hva trengs for å bygge dobbeltvirkende hydraulikk på eldre ford 3600?

jeg har en ford 3600 1977 med q-cab hytte og enkeltvirkende laster.

kunne tenkt meg å bygge ut hydraulikkanlegget for å kunne bruke hydr toppstag, og sving på fres.++

Det er nå koblet slik at jeg enten kan bruke trekkarmene bak, eller lastapparatet ved hjelp av en velgerventil på gulvet fremfor setet.

Det jeg lurer på er hva trengs for å utvide systemet, å få det dobbeltvirkende?

Visninger: 1360

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Ford 3600 har den fordel at den har motormontert hydraulikkpumpe i stede for i bakstussen. Dette gjør at du kan slippe å benytte Malm-Orstadplate, dvs. ei utfrest plate med oljekanaler som passer under den originale velgeventilen din. Denne leder olja først om utvendig sentral så til traktorens 3- pkt. Det originale tipputtaket vil imidlertid fungere på samme vis som før med nevnte. Du kan selvfølgelig montere en slik, men etter min mening er det noe bortkasta på en traktor med motormontet pumpe

Kort forklart om fremgangsmåte: det går et suge- og et trykkrør ut/inn på pumpa på venstre side av motorens bakkant. Kapp trykkrøret og sett på en klemringkobling el. og legg slanger/rør opp til den nye sentralen. Denne må ha såkalt trykk-videreføring-port. Trykkslangen fra pumpa monterer du i sentralens inn-port, returen leder du rett til girkassa/bakstussen. Trykk- videreføring-port sammenkobles med den andre enden av røret du kappa, dvs. den som går videre til traktorens hydraulikk. Vanskeligere er det ikke. Økonomi-deler har sentraler og annet utstyr- all info om hvem slange som skal hvor osv. er godt forklart. 

Lykke til!

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår