Hallo folkens! Går med planer om å ta snøryddinga ett hakk videre, og tenker på å anskaffe et komunalblad til å ha foran på traktoren ( med skyveramme ). Trekkdyret er 2,08m bredt, og yter tett oppunder 90 gamp. Spørsmålet er om jeg "greier meg" med ett på 2,5m, eller blir det for smalt ved skråstilling?
til en 90 hk traktor hadde jeg trodd det holdt med 270-280, men det kommer jo ann på bredda på traktoren.
med ett for bredt skjær minsker du allsidigheten noe voldsom i forhold til å komme til der det er smalt/trangt om plassen.
Rydder du parkeringsplasser og store områder,kan du helt greit gå opp til 2,80-3m. Med så liten traktor må du gjerne regne med å kjøre med det veldig skråstilt for å klare å dytte det. Kjører du brøyting langs vei,ville eg ikke hatt breiere enn 2,50 om d e trang pasasjer. Det eg gjorde på forige skjær,var å flytte innfestninga 30cm til venstre på skjæret. Da fikk eg det godt utforbi høyre forhjul men slapp breiere:-) Prøv å finn deg ett skjær med god "bue" på,da disse er mye lettere å dytte og kaster bedre. Lykke til:-)
Takk for svar! Har ikke fått tak i noe enda, men jeg tror kanskje nå at 270 vil passe best. Eventuelt om jeg kommer over et 3-meters skjær og kapper av 30 cm av venstre side på det. Vi får se.
Ble til slutt et skjær på 2,7 meter, ble ikke noe breiere enn nødvedig, men tungt nok i motbakken. Har riktignok kun kjørt en tur, men morro var det lell
Har lappa ihop ei skyveramme, løfter skjæret med lastern, og kjører svingen med 3dje funksjon. Får ihvertfall snøen på siden av veien, og ikke innom brøytekanten, men sliteståla på skjæret er omtrent oppbrukt, og gummin på dempinga er litt slapp i fisken, men det er et gammelt og velbrukt skjær å da, så litt vedlikehold må´n vel regne med