Jeg trenger å bytte clutch på slitern min og er selvsagt ute etter billigst mulig alternativ. Billigst i Norge er til nå Økonomideler med 4300 kr (komlpett mer utløserlager og fremdriftsplate) mens jeg i usa kommer unna med 2300 kr inkl frakt og avgifter (komplett kit). Men sjappa i usa lurer på følgende... "are you aware this is not the only 11" clutch option for a 4000/4600 ie different number of splines in centre of clutch .a 6 bolt on clutch cover or 8 bolt fixing" I neste e-post sier de at jeg må dele slitern i to før jeg finner ut om der er 6 eller 8 jeg trenger.

Har noen av dere byttet clutch og vet om jeg trenger 6 eller 8? Evt vet noen om billigere alternativ i Norge?

Hogne

Visninger: 738

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Jeg har bytta clutch på fattern`s -72 4000, mine -74 4000 og -80 4600. Mulig det er tilfeldig, men alle hadde samme type. 8 bolter i svinghjulet og 10 splines på tappen fra girkassa. LUK 328015716 er varenr. fra Økonomideler. Jeg har kjøpt hos dem og jeg tenker med gru på hva som går av tid hvis du får feil fra USA og må returnere og få nytt.

Du bytter vel bare friksjonsplata, ( en drøy tusenlapp + mva) hvis du ikke vet at du har ødelagt noe annet da. Hvis du har kjørt lenge på naglene er vel både svinghjulet og disken skadet, men det skal mye til for at dette ikke er brukbart. Hvis du ikke har ulyd fra utløserlageret, er nok det iorden. Tror det kosta rundt 400 + mva. Jeg bytta det lille lageret i svinghjulet også. Der inni var det mye støv og dritt, så det var nok på tide. Husker ikke prisen, men billig. Husk at Økonomideler sender fraktfritt hvis ordren er over 1000 kr. + mva. Og de er veldig greie folk, som kan sine ting, hvilket er sjelden idag.

Egentlig en grei jobb. Jeg har beskrevet den i grove trekk her på forumet tidligere. Det jeg virkelig kan anbefale er at du dreier eller får dreid en sentreringsdor for monteringen. Det er to tapper ut fra girkassa, inni hverandre, den ytre går i splines i disken og er til kraftuttaket og den indre er på splines i friksjonsplata og er til gearkassa. Doren må derfor ha 3 avtrappinger. Dette må sentreres skikkelig, hvis du skal få traktoren sammen igjen etterpå.

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår