Hei,
har hørt rykter om at alders grensen på å kjøre snøfres på traktor er gått over til 18!? Mens andre sier det er 16...
Jeg lurer på hva som er fakta og om det er flere redskaper som ikke er lov å kjøre når man er 16?
Merker: Snøfres
Permalink Svar innen Morten Langøigjelten den 12 september 2011 kl. 1.19 Det man trenger er dokumentert sikkerhetsopplæring, dvs et papir der det er skrevet under på at du har fått opplæring. Må IKKE forveksles med sertifisert sikkerhetsopplæring, som er maskinførerbevis.
At man må være 18 for å bruke "farlig" redskap er ett tvilspørsmål.
Permalink Svar innen Simon Kristian Simonsen den 28 november 2011 kl. 0.12 skal man liksom ha maskinførerbevis for å kjøre traktor med redskap? det er kun krav til DOKUMENTERT OPPLÆRING
Permalink Svar innen Henrik den 22 januar 2012 kl. 20.52 Maskinførerbevis har ingenting med traktor å gjøre. Det er en sertifisert opplæring for bruk av masseforflytningsmaskiner over 15(?)kW. Skjønner ikke helt hva som er problemet med å gi (eller å få) opplæring i det utstyret som skal benyttes. Skal jeg ha en til å kjøre for meg, å bruke en kostbar traktor og redskaper så er det da helt naturlig at jeg lærer opp sjåføren. Så skriver vi begge under på et dokument som jeg oppbevarer. Det er da ikke verre enn det? Man blir heller aldri ferdig utlært, så det er vel ingen som tar skade av litt ny lærdom. Eller mener de som er veldig imot dette at de ikke har mere å lære?
Permalink Svar innen Ingvild Borge den 11 september 2011 kl. 13.53 For å kjøre traktor uten redskap, kreves kun førerkort klasse T.
For å kjøre traktor med redskap, uansett hva det er, kreves dokumentert sikkerhetsopplæring for hvert enkelt redskap.
Her er loven:
FOR 1998-06-26 nr 608: Forskrift om bruk av arbeidsutstyr.
§ 47. Krav om dokumentert sikkerhetsopplæring
Den som skal bruke arbeidsutstyr som nevnt i § 48 og § 49, skal ha praktisk og teoretisk opplæring som gir kunnskaper om oppbygging, betjening, bruksegenskaper og bruksområde, samt vedlikehold og kontroll. Opplæringen skal gi kunnskaper om de krav som stilles til sikker bruk og betjening i forskrifter og i bruksanvisning.
Det skal utstedes dokumentasjon på at praktisk og teoretisk opplæring er gitt i henhold til denne forskriften.
Dokumentasjon av praktisk og teoretisk opplæring skal være tilgjengelig for verneombudet og vises myndighetene på forlangende.
Arbeidsgiver kan bare sette arbeidstaker til å utføre arbeid med aktuelle arbeidsutstyr innenfor det området det er gitt opplæring i.
Demonstrasjon og prøving i forbindelse med reparasjon er unntatt fra kravet om dokumentert opplæring.
§ 48. Arbeidsutstyr underlagt dokumentert sikkerhetsopplæring
"For arbeidsutstyr som arbeidsgiver etter risikovurdering finner at krever særlig forsiktighet ved bruk, kan det bare benyttes arbeidstakere som har dokumentert sikkerhetsopplæring etter § 47.
Dokumentert sikkerhetsopplæring kan gis av arbeidsgiver eller andre som er kompetent til det."
Med andre ord, du kan kjøre alt av redskap, så lenge du har fått nødvendig, dokumentert opplæring på hvert enkelt redskap.
Slik jeg forstår det er det ingen aldersgrense på bruk redskap (bortsett fra 16 for traktor) så lenge arbeidsgiver finner det forsvalig at du utfører jobben :)
Tut og kjør :)
Permalink Svar innen Simen Flaten Svisdal den 3 oktober 2011 kl. 22.46
Permalink Svar innen Ingvild Borge den 3 oktober 2011 kl. 23.03 Maskinførerbevis = sertifisert sikkerhetsopplæring. Dette trengs ikke for å bruke redskap på traktor.
Man trenger kun dokumentert sikkerhetsopplæring som kan gis av eks. arbeidsgiver. :)
Permalink Svar innen Simen Flaten Svisdal den 5 oktober 2011 kl. 22.48
Permalink Svar innen kim andre husevåg den 6 oktober 2011 kl. 21.35
Permalink Svar innen Jon Kristian Norheim den 7 oktober 2011 kl. 21.28
Permalink Svar innen Gunnar Atle Brattli den 15 oktober 2011 kl. 0.52 Du kan som seksten åring kjøre alt av traktor opp til 40km/t og 25.000kg, samt med alle mulige redskap, bare man har intern opplæring... Du trenger overhodet ikke truckfører kurs for å ha pallgaffel på traktor!
Det er mye folk bare fabler og fantaserer om her, det ser jeg...
Mvh
© 2012 Created by Tun Digital.