Jeg er 14 år og Odelsgutt på et bruk i Lunner i Oppland. Jeg er veldig iterressert i landbruk og vil gjerne utdanne meg som agronom og drive garden som er på ca. 150 daa. dyrkbar jord og ca 330 daa. skog.
det er bra med muligheter for å forpakte jord ganske nærme garden.
akkurat nå forpakter vi bort, men jeg ønsker og drive sjøl. driftsbygningen er frå 1893, med grisehus fra 1953.
lurte på om noen kunne veilede meg litt og gi meg noen tips om hva jeg burde starte med. mest interressert i mjølkeproduksjon.
Merker:
Permalink Svar innen Lars Wøien Alhaug den 17 desember 2011 kl. 23.17 synes det høres bedre ut Jonas ;)
Permalink Svar innen Lars Wøien Alhaug den 17 desember 2011 kl. 23.19 høres ikke dumt ut det heller Einar :)
Permalink Svar innen Lars Wøien Alhaug den 17 desember 2011 kl. 23.24 ja, og det er jo ei sikring ;)
Permalink Svar innen Simen Skiaker den 5 april 2012 kl. 20.05 Begynn med dyr litt i det små, kanskje med noen få ammekuer + litt sau og ha en jobb ved siden av untatt i lamming, kalving og div onner. Sats mer offensivt om du finner at du ønsker å drive med det og tilegn deg så mye kunnskap som mulig på veien. Ammeku er nok da mer rasjonelt om du skal ha en jobb ved siden av gårdsdrifta. Melkekuer er jo og en mulighet men det binder deg jo opp to ganger om dagen og det er jo ikke spesielr god økonomi, men en fast inntekt! Følg drømmen!
Permalink Svar innen Lars Wøien Alhaug den 6 april 2012 kl. 19.37 Dette høres veldig riktig ut Skiakern ;) er enig i at en må begynne i det små å øke etter hvert.
Permalink Svar innen joakim den 26 april 2012 kl. 20.52 Fatter`n begynte og selga avise når han var 10 :p Og fortsatte med og selga sko,kle ++ Så begynte han på eik og etter et år der når han va 20 jobba han på eik + avløysar i helgane og når han va 23 starta han opp som bonde og e fortsatt i drift så helst ha ijallefall nåke cash før du begynna ;)
Permalink Svar innen Lars Wøien Alhaug den 30 april 2012 kl. 8.24 ja... jobber litt på si + høner og skal ta avløyserkurs nå, så penga kommer nok med tia :)
Permalink Svar innen Magnus S den 30 april 2012 kl. 8.31 avløserkurs vet du hvem du må kontakte for det? evt pris? :)
Permalink Svar innen Lars Wøien Alhaug den 30 april 2012 kl. 9.05 trur Valle og eller Jønsberg arrangerer det, når og pris veit jeg rett og slett ikke, men skal prøve å få tatt det i løpet av sommern :)
© 2012 Created by Tun Digital.