Hei bygda.

Eg har et problem med bremsene på 640'en vår.

1: De er veldig tunge, må nesten stå på bremsen for og stoppe helt.

2: Når eg bremser så hyler det. er lei av hyle lyden ,men hyle lyden skal vist ha vert der siden første dagen traktoren blei brukt.

3: clutchen er tung og :(

noen som har erfaring med samme problem ? det er vel trommel brems på 640'en

Visninger: 1268

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Det at bremsene er så tunge er vel litt aldersbetinget, innmaten i bremsene kan ruste helt fast, så du må eventuelt av med skinkene og få løst opp leamikken, men prøv selvsagt med utvendige stag først. Noe av det samme gjelder vel for clutchen også.

ok. men bremsene er veldig dårlige og . kor masse tror du nye bremser koster ?

ta deg ein kjikk på økonomideler så finner du nokk ut pris der :)

640 har trommelbremser der trommelen sitter festa på stikkakselene. Du må evt. skru av skinkene (selve akselen ut fra traktorkroppen). Her sitter det en 55mm mutter som må løsnes for å ta av trommelen. Bremsebånda sitter som klaver rundt trommelen "inne" i bakkroppen. Prøv først og fremst å legge etter bremsene så du har en dødgang på ca 5 cm på pedalen. under traktoren ved bremsebånda sitter det sentringsskruer til dem, løsn kontramutteren og legg disse etter med en 2-3 omdreinginger.

Nye bremser er omtrent "gratis". Mener jeg betalte omtrent 1000 kr ink mva for både trommel og bånd hos økonomi-deler for et par år tilbake. Sjølve jobben er tung da du som nevnt på ta ut hele skinka, men er man et par stk går det greit. er bare å ta konktakt om du har flere sprørsmål, har gjort dette et par ganger før, så kjenner til systemet;)

Men "hylinga" må du desverre leve med uansett...

ok du e geek på detta. Men er det helt umulig og fjerne den hylingen? Kva er det som gjer at det blir hyling? men eg skal kjøpe nye bremser. men blir ikkje med det første. har så masse eg skal gjøre at eg får ikkje tid;)

tar det når eg veit at eg skal bruke traktoren på veien. bruker jo traktoren kunn her heima so. men me har veldig bratte svinger ned til hoved veien og det er skummelt og møte bil i mot der med full last ;)

Om det hyler no helt jæ... hver gang du bremser, tyder det på at det ikke er belegg igjen på bremsebånda. Dette får du ikke gjort noe med uten om å bytte disse. På min hyler det om jeg legger meg hardt på bremsen mens traktoren triller relativt fort. Bremsene er som nevnt tørre, så noe skrik og skrål må du regne med, ellers har jeg ikke tenkt på det som noe kilde til irritasjon;)

Både clutch og brems er helt mekanisk på 640, dvs ingen servovirkning på overføringene. Clutchen er derfor tung, likedan bremsene. Du vil dog merke stor forskjell etter bremsebytte. Ser du har den "nyeste" hytta som den blei levert med. Her er jo pedalene flytta noe på og hengt i hyttegulvet. Det er to spiralfjører som besørger retur av trøstelager og pedal. Om du ikke merker slurring eller plunder med å fri ut clutchen, er det ikke noe galt med den heller. Så det må du nok leve med uansett...

Jeg synes alikevel det går fint om traktoren er noe tungjørt, tenk så lite som egentlig kan gå galt med den;)

jaja. takk for informasjonen. kommer til og fikse bremsa og sånt når eg skal overhale den. blir skkert noen år til. men du som hr litt peiling her. hadde det vert lurt og fått breiere dekk forran ? hadde det gåt an ? har lyst på litt breiere dekk men er det helt dumt ?

jeg ville ikke gjort det med tanke på slitasje. Servosystemet på 640 er ikke så allverdens, er mer hyd. hjelpestyring, så det hadde vel fått noe hardere påkjenning med breie dekk. Men er en annen her inne på bygda som har satt på industridekk. Umulig er det selvsagt ikke

ok. Så din konklusjon er at fiat 640 er veldig gode traktorer ? bedre en ford ?
Da vil jeg bryte inn å si... ABSOLUTT! Den vi har her på gården er å anse som en evighetsmaskin.. Starter alltid! Aldri noe tull! siden den kom hit har den fått ny vannpumpe og ny starter.. Den kom hit i 1986, og har gått ca 6000 timer etter det.. Nå har jeg selv deutz som hobbytraktor, men skulle gjerne hatt en 640;) Den i har på gården er en bakhjulstrekker, og den er så lett på rattet, at når den går på tomgang så roterer rattet av seg selv.. Den har totalt nedslitte dekk, noe som gjør den skånsom med gressbakken når den har slåmaskina bak seg. Den er skrudd opp, og gjør ca 40 km langs veg. Ekstremt god svingradius, og god motor. Bremsene er heller ikke noe å si noe negativt om, selv om de hyler.. Alltid vært slik.
hvordan skrur du den opp ? er det veldig vanskelig ?
Sitter ei plome på dieselpumpa. Skru den ut en halv omdreining først og se hva som skjer. Pass på at det ikke blir for mye svart røyk. Aner ikke hvor mye vår er justert opp, den var slik da den kom hit.

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår