Hei,

først og fremst -  hvilket fantastisk forum! Jeg hadde ikke trodd jeg skulle finne noe sånt i Norge!

Jeg har nylig lest et interessant debattinnlegg startet av Ingvild Ottestad og har så godt som trukket den slutning at også vi bør gå til innkjøp av traktor pluss ulike redskap for snørydding og utbedring av grusvei/gårdsplass.

De økonomiske aspektene føler jeg er ganske utdebattert i tråden til Ingvild. Det jeg derimot hadde håpet å fått innspill på er mer konkrete anbefalinginger ifht valg av både traktor og redskap... som vil løse våre spesifikke behov. Ser for meg et budsjett på 30.000,- (pluss/minus 10.000,-)  for både traktor og redskap.

Litt bakgrunnsinformasjon:

  • Har aldri sittet på en traktor i voksen alder (så kan jo ikke så mye om dem)
  • Vil mekke selv - er ingen mekaniker, men har tatt full service på MC og har mekket litt klassiske Vespa. Kan ikke akkurat si jeg vet hva jeg driver med, men er heller ikke redd for å prøve
  • Subbusbelagt oppkjørsel på ca 70-80 meter
  • Gårdsplass på ca 10x20 meter (innkjørsel på den ene kortsiden og bygninger langs hver langside gjør snøfresing knotete og ekstra tidkrevende)
  • Adressen er på Slependen i Bærum så det snør ikke så ofte eller så mange centimeterne hver gang. Mildvær gjør at det ikke akkumulerer seg så mye heller i løpet av vinteren (men det blir godt med is, sørpe, samt hjulspor og huller på grusveien vår)
  • Brøytemannskapene som måker den offentlige veien vi grenser til måker oss inne bak en høy brøytekant som er tidkrevende og tung å fjerne selv med en gå-bak-snøfreser
  • I løpet av vinteren dannes det stadig verre hjulspor og huller som gå-bak-snøfreseren og føreren av denne sliter med
  • Fresing med gå-bak-snøfreser tar ca 45 minutter og er under forholdene et hardt arbeid som også gir dårlig resultat 
  • Snørydding satt bort koster 8.000,-/per år og de har en tendens til å ødelegge litt her og der som krever arbeid når våren kommer.
  • I fjor vinter freste jeg fire fem ganger... for fire år siden var det tre ganger så mye... Uansett, jeg har vondt for å se at noen tjener et par tusen kroner på meg for en jobb som tok dem noen minutter. Med tilbud/etterspørsel så er det heller ikke så mange å velge mellom...

Fresinga tar drøyt tre kvarter da snørydding på tunet/parkeringsplassen er knotete med freser pga bygningenes plassering og pga ujevnt underlag. I tillegg, har det først dannet seg hjulspor og is-huller i grusveien fra bilkjøring og snøsmelting, ja så er løpet kjørt. Snøfreseren klarer da seg ikke av med dette og ting blir bare verre og verre utover vinteren. Fresinga blir da til slutt skikkelig hardt arbeid og resultatet blir bare mer og mer humpete å kjøre bil på. Når våren endelig kommer trenger veien mye arbeid og mye subbus for å bli brukbar igjen. Dette til dels fordi smeltevann i den snøbelagte veibanen danner bekker i hjulsporene som skyller bort subbusen, og til dels fordi det dannes vannpytter i is-hull som gjør at bilkjøringen får disse til å bli veldig dype og store innen våren er omme. Utover dette sliter vi generelt med mye vann på veien ved store nedbørsmengder vår/sommer/høst som ødelegger veibanen. Resultatet av dette er at vi må utbedre veien flere ganger i året - noe som er tungt med spade og trillebåre.,, og tilkjøring av subbus er som kjent heller ikke gratis.

Hadde vi hatt en traktor kunne vi måket om vinteren og skrapet om sommeren... brum, brum...

Men hva slags redskap bør denne traktoren ha? Hva slags egenskaper bør da også både traktoren og redskapet ha? (NB - jeg er helt grønn og behøver å mates med t-skje her).

Hva er feks en frontlaster mer eller mindre egnet til, og mer eller mindre uegnet til i fht mitt bruk? Noen spesielle egenskaper frontlasteren bør ha? Kan jeg feks måke med den og skrape veien med den, eller er den kun egnet til å strø ny subbus som siden spres med et skjær?

Tilsvarende for henholdsvis frontmontert eller bakmontert skjær?

Er snøfreser egentlig nødvendig? De fleste jeg ser er noen svære drog som vil påvirke manøvrering på trange plasser. Det laver jo dessuten sjelden ned mer enn noen få cm av gangen her? Og, så leser jeg at snøfreseren må være rettvegget - hva menes med det og hvorfor?

Noen traktorer på finn.no akkurat nå som kan være verdt å ta en titt på?

Takker for alle innspill som kan gjøre meg klokere.

P.S.... hvor kult er det uansett ikke å eie sin egen traktor? Det må jo også legges på vektskåla når slike beslutninger skal fattes! Jeg liker gamle ting, så hadde jeg trodd en gråtass var veldig godt egnet, ja så kan det hende jeg hadde valgt en slik. Men funksjon over form - verden har gått framover. 

Visninger: 4504

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

finn

Denne feks hvis du får den for ca 12.000 inkl eventuell moms.

Lasteren har snøskuffe, fin å få vekk snøen fra gårdsrom med.

Positivt er at den har kraftige typen framaksling og 36" bakhjul

hei, hadde jeg vert deg hadde jeg valgt volvo bm 320,400 eller 430 med frontlesser, de starter meget lett om vinteren, er lettkjørte og har solid motor og drivverk. for ikke å snakke om sterk, sikker og javn hydraulikk. hvis du vil ha en grei vinter/brøytetraktor er 430 med "fernmo" hytte noe for deg, får du tak i en 74-77 mod, har du boxerforstilling, bra varmeapparat, servostyring. stabil og god traktor som starter uansett vær og vind :-)

Her er en: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=429...

En til: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=432...

En til: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=432...

Søk bare på Finn.no så finner du mye. I denne prisklassen blir det gammelt, og du kan ikke regne med god hytte. Firehjulstrekk kan du bare glemme, men det trenger du ikke.

Vær også obs på at alle traktorer idag skal ha godkjent veltebøyle. Den første jeg linket til har ikke det, og det må da monteres en slik bøyle. Tror Dalen lager slike, men de koster vel lett 10.000? Denne regelen har tilbakevirkende kraft.

Du må ha en traktor med lesseapparat. Med en snøskuffe montert brøyter du greit med det. Du trenger kjettinger på bakhjulene.

Du trenger et lodd til å ha bak, dette kan du lage selv eller så kan du bruke f.eks et skjær. Loddet vil være lite fysisk, mens et skjær vil ta plass. Men loddet er jo kun lodd, skjæret kan du dra snø med og er fint til planering av grusveien på sommeren.

Som sagt før, med et budsjett på 30.000 får du nok ikke drømmetraktoren med alt av redskap som er gjevt å ha.

Men du trenger:

* Traktor med tohjulstrekk med laster.

* Motorvarmer, ihvertfall for enkelte modeller av traktorer.

* Kjettinger bak.

* Snøskuffe til laster.

* Skjær til å ha bak.

Vil også være bra å ha:

* Grusskuff til laster.

* Lodd til å ha bak.

* Snøfres.

* Hydraulisk tipp av skuffe til laster.

* Pallegafler til å ha bak/fremme på laster. Fint til mye, blandt annet vedpaller.

Takker for svar så langt. Slik hjelp er så veldig nyttig for oss ferskinger... og med hvert svar dukker det opp flere spørsmål :D

Her er noen nye spørsmål:

  • Hva er forskjellen mellom en snøskuffe og en grusskuffe?
  • Jeg tenker at snøskuffen bør ha en bredde som minst tilsvarer traktorens bredde - er dette rett tenkt?
  • Er festeanordninger på laster/skuffer standard? Evt, finnes det enkelte typer festeanordninger jeg bør prioritere med tanke på enkel av og påmontering og større utvalg av redskap, eller er dette stort sett sett grei skuring?
  • Kan jeg bruke snøskuffen til å laste og spre subbus eller behøver jeg annet redskap?
  • Til mitt formål, og lavbudsjettstankegang, hva bør jeg anskaffe av utstyr for å strø sand/subbus når det danner seg is på vei og gårdsplass?
  • Vil jeg kunne bruke snøskuffen til å skrape veien fri for hull og groper med godt resultat?
  • Hvilke egenskaper bør en skrape ha? Mitt hode tenker feks at en skrape som skyves vil kunne grave seg inn i veien eller bli lettere ødelagt enn en som trekkes. Jeg tenker at også skraperen bør minst tilsvare traktorens bredde når den er litt skråstilt
  • Kan jeg lage helning på veien med en hvilken som helst skrape?
  • Bensin eller diesel - hva bør jeg velge?
  • Hvor nyttig/viktig er servostyring, og hvor vanlig vil det være å finne noe slikt på en gammel traktor... eller vil det medføre mer drfitsproblemer og hodepine enn glede?
  • Hvor mange HK bør en traktor ha?
  • Bør traktoren ha trepunktsfeste bak, og hvor vanlig er dette
  • Hvor nyttig vil en snøfreser på en ujevn 80 meters grusvei med snøfall som sjelden overstiger fem centimeter faktisk være?
  • Ser det er mange traktorer som selges uten laster, skuffe, kjettinger og/eller skrape. Vil det som regel være veldig fordyrene og krevende å skaffe dette separat?
  • Jeg kjøper som privatperson. Når vil jeg eventuelt måtte betale moms på en brukt traktor?

Selv om jeg strengt tatt ikke skremmes av å måtte sitte under åpen himmel i kjeledress så må traktoren stå ute. En traktor uten hytte gir jo bedre sikt (og de eldre modellen er jo vakre)... men så vil de jo da også fylles med snø og løv. Tenker derfor at en hytte vil være et stort pluss. Tenker at et fungerende varmeapparat/defroster da er helt avgjørende for å holde vinduer is og doggfrie... eller?

Jeg ønsker et "populært merke", dette fordi det vil være enklere og rimeligere å finne deler, utstyr og kunnskap. Den vil jo også være lettere å selge. Fra finn ser det ut som Ford, Volvo og Massey Fergusson er de mest populære. Stemmer dette, og er de alle sammen gode traktorer? Er det andre merker jeg også bør vurdere innen mitt budsjett?

Jeg ønsker ikke å begynne mitt nye traktoreierskap med å måtte reparere og utbedre før jeg kan benytte den til mitt formål, ei heller at den har nært forestående reperasjoner... Den kan være shabby, men må være i ok teknisk stand fra overtakelse. En knust rute, horribel lakk, et ødelagt seterekk, manglende instrumentbelysning, ett og annet lys som ikke fungerer, en knust rute, osv er helt greit. Men, motor, drivlinje og hydraulikk må ikke være full av lekasjer, den kan ikke ha farlige bremser, være tungstartet om vinteren, ha dårlig clutch og gir, osv...

Rune, ditt svar var spesielt godt utfyllende - takker så meget - Og, den MFen likte jeg spesielt godt!!! Men det er jo min fetish for gamle klassiske ting som gjør at jeg fikk ekstra lyst på den, ikke nødvendigvis en fornuftig kost/nytte-tankegang :P. Traktoren har feks ikke hytte, skuffen er smal, og skjæret er et som skyves i stedet for trekkes... Men jeg vurderer den like vel :D

Det ligger flere mccormick-er på finn som er passelig til deg med frontlaster

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/viewimage?finnkode=... volvo e gode traktorer stater alltid selv om de e minus grader. http://www.duun.no/2011/11/ny-side-for-ts245/ og her får du et meget solid skjær til under 20 000 helt nytt på    a-k maskiner de perfekte brøyteutstyr :-)

kan tenkes du greier deg fint med ett bakmontert skjær og skuffe, det er ikke noe krav til bøyle på en veterantraktor og på sånn småkjøring under snøvær er det neppe snakk om timesvis med kjøring eller -30 så jeg hadde vurdert uten hytte.

Kjøp en gammel Massey Ferguson, du kan kjøpe traktoren ny i deler og deler er rasende billige og det er greit og slippe og reise land og strand og lete etter deler.

En MF35 med tre sylindret diesel eller en Mf135 er ett utmerket valg.

Du kan se litt på priser og dele tilgang her:

http://www.okonomi-deler.no/ProductCatalog.aspx?ipg=5637164817

MF135, en klassiker og antagelig MF sin mest populære traktor i historien, kom i 1965 og er vel i prinsippet fortsatt i produksjon, dog med litt annet panser og skjermer.

Et tilfeldig valgt eksempel fra finn:

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=433...

Jeg liker virkelig hvordan disse MF-traktorene ser ut, og spesielt 35. Jeg har forsøkt å lese meg opp litt på dem og sett på diverse youtubefilmer. De virker kapable nok til mitt formål. Og jeg er enig, hytte er ikke nødvendig - kun et gode. Løringskurven er bratt, men jeg lærer noe nytt hele tiden.

Utvalget av traktorer er jo bra, men desverre er det vanskelig å finne en traktor i "grei stand" som har det utstyret jeg ønsker. Få av dem har frontlaster, og blant disse få er det svært få med dobbeltvirkende hydraulikk og nesten ingen av disse har hydraulisk tipping av bøtta. Men disse tingene kan man vel kanskje leve uten på en frontlaster. Ellers er det vanskelig å finne frontlaster med skuffe tilsvarende traktorens bredde eller mer, og av de som har dette så er det få som også har skjær.

Noen spørsmål:

  • Til mitt formål (snømåking samt utbedring og vedlikehold av grusvei og gårdsplass) vil det være et stort minus om frontlasteren ikke er dobbeltvirkende? Hva med tripputløsning av skuffa framfor hydraulisk tipping?
  • Er det vanskelig å finne en bred snøskuffe som vil passe en gammel frontlaster (ca 170-80 cm)? Hva må jeg forvente at dette koster nytt/brukt?
  • Hva vil et brukbart skjær for montering på trepunktsfeste koste nytt/brukt?
  • Jeg kjøper gjerne traktor uten frontlaster om det er en smal sak å skaffe og montere... og om det ikke virkelig blåser budsjettet mitt (jeg kan gå opp noe). Men, jeg har enda ikke lykkes med å finne dette hverken nytt eller brukt... jeg har ingen anelse om hva dette vil koste nytt/brukt.

Alle innspill på ovennevnte mottas med glede.

Med deres innspill har jeg så langt følgende "short list":

  • MF 35 og 135
  • Volvo BM 320, 400 og 430
  • Ford 2000, 3000 og 4000

Skal du ha en moderne laster så sliter du, jeg er ikke helt overbevist om at du trenger det, hydraulisk skuffetipp er det heller ikke sikkert du trenger hvis du bare skal skuffe snø, men dette kan jo bygges på.

Skuffer og skjær finner du på finn, prisen for ett ryggeskjær bør ligge på 500 - 1500, ett vendbart vil nok fort komme opp i 4 - 5000,-

Takker,

av en eller annen pervers grunn er jeg tiltrukket den mest rustne traktoren som er på finn.no: http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tractor/object?finnkode=431...   Et kjørende prosjekt som med en porsjon svette kan bli pen å se på???

Ved spørsmål til selger om den er vanskelig å sttarte har jeg fått følgende svar:

"Traktoren er firesylindret, og er ikke lettstartet i utgangspunktet. Modellen etter kom med tre sylindre og var mer startvillig. Den krever en liten spray med startgass på første starten, men da starter den lett videre. Lys,  viskere, bremser og hydraulikk virker som det skal. Gear og clutsh virker bra, det er samme gear og hydraulikk som står på 135 modellene"

Selv tror jeg ikke noe på at disse firesylyndrerne var vanskelig å starte i utgangspunktet. Han sier heller ikke noe om disse startvanskene er om sommeren eller vinteren, så jeg antar at det er sommeren. At det er behov for startgass ved kald motor betyr vel heller dårlig kompresjon eller gløding. Andre mulige årsaker?

Uansett, hva tenker dere om å kjøpe noe slikt som dette? Hva tror dere kan være mulige og sannsynlige årsaker for startvanskene? Hva må til for å utbedre det, og hvor kostbart vanskelig vil det være å gjøre det selv?

Noe sier meg at denne traktoren har ikke fått så mye kjærlighet slik den ser ut, og med det startgassvaret, at her kan det skjule seg mye rart

Ikke kjøp den med firesylindret motor, i beste fall starter den i fem varmegrader uten motorvarmer. Den er ikke og vil aldri bli lett å starte i kaldt vær. Og jevnlig bruk av startgass er vel nesten det samme som å si at motoren bør sees over eller overhales...

RSS

Annonse

Facebook likes

Annonse

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår