Frontlaster til 78 mod Universal (Fiat) 450 DT

Hei!

Har kjøpt ein gamal Universal ( Fiat 450 DT) som eg vil montere frontlastar på.

Nokon som veit om kva for type som vart montert på desse?

Dersom nokon har bilete av festebrakettar og sjølve lastaren er eg veldig interessert i dette.

Bjørn

Visninger: 993

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

En Universal er en Universal...selv om den likner på en Fiat, er det en universal, den er en Fiat kopi, og en dårlig kopi, laget i et dårlig materiale, og kan ikke på noe vis sammenliknes med en Fiat...

Og jeg regner også med at den er en kopi av Fiat sin 540 modell...

Kjællvelastere er det som oftest står på Fiat 540.

Hei.

Hvis jeg husker rett så har din traktortype mellomakselen på venstre side? Det er i så fall en annen lasterbrakett som må brukes enn den til Fiat 540 som er nevnt. Fiat 540 DT ligner veldig mye på Universal 530 DT og JL 530 DT. Alle disse har midtmontert mellomaksel (usikker på om tidlige utgaver av 530 har sidemontert mellomaksel). På vår 530 er det KK Lien frontlaster.

Hadde vært flott om du hadde mulighet å legge ut et bilde av din traktor.

Mvh Øyvind Løvstad

Hei. Du kan ta de negative tilbakemeldingene med stor ro. Min far kjøpte en brukt 450 DT 1979-modell for cirka 30 år siden, og den har vi enda. Det eneste som har vært av feil på alle disse årene er at børstene i startmotoren måtte skiftes ut (på grunn av mye småkjøring og start/stopp vil jeg tro), og at clutchen måtte skiftes. At clutchen må skiftes på grunn av at naglene til bosset løsner er et vanlig problem på tresylindrede Fiat'er på grunn av den ujevne gangen. Særlig hvis de går mye på tomgang. Nå nettopp har forøvrig vaieren til timetelleren streika.

Da jeg driver en del med lafting monterte jeg et brukt enkeltvirkende lasteapparat for 3 - 4 år siden. Det er et Kjällve 900 som satt på en -76 Fiat 500. Både 450'n og 500'n er for korte i nesa til det apparatet jeg fikk tak i, så det er sveiset sammen en boks i tykk stålplate som er festet i hullene for lasteramma foran, slik at traktoren blir lang nok til at lasteapparatet passer. De bakre festene var til en annen hytte enn den jeg har, så jag skar bort det overflødige og har så langt bare brukt de to festeskruene rett i traktorkroppen på hver side. Planen er å sveise på nye fester som skrus til hytteramma, da det kan være litt for spinkelt til å tåle en støyt slik det er nå. Det største problemet har forøvrig vært at eksosanlegget og frontlyktene må legges om. Det jeg har gjort er at jeg har snudd manifolden på motoren og kappet av bøygen. Deretter har jeg sveist på en forlenger med flensfeste som slutter i flukt med motorlokket, og festet eksosanlegget med to skruer i flensen. Ulempen er at jeg må demontere eksosanlegget for å få åpnet motorlokket. Frontlyktene har jeg ikke fått montert enda. Forøvrig ligger mellomakselen og servosylinderen på venstre side, men de er ikke i veien for lasteapparatet. Ved full sving kan kjettingene ta i brakettene. Legger ved et bilde av traktoren. Du ser ikke så mye av det, men jeg kan jo ta noen flere bilder om du vil. Lykke til med jakten på et passende lasteapparat.

Vedlegg:

Vl påpeke at Fiat 540 er en svært god og slitesterk traktor ...Universal 530 som spørsmålet gjelder likner på en fiat 540, men kvaliteten kan IKKE sammenliknes!

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår