Nokon som har eit godt tips om eit godt,og ikkje for dyrt TIG apperat . Må vere noko som er enkelt for ein nybegynar .  Må vel helst vere inverter . og minst 3,25 mm elektroder . Har kikka på eit hoss tess . var noko dei har fått laga med sitt navn på . Er det nokon som har erfaring med det ?

Visninger: 3846

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hva skal du bruke det til? Skal du bruke TIG eller skal du bruke pinner? Hvis du skal bruke TIG, skal du da sveise rustfritt eller aliminium?

Her er noen bruksområder:

1: Bare sveisepinner. Da sveiser du kun med pinner, men kan bygges ut til TIG. Eksempel er Kemppi som jeg er fornøyd med. Koster ca 6-8 tusen.

2:Sveisepinner og TIG rustfritt. Samme apparatet som ovenfor men pluss slangepakke og regulator til 2-3.000 ekstra. I tillegg må du kjøpe gassflaske (5-6.000) eller leie gassflaske (1.400 kr/år).

3: TIG som sveiser rustfritt og aliminium(AC). Dette apparatet koster i området 20-25.000 og i tillegg kommer gassflaske.

De fleste småapparater av god kvalitet sveiser greit 3,25mm, men de sliter med 3,25 høyutbytte og 4mm. Men skal du sveise dette må du over på et dyrere og tyngre apparat som krever trefaset strøm.

Mitt tips til deg er å kjøpe en Kemppi minarc 150 evo som brukes til pinnesveising. Dette kan bygges ut til en enkel TIG hvis du ser behovet senere for det. Men lær deg først å sveise ordentlig med pinner, da sveiser du det meste med det. Dette drives også av en vanlig 16A enfaset kurs og det er lett å dra med seg.

FINN kode: 30426618. Dette er gode apparat, samme som jeg bruker. Men hvis du søker finner du mange billigere merker som kanskje er greie nok?

Da var det vist ikkje TIG eg skulle ha nei . Skal bruke det til reprasjon sveising  på stål . Men takk Rune for grundig forklaring . Har sett etter Kemppi og Esab . gode priser på dei . Meinar det som Tess selg var egentlig Edvis (ikkje heilt siker på stavemåte ). Er dei noke og samle på ?

Jeg hvet ikke noe om Tess sitt, men det er sikkert bra siden de forhandler det. Hovedsaken er at de har deler til det om noen år.

Kemppi og Esab er gode apparater begge to.

Hold deg unna de billigste kinamodellene, de kan sikkert være bra men eksisterer forhandleren om to år når det går istykker?

Fordelen med og kjøpe med tess i mitt tilfelde, så er det dei nermaste som selg sveise utstyr . Er jo ein fordel at ein for delar om nokre år ja .

Hei

Kemppi minarc 150 evo er meget godt sveiseapperat, drar 3,25 basiske elektroder veldig lett og du har et veldig godt råd fra Rune. Vedr Tess apperatet så kjenner jeg ikke til det, men mener at Tess forhandler Kempi. Når jeg refererer til basiske elektroder er det fordi at det er de elektrodene som er best anvendelige til reperasjonssveising som vi i landbruket ofte bruker et sveiseapperat til. Basisk er også de som går tyngst av de 3 mest anvendte elektrodetypene, men renser også sveisebadet best og dermed ikke så sårbare for urenheter.

I følge selgaren på Tess som forøvrig anbefalte sveiseapperate (Edis  MMA inverter 155 TDI )

så skulle den ikkje ha noke problem med Basiske elektroder dei har det på tilbud til 4800 no og han kunne vist enda gi meg ein god pris . Ser att Kemppi minarc 150 evo har ein veiledane pris på 7000 . Sikker eit veldig bra sveise apperat det , men tenkte kansje eg kunne klare meg med eit litt biligare , alt er jo dyrt i dag . Men det kan jo hende att Kemppien er lettare og sveise med og da er vell kansje den den beste for ein nybegynar?

TESS apparatert er sikkert godt. Du kan bruke de pengene du sparer på å kjøpe deg en god automatisk sveisemaske som gjerne koster rundt tusenlappen. Det kan også være greit å oppgradere elektrodeholderen(håndtaket).

Tror egentlig ikke du vil merke noen særlig forskjell på sveiseegenskapene mellom de forskjellige merkene.

Jeg vil anbefale deg å bare bruke basiske elektroder. Selv bruker jeg bare basiske elektroder + noen få spesialelektroder som f.eks rustfritt. Det er litt vanskeligere å sveise med basiske elektroder og det er vanskeligere å få sveisen fin, men den blir sterk og når du får trening med disse får du en sveis som både er fin og sterk. Kjøp OK 48.15 eller Baso 120, alt ettersom hva de har og lær deg å sveise med disse.

Ikke kjøp rutile eller sure elektroder, med disse er det lett å få til en fin sveis men sveisen blir svak slik at du egentlig bare lurer deg selv.

Men basiske elektroder bør lagres tørt, proffene bruker elektrodeskap med konstant varme, men det er greit å tenke over hvor en lagrer de, har en et tørkeskap bør de ligge der.

Automatisk sveisemaske hadde eg tenkt og kjøpe ja . elektrodeholdaren er sikker kjekt og skifte ja, er sån greie som du berre klemmer rundt elektroda , har hørt att dei som du vrir fast elektrodea er bedre . Og ja det er vell best og holde seg til ein sort elektroder til og begyne med til ein blir varm i trøya . Takker for mange gode tips  . Er berre og komme med fleir . Og trur det kan vere greit og ha sveiseaperat sjølv . slepp og reise bygda runt og tigge om att nokon kan sveise for meg da .

Ja, det er ikke noen heksekunst å sveise, det krever mest trening. Bruk basiske elektroder og finn fram noe skrapstål du kan trene på. Snart er du nok en god sveiser. Du kan også be Tess om å få noe brosjyremateriell om sveising og elektroder, det står mange gode tips der.

Tess er jo en seriøs aktør og hvis de anbefaler dette apparatet så ser jeg ingen grunn til ikke å kjøpe det.

Du trenger også en vinkelsliper til å slipe rent med og lage fuger der det trengs.

Selv begynte jeg å sveise i 10-12 års alderen og ble ganske raskt flinkere enn min far slik at jeg tok all sveisingen. I den tiden hadde vi et stort AC apparat som sikkert veide 100 kilo men siden jeg kjøpte meg et lite Kemppi er ikke det store brukt mere. Etterhvert har jeg investert i et rørtrådapparat også, men dette er jo noe større og tyngre.

Og tilbake til elektrodene så mener jeg at du i hovedsak trenger basiske elektroder til all round sveising. 2,5mm og 3,25mm. Etterhvert kan du komplettere med rustfrie elektroder, disse er dyre og lette å sveise med og eventuelt hardmetalleketroder som du kan bruke for å forsterke plogspisser o.l med. Det kan være behov for støpejernelektroder også, men dette er mere vanskelig sveising.

Lykke til.

bruk heller kryo 1 den er lett å sveise med lett og tenne og når du har fått litt trening og får til å legge ein fin sveise streng er den meget solid. denne blir brukt mykje i offshore inndustrien og er veldig strek mykje bedre en ok 48.15 og baso 120. minuset er at den trekker letter til seg fukt så bør oppbevarast tørt

kjøp deg eit annerkjent merke. det vill du tjene på i lengda. slik som ESAB  KEMPPI  eller Lincoln electonics prisen er mykje lik på desse.. billig modellane har lav tunggangspenning noko som føre til at det er tungt å tenne pinnen. samt dårleg inntermitensfaktor, det er kor lenge du kan sveise før apparate må kvile..

skal du bruke agregat på sveise apparate ditt bør du skjekke om det går, er nemlig ikkje alle som tåler det

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår