Tenker til neste år å anskaffe en snøfres for å bruke på Claas Arion 640'n på brøyteroda, men er usikker på hva man bør velge av forskjellige merker.
Skal ha to-trinnsfres, for å kunne brukes i all slags mulig snø, og ønsker gjerne å høre hva dere mener man bør gå for.
Fresen skal stort sett brukes i boligfelt/gater/gangvei og litt på plasser osv.
En som kjører på samme plassene bruker en Duun TF255 fres, og jeg synes den gjør bra arbeid, men ønsker å høre deres erfaringer med andre fresere ;)
Kom gjerne med positive og negative sider ved de.;)
Merker:
Permalink Svar innen Alfred Meldal den 21 februar 2012 kl. 17.42 Vanskelig å si enda, mange av de som er nevnt ser veldig ok ut, men får til neste sesong hva det blir ;)
Dalen 2009 er en fin fres, bruker den på enkle gårdsveier og den måker bra unna. Vis jeg ikker er oppmerksom kan den pakke seg ved veldig tung snø. Dalen 2010 er nesten ustoppelig, og den bryr seg ikke stort om det er grus eller snø du pakker inn. Dalen 2009 blir for liten vis du driver som entrepenør med mye fresing og det skal gå fort unna, da anbefaler jeg dalen 2010. Dalen 2012 følger størrelsesordenen og er såklart enda bedre, men alt etter behov.
Ligg unna dalen 2010 ivertfall....det går ikke på arion :p
Permalink Svar innen Alfred Meldal den 6 mars 2012 kl. 10.04 Blir nok ikke 2010 nei, synes den blir for stor også. Ser kanskje for meg en en Duun TF236/255, Nordtec ATP256 eller Tokvam 240 THS eller noe i den durn ;)
Mange liker duun fræsen pga, tuten står på høyre siden, Duun er svært gunstig i tilegg til andre merker som er like bra...
Vi har en endel som kjøper duun pga tuten og alt utstyret, Dunn er også norsk produsert ikke dyre reserve deler,
Pass på høyden på tappen på traktoren i forhold til fresen! Vinkelen mellom arion 640 og dalen 2010 blir for bratt, Ble nødt til og bytte 2010 fresen vi pga at d ble arion! Kjøpte tokvam 256 flex vi da. Men,det er en større fres en 2010 da...
Permalink Svar innen Alfred Meldal den 6 mars 2012 kl. 22.01 Koss syns du Flex'n e i forhold te Dalen 2010 da?
Flexen trenger litt mere effekt en 2010....men,er vel pga at det er lengere drivlinje på flexen,pluss at det er større vifte i den! Liker den hydrauliske kanvingen på flex godt,utrolig kjekk pattent....skraper godt og kaster langt gjør den også...åsså går det an og kjøre snøen inn i innmatern igjenn,det gikk ikke på 2010....ivertfall ikke like bra
© 2012 Created by Tun Digital.