Nå har det vært skrevet om chipping og oppjustering av dieselmengde i ganske mange tråder her, men felles for alle diskusjonene er at det blir fokusert på de positive effektene av slik trimming, som f.eks. lavere dieselforbruk, sprekere motorer m/mere dreiemoment, og mere svartrøyk (for dem som liker at det ryker mere da). Men det er ikke noen som skriver om de negative effektene, hvis det er noen da. Så la oss få høre folkens, er det noen som har fått trøbbel med et eller annet pga trimming? Da nevner vi ikke bortfall av garanti på nye traktorer!

Ellers, er det noen som vet noe om gjeldende regelverk på området?

For min egen del, så har jeg tenkt på å justere opp den traktoren jeg brøyter med, en Zetor 8540, tenkte å "skremme" opp motoren med 15-20 hk, (til 100-105 hk) noen som har (negative) erfaringer?

Visninger: 1133

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Det er jo logisk i dette tilfellet, hvis motorens kjølevæske kjøler hydr. Olja direkte.

Blir motoren varmere, så blir jo derfor hydr. Olja varmere.

Men at hydr. Olja koker, Pga. Trimming?...Nei da tror jeg det må være noe annet alvorlig galt med hydr. Systemet på traktoren.

Skjønner du ikke det da, når man tar ut mere effekt produseres det mere varme, som igjen overføres til kjølevæsken, oljen i et hydraulikkanlegg har en idealtemperatur på 60grader Celsius, hvis oljen blir 100grader blir det noe krøll. Har nok skjedd før at man har slitt med varm olje i en JD.

Som sagt: Noe annet alvorlig galt med hydr. Systemet på traktoren.

Som for dårlig kjøling...

Altså, det er vel ikke hydraulikksystemet som skaper varmen, så hydraulikkanlegget er nok i orden. Kjølinga er god nok viss den er "orginal"

Jeg vil jo tro at hvis du kjører med en traktor med et slikt felles kjølesystem for motorens kjølevæske og hydraulikkjøling og kjører motoren så varm over så lang tid at kjølevæska holder oppimot 100 grader lenge nok til å overføre denne temperaturen til hydraulikkolja, vil vel noen varsellamper eller målere si fra?

Før jeg fikk oppjustert dieselpumpa på Valtra 6850'n min, hadde jeg transmisjonsoljetemp. På maks 76 grader ved veikjøring i maks hastighet (58km/t)

Etter oppjustering av pumpa økte denne temperaturen med ca.12 grader, pga at traktorens gjennomsnittshastighet økte (Mistet mindre fart i motbakker).

Men motortemperaturen var uforandret.

Ved all annen kjøring opplevde jeg lavere transmisjonsoljetemp.

Kjenner ikke til varselsystemene på JD, så det blir vanskelig å si noe om, men ihverfall fint å høre at det går bra med 6850´n din :)

Men tenker du kunn på turbo maskiner eller sugediesel og, for på vanlige motorer uten turbo kjøler dieselen desto mer visst den får mer diesel, men forbruket stiger jo deretter selvfølgelig, men har også hørt har at det var en her som tok toppen sin på det, men har en kjenning som justerer opp countyene sine rett som det er på tunge lass, ikke no problem, men "one way or another" så er slitasjen større ved større effekt uansett, det ekke te å komme unna:)

En i bygda her fikk havari på injectorene på en JD 6230 etter at han chippet den. Han hadde glemt å skrive maskinskadeforsikring, og glemte å plukke ut chippen da den ble levert inn på FK... Kostnaden kom på 60.000 - 70.000,-... Som han selv måtte koste.

Noe som kan være fornuftig foran noe annet er å sjekke om det finnes større traktorer innenfor samme serie med tilsvarende kjøling før en begynner å skremme opp traktoren noe mye. F.eks. en Valtra 6550 har mer å gå på enn en 6850. Da disse 2 er helt like, bare 6850'en har intercooler pluss litt mer diesel..

Som sagt: Jeg fikk overhodet ingen problemer med 6850'n min etter oppjustering.

Tvert imot så ble det en heelt annen traktor å kjøre, den automatiske giringen mellom hurtiggirene harmonerte mye bedre med motoren blandt annet.

Dieselforbruket økte jo litt , men jeg fikk masse kraft igjen for det!

Ikke greit, hvis man trenger mere krefter, og samtidig er så glemsk av seg.:-)

Har kjørt flere traktorer som er chippet, men har aldri hatt problemer med kjøling, at olje koker osv. Men er jo selvfølgelig stor forskjell på om man kjører med "lett" redskap og ikke tyner den, i motsetning til å kjøre på full fjøl hele tiden med f.eks maskinhenger, dumperhenger osv med fulle lass...

RSS

Leserne liker på facebook

Annonse

Facebook likes

Arrangementer

Annonse

© 2012   Created by Tun Digital.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår