Hei,

først og fremst -  hvilket fantastisk forum! Jeg hadde ikke trodd jeg skulle finne noe sånt i Norge!

Jeg har nylig lest et interessant debattinnlegg startet av Ingvild Ottestad og har så godt som trukket den slutning at også vi bør gå til innkjøp av traktor pluss ulike redskap for snørydding og utbedring av grusvei/gårdsplass.

De økonomiske aspektene føler jeg er ganske utdebattert i tråden til Ingvild. Det jeg derimot hadde håpet å fått innspill på er mer konkrete anbefalinginger ifht valg av både traktor og redskap... som vil løse våre spesifikke behov. Ser for meg et budsjett på 30.000,- (pluss/minus 10.000,-)  for både traktor og redskap.

Litt bakgrunnsinformasjon:

• Har aldri sittet på en traktor i voksen alder (så kan jo ikke så mye om dem)
  • Vil mekke selv - er ingen mekaniker, men har tatt full service på MC og har mekket litt klassiske Vespa. Kan ikke akkurat si jeg vet hva jeg driver med, men er heller ikke redd for å prøve
  • Subbusbelagt oppkjørsel på ca 70-80 meter
  • Gårdsplass på ca 10x20 meter (innkjørsel på den ene kortsiden og bygninger langs hver langside gjør snøfresing knotete og ekstra tidkrevende)
  • Adressen er på Slependen i Bærum så det snør ikke så ofte eller så mange centimeterne hver gang. Mildvær gjør at det ikke akkumulerer seg så mye heller i løpet av vinteren (men det blir godt med is, sørpe, samt hjulspor og huller på grusveien vår)
  • Brøytemannskapene som måker den offentlige veien vi grenser til måker oss inne bak en høy brøytekant som er tidkrevende og tung å fjerne selv med en gå-bak-snøfreser
  • I løpet av vinteren dannes det stadig verre hjulspor og huller som gå-bak-snøfreseren og føreren av denne sliter med
  • Fresing med gå-bak-snøfreser tar ca 45 minutter og er under forholdene et hardt arbeid som også gir dårlig resultat 
  • Snørydding satt bort koster 8.000,-/per år og de har en tendens til å ødelegge litt her og der som krever arbeid når våren kommer.
  • I fjor vinter freste jeg fire fem ganger... for fire år siden var det tre ganger så mye... Uansett, jeg har vondt for å se at noen tjener et par tusen kroner på meg for en jobb som tok dem noen minutter. Med tilbud/etterspørsel så er det heller ikke så mange å velge mellom...

Fresinga tar drøyt tre kvarter da snørydding på tunet/parkeringsplassen er knotete med freser pga bygningenes plassering og pga ujevnt underlag. I tillegg, har det først dannet seg hjulspor og is-huller i grusveien fra bilkjøring og snøsmelting, ja så er løpet kjørt. Snøfreseren klarer da seg ikke av med dette og ting blir bare verre og verre utover vinteren. Fresinga blir da til slutt skikkelig hardt arbeid og resultatet blir bare mer og mer humpete å kjøre bil på. Når våren endelig kommer trenger veien mye arbeid og mye subbus for å bli brukbar igjen. Dette til dels fordi smeltevann i den snøbelagte veibanen danner bekker i hjulsporene som skyller bort subbusen, og til dels fordi det dannes vannpytter i is-hull som gjør at bilkjøringen får disse til å bli veldig dype og store innen våren er omme. Utover dette sliter vi generelt med mye vann på veien ved store nedbørsmengder vår/sommer/høst som ødelegger veibanen. Resultatet av dette er at vi må utbedre veien flere ganger i året - noe som er tungt med spade og trillebåre.,, og tilkjøring av subbus er som kjent heller ikke gratis.

Hadde vi hatt en traktor kunne vi måket om vinteren og skrapet om sommeren... brum, brum...

Men hva slags redskap bør denne traktoren ha? Hva slags egenskaper bør da også både traktoren og redskapet ha? (NB - jeg er helt grønn og behøver å mates med t-skje her).

Hva er feks en frontlaster mer eller mindre egnet til, og mer eller mindre uegnet til i fht mitt bruk? Noen spesielle egenskaper frontlasteren bør ha? Kan jeg feks måke med den og skrape veien med den, eller er den kun egnet til å strø ny subbus som siden spres med et skjær?

Tilsvarende for henholdsvis frontmontert eller bakmontert skjær?

Er snøfreser egentlig nødvendig? De fleste jeg ser er noen svære drog som vil påvirke manøvrering på trange plasser. Det laver jo dessuten sjelden ned mer enn noen få cm av gangen her? Og, så leser jeg at snøfreseren må være rettvegget - hva menes med det og hvorfor?

Noen traktorer på finn.no akkurat nå som kan være verdt å ta en titt på?

Takker for alle innspill som kan gjøre meg klokere.

P.S.... hvor kult er det uansett ikke å eie sin egen traktor? Det må jo også legges på vektskåla når slike beslutninger skal fattes! Jeg liker gamle ting, så hadde jeg trodd en gråtass var veldig godt egnet, ja så kan det hende jeg hadde valgt en slik. Men funksjon over form - verden har gått framover. 

Visninger: 4504

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Selvfølgelig, og kry som en hane :D

Kjekk hobby dette.

Ja, men ikke si det til kona... for ovenfor henne så dreier dette seg 100% om ren skjær nødvendighet... ikke noe moro i det hele tatt, bare penger, slit og stell ;)

Hehe, en hobby som er matnyttig og som man ikke får tapt alt for mye på må da være flott.

RSS

Annonse

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår