Sitter og ser litt på Drivstoff forbruket på Fendt JD og Valtra .  Powermix. JD7530 291g/kwh  Fendt820 285g/kwh Valtra 182V 284g/kwh.

Valtra kommer best ut og er ikke trinnløs.

Ser og på Fendt 724 som har 254g/kwh +28g AD/blue og JD 6R210 som har 274g/kwh

Kommer nok til å bli debatt av dette :)

Visninger: 3734

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hvem hva og hvordan kan diskuteres på alle måter. Som jeg har sagt for mange år siden i en diskusjon her: Valtra kommer aldri til å bli årets traktor i Europa !!. Tar du en MF86.. og en Valtra S i en test vil du få ulike resultater på motor og gir selv om det er likt. DLG har laget powermix for å få et mest mulig likt resultat av tester. Men tar du en motor på  200 hk og samenlikner med en på 250hk vil du få ulike resultat. EKS NH 7.210 bruker mer en 7.270, begge har samme motor men forskjellig effekt.

Korrekt som du påpeker vil de motorene med størst effektuttak i samme serie ha lavest spesifikt forbruk ved fullt effektuttak. Det er enkelt sagt fordi grunnfriksjonen i motoren er den samme, og de siste hestene kommer 'gratis' på toppen. Derfor er testen der de dro DLG vognen med 160 hk effekt interresant. Da stiller de 'likt', og dellast er også mest realistisk ifht praktisk bruk.

Las så vidt på pressemld fra Fendt. MF og Valtra får forskjellig karakter på motor selv om det er samme motor i de,   Fendt og MFfår og forskjellig på girkasse selv om det og er samme. Testet MF og Fendt i fjord og MF sin betjening av vario kassa er ikke noe dårligere. Volumet på motoren påvirker effekten. Fendt har vel 6,1 l volum, NH 6,7. JD 6,8, MF og Valtra 7,4. Har du 160 hk i en stor motor får den ikke mat nok.

Bl.a pga det du sier er Downsizing trenden innenfor all motorindustri. Mindre volum gir mindre friksjon. Fendt/deutz er nok i front her, men de andre vil komme etter. For øyeblikket er nok sisu sist i utviklingen.

Sisu er nok ikke sist, kommer vel snart med firer på 200 hk i traktor. Det har vært kjørt tester lenge... Er litt overkill å bruke 7,4 literen i en 200 hk traktor, 6,6 ville nok gått billigere. Men på den andre siden så er Sisu motoren mye mer holdbar en Deutz motoren.

Nå er vel ikke Valtra akkurat kjent for å bruke lite diesel. Her i området går det en del Valtra, JD og Fendt og det er vel ganske kjent at JD og Fendt ligger ganske rimelig, mens Valtra bruker mere. Og da snakker jeg ikke om litt mere, +50-100%. Hvordan de får det til vet jeg ikke men de er tørste...

Skjønner ikke heilt hvordan du får det til Rune, men alle praktiske tester her viser at Valtra bruker betydelig mindre en JD

Tja, jeg vet ikke om noen tester som viser det. Har du tatt med AdBlue da? Jeg husker når trinnløse kasser kom. Valtra fansen mente at dette bare var tull, 2 spett til gearstenger og turbinkobling var overlegent. Så kom Valtra Direct, mekanisk kasse med trinnløse hurtiggear. Dette var overlegent alt av trinnløse kasser. Kassen i seg selv er ikke trinnløs, og med de første softwarene var de også rimelig håpløse. Masse diesel og lite ellers. Men ifølge klanen var de best. 3-4 softwareoppdateringer etterpå er de bedre, men fremdeles ikke trinnløse. Jeg kjøpte 20 serie JD med trinnløs i 2006, den er trinnløs og har fremdeles original software.Valtra klanen vil aldri inrømme noe som helst og slik er det bare. Det er ikke tull at vi måler +50-100% forbruk på Valtra, er blitt mindre med årene men er fortsatt betydelig, ihvertfall i forholkd til utført arbeid.

Har du ikke bedre argumenter en det med turbinkopling så får du la være Rune. Vi kjørt test med JD 6630 valtra 203D og N163D, alle blei målt på samme gjødselvogna. Forbruket blei målt pr tur, og 203 en brukt en time på turen. 163 brukt 19,8 liter, 203 brukte 19,6 l og 6630 brukte 22 l på den turen. dette er ekstremt bakkete kjøring, men må aldri gire ned noe gir på Valtra-ene. 

Når dieselen nå har blitt 80øre litern dyrere er vel fordelen med adblue blitt enda større. Som før har motorer med EGR større problemer med holbarheten enn de uten EGR. Dette påvirker jo totaløkonomien. Men den viktigste faktoren når det gjelder drivstofforbruk sitter nok bak rattet, uansett hva slags motor det dreier seg om.

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår