Heisann!
Har et vrak av en gammel freser med buede vegger.
Alle lagere og ifester er ødelagt så har fått en tanke om et prosjekt jeg gjerne vil ha noen innspill på;
Tanken min er å skjære av veggene, og sveise på fester slik at man kan bruke skjæret på traktoren, en MF 165/185.
Iogmed at det er to vegger tenkte jeg tanken på å lage to skjær, ;
- Et som jeg kan feste på lasteren (skyveskjær) samtidig som jeg kan feste det i trepunktet bak (dytteskjær)
- Det andre skjæret tenkte jeg å lage med trepunktfestet til snæfreseren, og ha som "draskjær" som normalt skjær.
Det handler ikke om gjerrighet og å spare penger, men mer om det faktisk er mulig...
Noen tips til hva jeg bør gjøre?
Noen som vet hvor jeg får tak i fester til lasteren foran? Gammel sesamatic laster som har vel samme fester som trepunkt bak :)
Merker:
Permalink Svar innen Ole-K den 5 februar 2012 kl. 20.47 Disse sideveggene er vel litt korte?...
Det blir vel noen litt smale skjær?
Du tror ikke det er bedre å sveise samen begge til et bredt skjær?
Permalink Svar innen Halvard Henrik Nyland den 5 februar 2012 kl. 20.57 Jeg så det samme når jeg så på bildene igjen nå.
Tror jeg kommer til å ende opp med det du sier der. Da blir jo spørsmålet om jeg skal lage skjær til laster eller bruke festet og lage "draskjær".. Hvor breit bør det skjære være?
Noen tanker?
ha det minst like breit som traktoren når skjeret er skråstil, og du kan jo lage fester til laster og til løfftearmene bak ;) eller noe sånt?
Permalink Svar innen Halvard Henrik Nyland den 5 februar 2012 kl. 21.06 Absolutt!
Er det et kjøpeskjær?
Det var absolutt et slikt jeg tenkte på å forme til..!
Torstein: Tenkte du å sette på som bildet over, men på framsiden også slik at jeg kan dra det etter?
Om man skal ha det foran burde man vel lage festene skråstilt, eller?
Dette er et kjøpeskjær som er påsveist Euro-fester , er vel best å ha et rett skjær med små kanter slik som her foran, etter min mening ;)
jepp er som på det bildet over ja, bruker et lignende skjer foran på en MF 35, funker ganske bra og er mye bedre enn og ha det bak syns jeg, får skuvd snøen i høyere dunger da :) tror jeg har et bildet av den med skjæret foran ;)
Permalink Svar innen Halvard Henrik Nyland den 5 februar 2012 kl. 21.29 Last gjerne opp det bildet, all inspirasjon, tips og råd tas imot med stor takk;)
Permalink Svar innen Ole-K den 5 februar 2012 kl. 21.05 Jeg vil anbefale deg å lage et draskjær, som du også kan bruke andre veien bak på traktoren, slik at du kan rygge med det...
Uansett om skjæret blir tverrstillt eller skråstillt, bør det være litt bredere enn traktoren.
Nå vet jeg jo ikke hva slags laster du har på denne, men siden den er tohjulstrekk er det best å ha redskapen bak.
Permalink Svar innen Halvard Henrik Nyland den 5 februar 2012 kl. 21.08 Takker for innspill, absolutt noe jeg tar med meg!
Rett og slett en mekanisk snurr på skjæret slik at jeg kan vri det rundt?
© 2012 Created by Tun Digital.