Hei

Har en eldre Kubota (M5950DT) hvor ingen av baklysene på venstre side fungerer. I tillegg til dette ryker sikringen for blinklysene med én gang dersom jeg blinker til venstre. Blink til høyre fungerer helt fint. En annen sikring ryker (også umiddelbart) dersom jeg trykker inn bryteren for nødblinken. Parklyset (som står i samme lykthus som blinklyset) fungerer fint foran på venstre side. For meg oppstår da tre spørsmål:

1. Hvorfor fungerer ikke baklysene?

2. Hvorfor ryker sikringen når jeg blinker til venstre eller bruker nødblinken?

3. Hvordan kan disse problemene henge sammen?

Og så til hvorfor jeg poster her:

Hvordan bør jeg gå frem for å feilsøke og komme til bunns i problemet? Takker på forhånd for svar.

Visninger: 17

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Det elektriske anlegget på eldre traktorer er vanligvis veldig enkelt bygd opp. Det trodde ihvertfall jeg til jeg fant ut at tidligere eier hadde vært litt vel kreativ med den gamle Zetoren...

Men nok om det, jeg vil anta at du har jordfeil en plass. Ikke alltid like enkelt å finne. På gamle kabler kan isolasjonen smuldre opp, eller du kan ha fått vann/fuktighet inn i lykta f.eks. 

Har du åpnet lykta og sett på tilstanden inni? Mye mulig du må bytte innmaten, evt hele lykta. Det er ihvertfall et sted å begynne. 

Enig med Birkenes her, men for å svare på spørsmåla spesifikt:

Baklysene funker ikke fordi, pærene kan være gåen, brudd i ledninga eller gåen sikring, evt at jordinga er for dårlig.

2: Her har du en kortslutning. Kan være så enkelt som at +ledninga til ei av blinklyspærene på venstre sida er løse inni lykta og ligger mot jord. Hvis alt er i orden inni lyktene, så må du følge ledningene derfra og til sikringsboksen. Det KAN være gnag på isolasjonen, eller at noe isolasjon er oppsmuldra sånn at det blir kortslutning.

3. Jordingsfeiler kan utarte seg på mange måter... Ultrakjapp blinklys, blinklys som ikke blinker, men blir sterkt - svakt, sterkt - svakt lys, eller bare står på....

Start med å granske ledninger inni lykta, både foran og bak. Deretter følge ledninger mot sikringsboks fra lyktene. Det holder vanligvis å granske dem der dem ligger over kanter, er litt ekstra utsatt, er skjøtet eller har koblingsbokser på seg.

En liten historie: En lastebil jeg har, en Scania 140 fra 1976, har i mange år hatt "sterkt-svakt" blinkelys på venstre sida foran. På høyre side var alt ok. Feilen viste seg å være.... Dårlig jording i BAKLYKTA på venstre side.... 

RSS

© 2017   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår