På min 745xl virker det som bakhjula går for fort i forhold til framhjul, dette vises ekstra lett på glatt underlag da en ser at bakhjul går og spinner. dekkdimensjon er 12,4x24 foran og 13,6x38 bak, har instruksjonsbok men den sier ingen ting om hvilke dimensjoner som er "standard" eller som skal brukes sammen.

Noen som vet hva som kan være mest riktig dekk kombinasjon eller hvordan jeg kan regne det ut?

Fredrik

Visninger: 329

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Høres riktig ut, er også vanlig med 16, 9- 34 bak. Hvordan er slitasjen på dekka i  forhold til hverandre? Foran / bak.

Framdekk er nok mer slitt en bakdekka, men nå om vinteren kjører jeg med kjettinger foran så det burde jo utligne slitasjen litt. Det er nå jeg ser det mest også - at bakhjula spinner fortere rundt enn forhjula.

Denne modellen ble vel levert med 16.9- 34 bakdekk.... Hvis det er montert 38`hjul bak, blir det veldig feil....
Ja det er hva jeg tror er orginal dimemsjon også! Men 16,9-34 har litt større rulleomkrets og vil gi mere "spinn" hvis jeg tenker riktig.
Tilnærmet lik ja, 13,6x38 har R= 481 cm,  16,9x34 R= 492 cm
Som nevnt ovenfor har 13,6x38 omtrent samma diameter som 16,9x34, så det er vel greit, men det jeg tror det skal være 13,6x24 foran. Men det er en test på dette, som egentlig skal utføres med nye dekk, men du kan jo prøve. Ha likt lufttrykk foran og bak, kople ut forhjulsdriften og kjør rett  fram akkurat 10 omdr. på bakhjulet, å tell rundene og merk hvor langt det kommer. Kjør så likens med innkopla 4wd,  og sammenlign, da skal forhjulet helst ha tatt en 1/4 omdreining mere enn forrige gang, det skal være ganske riktig.

Ja mulig det skal være 13,6 foran. Syntes igrunn at det er litt "pinglete" dimensjoner på denne, men kanskje grunnen er at den gikk som skogstraktor fra den var ny.  Den testen skal jeg prøve! Takk for det !

de som var levert med 13,6x38 hadde  11,2x24 foran. og de som var levert med 16,9x34 hadde 12,4x24. Det er det som står i den tyske instruksjonsboka for 745XL
Akkurat ja, fint at du passer på :-)
Her er en link for utregninger for evt. bredere dekk.. Disse skal erstatte evt. standard dekkdimensjon..:

http://www.firestoneag.com/tiredata/info/info_comparison.asp

RSS

Annonse

siste foruminnlegg fra gruppen: veteran

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår