Noen som har sett dete før . Skal vere en "Ny" traktortype som har motoren i bakjula, Engelsk fra ca 56 .  Noen som veit noko meir . Eller har fleire bilder . Fant det i ei bok og skanna den .

Visninger: 1161

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Vel, ny og ny traktor :) he he
Er jo fra 1956 da så ny kansje ikkje, men sikker ny for mange .

Så et bilde av noe lignende i et traktorblad i vinter. Mener at det er en prototype med hydrostatisk drift.

Er ikke sikker på hva slags traktor det er men skal komme tilbake hvis jeg finner ut mere.

Den var jo "ny" for meg å slik sett da:)
Det er jo tydligvis en oljemotor på hver side....
Litt morsomt etter eg la ut bilde satt eg meg ned og begynte og bla i et Traktor Power Nr 7 2010 . Og ka ser eg ein som spørr om kva er den første hydrosttiske traktor . og under ei tegnig av noke som ser veldig likt ut . Ein fordson major som er ommbygd med hyd motor i kvart hjul , prototype . Eit firma som heiter Dowty . som vistnok bygde den . . trinlaus variabel fart uten veksling .

Jeg har sett at mange hydraulikkpumper og sånt er laget av Dowty, da er det nærliggende å tro at dem har laget mye annet rart også. Sikkert kjempestore på hydraulikk-komponenter, -og det måtte det nok være en del av på en traktor med hydraulisk framdrift. Og hvorfor ikke?

Volvo eksperimenterte vel på -70 tallet med traktorer som ble utrustet med hydrostatisk firehjulstrekk, -mulig jeg husker litt feil, at det faktisk ikke ble utprøvd hos Volvo.

Men John Deere hadde jo noen modeller (30serien) med såkallt HFWD, (hydraulic front wheel drive), og da var det ei kjempesvær oljepumpe på motoren, og store oljemotorer i forhjulsnavene. Det var kontakter på alle girene, slik at når man satte traktoren i gir, så fikk man moment på framhjulene, når 4wd var innkobla. Mener sågar å huske at det var 2 "effekt" trinn på framhjulstrekket. Antar at fordelene med detta systemet skulle være at man fikk svingradius som på en tohjulstrekker, og muligens sparte man vekt også i forhold til John Deere's MFWD. (mechanical front wheel drive). Men men, dette var vel ingen suksess, ettersom det bare var 30 serien som hadde dette, og når 40 serien kom så snakket man ikke mere om HFWD.....

Ja, jeg har kjørt en 4230 fra 1975 med HFWD, og den var fin å pløye med pga meget god sving på vendeteigen, den gikk nesten rett sideveis i front. Ble for det meste kjørt på effekttrinn 1 da trinn 2 tok mye effekt. Dersom du steilet med denne traktoren fikk forhjulene skikkelig fart. Testet slangebrudd i dette systemet- mye varm olje ut veldig fort. Jeg vil si at HFWD var et hjelpetrekk foran som tok mye effekt. Denne traktoren hadde SG2 hytte og 8- trinns poweshift. Det var nok rått i 1975. Ellers hadde den 2 stk 6-volts batterier og var tung å starte når den hadde stått lenge. Tørst var den også. Men morsom å kjøre på vei.
Siden du nevner Volvo BM her kan jeg tilføye at i Holland var et viktig marked for den Svenske traktorprodusenten. Forhandleren Kuiken solgte bra, og kundene like disse traktorene bra. Mange traktorprodusenter kom på 70-tallet med firehjulstrekk, og Kuiken likte lite at Volvo BM ikke hadde noe umidelbare planer om det på ønsket effektserie. Forhandleren tok så saken i egne hender, og fikk laga ei løsning til en 650. Tror det var i 1976. Løsninga var bassert på 2 frontmonterte pumper og oljemotorer i hver framhjul henta fra Volvo`s flyavdeling. En elektronisk hasighetsindikator ble montert i høyre bakhjul, og sperrefunksjon ble mulig med samenkobling av pumpene. Løsninga kobla automatisk ut ved 16 km/h. Svenskene ble nysgjerrig på løsninga, og tok inn en framakel og testa i 1977. Resultatet var ikke bra i testbenken. Drakrafta var for dårlig. Løsninga ble solgt som ekstrautstyr i 1977, og vistnok ble 15 slike levert i Sverige. Et lignende antall ble levert i Holland. Prosjektet ble skrinlagt i påvente av en ny Volvo BM 650/700 som ble testa i 1978 med mekanisk ZF aksel som firehjulstrekkløsning.....
Da husket jeg hvertfall noe riktig. Vet at det ble laget prototype på 650 med ZF aksel, det var en reportasje om det i bladet Traktor for et par-tre år siden. Den var enda i drift på en gård i Sverige. Svarte og, at ikke Volvo kunne fortsette med sin traktorproduksjon.........
Stemmer det. Ble produsert en 650 og en 700 med mekanisk firehjulstrekk i 1978, og disse gikk ei god tid i testing. Avtalen med Valmet gjorde at prosjektet ble avslutta, og prototypene havna hos samme person. 700 traktoren fikk gå enormt med timer, og er i dag under restaurering i Danmark. 650 utgaven står fremdeles i Sverige, og er en meget fin traktor med kun 700 timer på telleren! Var mye fine nye løsninger på disse, selv om gearkasse og bakstuss samt hytte var det samme som tidligere...
Det hydrostatiske forhjulstrekket på JD kunne koples på to måter, enten ble oljemengden delt slik at den gikk til begge hjulene eller olja ble kjørt gjennom den en motoren og så gjennom den andre. Dvs. en parallellkopling eller en seriekopling. Kjørte en i parallellkopling ble det størst vrimoment og dermed trekkraft på framhjulene fordi begge fikk maks trykk. Kjørte en i serie, ble trykket fordelt mellom hjulene dvs. ca halvert og trekkraften halvert. Imidlertid var pumpekapasiteten begrenset, og derfor mistet en trekkrafta når hastigheten ble stor nok. I parallellkopling på ca halvparten av hastigheten i serie. Kjørte en i parallellkopling, kunne en oppleve at et av hjulene spant, og da ble trekkrafta på det andre hjulet redusert på samme måte som med en vanlig differensial. Kjørte en på serie ville begge hjulene gå med lik hastighet. Når den svingte så bra, var det to årsaker. Den ene var at hjulene kunne dreies mer enn på datidens firehjulstrekkere for øvrig. Den andre var at framhjulene kunne ha større periferihastighet enn bakhjulene. I sving går framhjulene lengre veg enn bakhjulene, dermed ble framakselen på traktoren dratt rundt mens på en vanlig firehjulstraktor vil framhjulene gå for sakte i sving. Når traktoren ikke ble populær, var det nok at for mange var det viktig at en firehjulstrekker bremset med alle hjulene utforbakke. Den hydrostatiske drifta gjorde ikke det, snarere tvert i mot. Den hadde heller ikke bremse på framhjulene.

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår