Spørsmål: Har en Case IH 685xl 86 modell.
hydraulikken gikk tregt på laster og løftearmer, så jeg byttet hydraulikkolje (fk kombiolje). fargen på oljen jeg tappet av var grå/grønn å bar preg av en del vann.
jeg fylte på 34 liter kombiolje i bakenden, byttet hydraulikk filter og lot traktoren gå i 20 min. etter dette har ikke noe av hydraulikken fungert, herken styring eller løftepunktene rører på deg.
hva skyldes dette? har noen nå tips til hva jeg kan sjekke eller gjøre?

Visninger: 4776

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Neineineinei........katastrofe er vel rette ordet for ditt vekomande:( FK kombiolje er gift for caser og Iher, dei skal KUN ha olje som før heitte HY-TRAN ULTRA(no Mobilus med et nr eg ikkje huska) ring nærmaste AK forhandler å book time på verkstad.....

Det er nok fremdeles HyTran, Mobil har ikke olje som passer til Case og IH. Ellers har du helt rett John Martin :)

ja det var eg overbevist om og men min lokale AK kar sa at HY-TRAN var erstattet av nevnte merke...

Det samme sa dem på A-K her også når de begynte med Mobil. Ellers selger jo Lena Maskin olje med som er spesifisert som HyTran, så det skal være mulig å oppdrive.

Arild: Jeg har også sett hvordan det går å kjøre disse med "vanlig" olje, det er ikke bra, og direkte livsfarlig m.t.p. at man kan miste styring og bremser. Hvis man bare får det tett rundt filteret og har på litt for mye olje så er det ikke no problem og gjennopplive hydraulikken, men her må det kanskje ny pumpe til

njaa...tviler ikke på at det kunne vært brukt spes hydr. olje, men har nå brukt FK sin kombiolje i over 20 år på denne traktoren da...og det har nå fungert. Jobber du på AK? holder vel å skifte til oljen du anbefaler? noe vi kan gjøre selv

Jobber ikkje på AK nei, men har sett 2 eks. av havarerte caser etter bruk av feil olje.....men sjølsagt mulig du har brukt fk olje lenge å sluppet unna med det.Men bør absolutt skifte til case olje.

ja enig i at det er noe "falsk" luft noe sted. har fått anbefaling fra et verksted om å ta av kobling på styring og dreie ratt til det kommer olje i systemet. Ja, kommer nok til å skifte til Hy-tran oljen.

Olje er olje, så lenge de har samme spesifikasjon. Vet ikke hvilken spesifikasjon den HY-TRAN oljen har, men finner man en olje med samme spesifikasjon så er det bare å bruke den. Den FK-oljen er den samme som Statoil Multiway forresten.

Hvis den HY-TRAN oljen er så spesiell, så må det være et tilsetningsstoff i den som traktoren MÅ ha i såfall.

har ikke brukt annet enn kombiolje på mine 685xl traktorer, og det både på bakende og motor dere tar feil og mener 695 for den må ha spesial olje på hyd/bakende.

jeg har 2 stk 685 xl 85 og 86 mod

og jeg har 1 stk 695 91 mod

Det gjelder nok 685 også, det er jo grovt sett samme bakpart fra 574 og opp til CX, og  alle de MÅ ha HyTran. Sånn er det bare, akkurat som man fyller diesel på traktorn og bensin på motorsaga :)

Har 454 selv, som er samme traktor som 574, men 3 syl motor. Har aldri fylt noe annet enn Multiway. Kan du forklare meg hvorfor den MÅ ha slik olje? Hva er det som er så spesielt med den?

For å si det på en annen måte, en traktoreier kommer på verksted med sin Case IH 885, og forteller at styringa blir borte etter at han har kjørt i 30 minutter etter at han bytta olje bak, i tillegg blir det umulig å få hurtiggiret i høy, pto kopler ikke inn, og hydraulikken bak virker ikke. Når olja  er kald igjen fungerer den fint. Det eneste vi gjør er å tappe olje på bakenden, og fylle på med HyTran i rikelige mengder, og problemet er borte. Du må gjærne forklare meg hvorfor det gikk slik :)  

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår