Eg og broderen vurderer og kjøpe brøyteskjær og legge inn anbud på brøyting men treng brøyteskjær, har null peiling på dette og spør derfor her!
Har tenkt på Duun HTS275? Merke har ikke så alt for mye å bety, men tenker på skjær som er 275 bredt, med hydraulikk på bom og skjær? Erfaringer og ca pris på dette :)? Andre forslag? :)

Visninger: 2211

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Både Duun, Dalen og Vama går vel for å være greie, solide skjær såvidt jeg vet (sikkert flere bra merker også). Er litt mer usikker på løsningene til Lilleseth, ihvertfall de eldre, synes det ser ut som om det er en del dårlige løsninger på disse. 

Dalen har jo en fordel med sin asymmetriske konstruksjon, som vil si at bladet stikker lenger ut på høyresida og bommen er kortere, noe som vil si at skjæret får mindre makt på traktoren, litt liten bladhøyde synes jeg og kanskje litt liten vekt. Har vel heller ikke hjul som svinger rundt. En annen fordel er at bladet roteres rundt "riktige" veien slik om du har kantving på høyresiden så kan du fortsatt snu bladet andre veien. Men går vel for å være bra skjær dette :)

Duun har jeg ingen erfaring med, men løsningene ser greie ut og hjulene svinger rundt. Det er veldig lettvint å bygge på hydraulisk regulering på dette senere om man ikke kjøper det originalt. Ekstra vekt kan legges inn på det som er 3 meter ser jeg, sikkert greit da disse skjærene også er ganske lette.   

Vama er det skjæret jeg har selv, hadde først et tre meters med hydraulikksylinder på kun skjæret (Vama 300JH1), men solgte dette i vår og kjøpte meg et fem år gammelt ubrukt Vama 300JH2 (hydraulikksylinder på bom og skjær) som hadde stått inne helt siden det var nytt og hydraulikkslangene hadde enda ikke vært koblet inn på noen traktor. Grunnen til at jeg byttet var at jeg ville ha to sylindere og rundt svingende hjul som det var lettvint å bygge om til hydraulisk regulering på høyresiden av skjæret.

Hjulløsningen på skjæret er helt greit, det var lettvint å sette på en hydraulisk sylinder som høyderegulering (selvfølgelig med mengdereguleringsventiler), hjulene bygger ganske langt bakover da det er forholdsvis store bilhjul som blir brukt her. De sitter skrudd i bolthullene nede til slitestålene så de kan også flyttes sideveis på bladet. Denne hjulløsningen er det både fordeler og bakdeler med, minuset er at de går litt ut på sida ved transport (vis du har de ytterst), men det går veldig stødig virker det for med store bilhjul så langt bak, får også veldig stor høyderegulering på hjula med denne løsnigen. Savner smøring av bolt som er opplagringa til svingen. 

Her er noen bilder av mitt skjær og min løsning på hydraulisk regulering av støttehjul: 

http://bygda.traktor.no/photo/hydraulisk-regulering-av-st-ttehjul-m...

http://bygda.traktor.no/photo/vegskraping-3?context=user

http://bygda.traktor.no/photo/vegskraping-2?context=user

Selv synes jeg Vama skjærene virker veldig solide, bare se på f.eks sylinder innfestinger, toppstagfeste, svingkrans osv. Vekta er også ganske høy, mitt veier ca 860kg med hjula. Min onkel hadde et 250K Vama skjær som det ble lagt på en del ekstra vekt på og rett og ble mishandlet med en forholdsvis tung traktor, men tålte dette bra synes jeg, så sveisekvaliteten er nå ihvertfall bra nok. 

Videre må man jo ta hensyn til hvor mange uttak man har, med hydraulisk sylinder på bom, blad og et hjul i tillegg til et hydraulisk toppstag krever jo dette 4dv uttak. Pris er jeg noe usikker på en må vel regne med minst 35-40+mva tenker jeg vis du skal kjøpe et nytt ett. Og ikke minst må man ikke glemme hvor tung traktor man har, om man kjører med eller uten kjetting osv. 

Styr unna billige skjær som f.eks Igland, Kellfri osv, disse tåler ikke tøff bruk og det meste på disse er vel rett og slett helt ræva! Det er nå ihvertfall min mening...

Nå har sikkert alt dette som jeg har skrevet gjort deg mer forvirret enn før du leste alt dette, men her har du nå mine meninger ihvertfall! ;) 

Kjøpte her i forrigie uke en Duun HTS275. Har ikkje fått prøvd det så veldig mykje men virker som eit solid skjer til snøbrøyting og vegskraping. Hadde eit Duun TS250 fra før, har aldri hatt noko problem med dette, einaste feilen med denne var att det blei for lett på har is.

veit att ny pris på Duun HTS275 frå A-K var rundt 38000 med hydraulikkutstyr

http://www.duun.no/2011/10/hts275/

Legg inn forhold i anbudet, om ekstra brøyteskjær. 

At dere fakturerer ekstra for brøyteskjær slitasje, inkludert montasje av ny etc. 

Grei måte å sikre at kunden er fornøyd, og dere ikke må erge dere over slitasjen. 

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår