Har nettopp kjøpt en 1963modell volvo 320. Dette er min første traktor, så dette er litt nytt for meg. Det jeg trenger hjelp til er hvordan man bygger om til bil dynamo? Ettersom + går til jord på disse blir jeg litt usikkert på hvordan jeg skal gjøre det. Kan det gjøres så lett at jeg tar + på dynamoen til - og - til +. Eller er jeg nødt til og bygge om hele systemet til - til jord?

Har sett på skjemaer på økonomi deler, men disse svarer ikke på mitt spørsmål, hadde vært kjempe fint om noen kunne gitt meg ett godt detaljert svar!
Tusen takk!

Visninger: 2437

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Du må antagelig bytte starteren, men ellers er det bare å montere dynamoen.Hvis det er bensintraktor må du bytte om pluss og minus på coilen.Lykke til.fortsatt god jul.:-)

Det er en Diesel :)
Men er du helt sikker på at jeg da må ha ny starter? Går ikke den bare en vei på disse?

Jeg tror at du må bytte starter.Du kan jo prøve å bytte om på polene, men jeg tror at den vil endre rotasjonsretning.

Hva om man bare kobler dynamoen "feil" da? La den gå med plus til jord? Vill den klare og lade da?

Da må du isolere festene til dynamoen,for de er jordingsforbindelsen, så de ikke får kontakt med jord.og så sette pluss til jord,og minusn på starteren.

Hmm kanskje det er lettere da....

Så vidt meg bekjent, har Volvo traktorer aldri hatt + til jord. 

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=64&t=10629

Hørt at alle hadde det jeg. Hehe. Men på min har dem i ihvertfall byttet ut de to 6v batteriene som sitter der med ett 12v. Kan det ha noe med saken å gjøre?

som nevn tidl må starteren byttes, har du ett 6v anlegg er det en 6v starter du har, event alle pærene må skiftes laderelet må skiftes. Tror det er mindre arbeid å koble om til 12v vekselstrøm, men starteren må være 12v uansett.

Jammen anlegget er jo 12v!;-)
Så da trenger jeg ikke og bytte starter da??:-)

Volvo 320 er kun levert med 12V starter, dynamo, etc. Grunnen til at det var montert to serie koplede 6V batteri var for at det gav mere Ah på mindre plass, 320 har litt lite plass for ett stort batteri.

Har selv en Terrier som originalt har 6V strømanlegg, den er ombygd til 12V og har fortsatt sin originale starter, har virket nå i 25 år uten problemer.

En ting som er nødvendig når man skal jobbe med strøm, er et multimeter, da slipper man å lure på hva strømstyrke det er i ledningene og hva som er pluss eller minus, på feks. en traktor

Ja skjønner, men hvorfor sier noen over her da at jeg må bytte starter for og bygge om til vekselstrøm fra likestrøm om dette da ikke er nødvendig?:-)

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår