Hva skjer om du ikke fyller Adblue på traktoren din?

Dersom du har en traktor som skal ha Adblue og du ikke fyller. Hva skjer da?

Visninger: 2295

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Da stopper den. De forskjellige merkene har litt forskjellige løsninger for dette, men typisk er kraftig reduksjon av motoreffekt og så stopper den  etter en stund. For noen kan du da starte igjen og kjøre ett minutt, dette for å komme av veien.

Adblue e ett alt for pjæskat opplegg....

Funke å funke fru blond

hva skal adblue være til da, hvilken fordel har det på en traktor?

Det fungere ikkje.. Bære problem med d... når det e kaldt frys det. og da møste du motoreffekt og det e fan så vidt traktorn går framover... tru meg.. eg har prøvd

mm.. Den gikk i 12 Km/t når adbluen frøys

Enig med deg Jørn. Da fungerer itte systemet som det skal. Traktorn skal itte tape effekt når ad-bluen er bånn tele om vintern og traktorn skal da gå uten fram til at den har fått tint opp veska. vi har enda itte hatt noen prøblemer på Fendten je kjører i vinter. og der har je latt meg blitt fortalt at der skal traktorn kunne gå en liten stund med full effekt også etter at tanken er tom før traktorn reduserer effekten en kan ta ut av motorn. men blei itte annbefalt å kjøre tom ofte pga at det kunne være skadelig for systemet i seg selv. Nå er det ingen vei utenom ad-blue og om to år nå så har John Deere det også for å klare å oppfylle krava til utslipp.

Ser det er litt blanda erfaringer med AdBlue her. Må bare få tilføye at EGR/eksosresirkulering er ikke helt problemfritt det heller. Jeg har ihvertfall bytta endel komponenter tilknytta dette systemet.

EGR bør blendes så fort som mulig, har gjort det på bilen min å det hjalp no voldsomt på draget, går mye bedre nå som jeg har gjort det i forhold til før, jeg kjenner til en som har gjort det samme på to traktorer med samme virkningen, det å prøve å forbrenne allerede forbrent diesel en gang til er bare tull og ikke minst skadelig for motoren.

Så blend/blokker EGR`n, det hjelper mye, MEN prøv å gjør det så det ikke syns vis det gjelder nyere traktorer for tror ikke verksteder er no spessielt gla i at folk "tukkler" med sånt på egenhånd :)

Kongstanken med at fabrikkene monterer Adblue-systemer, er rett og slett å få eksosen UT av motoren, og ikke inn igjen. Da står ingeniørene nokså fritt mtp hvordan dem vil bygge opp motoren, hvilke temperaturer dem har under forbrenning osv... En annen fordel er at en motor uten Adblue, men med EGR, oftest vil ha kortere serviceintervaller enn de som har Adblue. Det er rett og slett pga at eksos dras inn igjen til "ny" forbrenning. Da blir det mere dritt i motoren visstnok.

Jeg har sagt det før, jeg er ingen stor fan av Adblue akkurat, men jaggu velger jeg heller det enn EGR. Men dette er egentlig ikke så viktige ting å ta stilling til, for det går nok ikke så mange år nå før avgasskravene blir så strenge at fabrikkene blir nødt til å bruke BÅDE adblue og EGR.

ser kje vekk i frå at de er problem at adbluen frys på traktora er vist ganske vanele problem på lastebilar..

På Fendt er det et varmeelement som tiner væska hvis den skulle fryse. Tanken er også laget sånn at den skal tåle at det fryser og utvider seg. Vet ikke hva andre traktormerker har valgt for løsninger, men antar at det er noe av det samme der.

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår