib som var iskrudd pigg, dette syns ikke satt så veldig godt. Gikk bra men må man bremse brått, så har man ganske stor flate å gli på...

Har nokian tri2 med pigg på en 6420 hjemme, det funker ganske så bra egentlig. Det er nok noen dekk som kanskje fungerer bedre enn andre, men det har mye å si hvilken traktor og dekkdimensjon det er på hvordan dette vil føles. 

Beklager at det kanskje ble litt utenfor det du spurte om, men tenkte det kunne være noe som kunne være intresangt... Forskjellige erfaringer osv, så du får ta det du mener passer for deg fra innleggene, så finner du nok noe som du syns er gret :) Er nok ingen "fasit" uansett...

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår