Hei

Har en -74 mod Ford 4000. Da jeg brukte den sist kjørte jeg den nesten tom for diesel (den begynte å "true" med å stoppe). Dessverre hadde jeg ikke ekstra diesel tilgjengelig da, så den ble parkert med så godt som tom tank til jeg trengte den neste gang. Men etter at jeg nå har fylt på diesel vil den ikke starte. Jeg tenkte det var kommet luft i systemet, så jeg luftet: først på filteret, deretter den 8mm lufteskruen på dieselpumpa. Det rant godt med diesel ved begge luftingene, og jeg tenkte dette kanskje var nok, at jeg skulle slippe å lufte på dysene. Men Ford'n vil fortsatt ikke starte. Da jeg så skulle lufte på dysene kommer det ikke diesel dit (har så langt kun prøvd å lufte den bakre dysa), selv om jeg kjører starter'n i opp til 20 sek. Og stopp-hendel er trykket inn. Jeg har til og med løsnet røret til den bakre dysa løs fra pumpa og deretter kjørt på starter på ny, men det kommer heller ikke diesel der (altså der røret skal være skrudd fast på pumpa).

Vet noen hva som kan være årsaken? er dieselpumpa gå'en??

Må legge til 2 ting:

Det kommer svak røyk ut av eksosen når jeg "kinner" (dette har jeg hørt skal tyde på at det kommer noe diesel til dysene)

Om jeg løser litt på lufteskruen på pumpa (den 8mm skruen) og kinner så spruter det diesel der.

Håper noen har en ide hva som kan være galt (om jeg må bytte diesel-pumpa spørs det om ikke Ford'n blir "slakta", Økonomideler skal ha 7.500,- for ny pumpe og siden jeg kjøpte Ford'n for 15000,- syns jeg dette blir for dyrt)

Visninger: 1037

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

så vidt jeg kunne forstå utfra den svenske manualen jeg lastet ned skal det være bare 1 lufteskrue på pumpa. Om denne kalles en rekke-pumpe vet jeg ikke men jeg legger ved et bilde jeg fant på nett over en identisk pumpe som den min Ford har. Den skruen jeg har luftet på er den til venstre for 1. Og det røret jeg løsnet på pumpa er det som er rett til venstre for den skruen igjen.

Vedlegg:

der er ingen handpumpe, kun naturlig fall fra tanken til filteret og deretter fra filteret til pumpa. Men jeg kan jo forsøke å få noen til å "kinne" på starteren mens jeg skrur igjen lufteskruen. Slepe den i gang er nok ikke noe alternativ, da fronlasteren står ned (måtte i så fall få denne av på et vis)

Hvis pumpa di begynner å ha gått noen timer, kan det hende at du ikke får stor nok hastighet til at trykket bygges opp i Pumpa. Mulig løsning kan være å dra/taue traktoren i gang. Motoren og dermed pumpa vil gå mye fortere enn når du kjører den på starteren.
Når du har fått fylt opp trykkammeret, og startet traktoren, vil den starte med starteren som før.
Det er ikke vanskelig å taue selv om frontlasteren er nede. Ta tauekjettingen under lasteren, slik at denne løftes når det traues, eller løft den opp og støtt den opp på sylinderene.
Ser at det er noen som kommer med flere forslag til fødepumper, alle 3 syl. Forder med rotasjonpumper er originalt uten fødepumpe, og trenger heller ingen annen ordning.
Det er verdt et forsøk.

Hei, Har en 4600 og en 4610 begge traktorene er vanskelige å starte etter at en bytter diesel filter eller går tom for diesel.

Gjør følgende:

Fyll tanken, skift diesel filter gjør rein vannglass og skift pakninger.

Luft filter, se at det renner godt med diesel det som glemmes er at vist det er skit på tanken så går silen i kranen tett. Eventuelt skru ut kranen og gjør rein tank og sil i kran blås gjerne igjennom kranen. Bruk gjenge teip eller Loctite for gjenge tetning. Luft filter godt ved å åpne øverste punkt på filteret. 

Åpne lufteskruen på pumpa og kjør motoren på starteren til det kommer ut rein diesel steng skruen når startmotoren går.

Start startmotoren og åpne på dyserøret slik at diesel kommer ut. No skal traktoren starte.

NB!!  Dette krever et godt batteri så når luften er ute gjerne slep traktoren i gang.

Når jeg bytter filter på disse traktorene eller alle traktorer som har CAV rotor pumpe så gjør jeg dette på toppen av en bakke for så å ta traktoren på gir. Da sparer en batteri og startmotor. Dette har jeg gjort siden jeg kjøpte traktoren ny.

Gode råd

Har opplevd same problem   I bakkant på pumpa er der eit rør som kjem frå filter 

Skru av dette skru så ut neste skru 24 mm under den er ei fjør ta ut denne 

Under den ligg eit rundt filter lirk ut dette med ein streng 

Rense filter og monter tilbake  Husk å skifte dieselfilter 

no startar traktoren 

helsing morten

Da var Ford'n igang igjen :-) Hjalp å kinne mens en skrudde igjen lufteskruen på pumpa, og så kinne til det kom ordentlig med diesel til dysene. Batteriet ble nesten flatt men det holdt til å få start.

Takk for gode tips :-)

RSS

Annonse

siste foruminnlegg fra gruppen: veteran

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2017   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår