Jeg har en Volvo 430 1978, som ikke er helt god i bremsene. Det hogger til og bremser i rykk. Den er ikke lik på begge sider heller. Noen som har noen tips før jeg eventuelt må opne og se om det er noe feil innvendig ?

Visninger: 1829

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Du må sannsynligvis plukke ned og rengjøre bremsene.Det samler seg mye bremsestøv inni der som gjør at alt går mye tregere.Da får du også sjekket bremsebelegget om det er slitt.Lykke til.

Ja det er vel ingen vei utenom. Takk for svaret i allefall.

bremsene på desse volvoene her er generelt ein dritt patent.. dei får som oftest dei symtomene du beskriver her. ikkje altid like lett å bli kvitt heller :P

Hei, er det liten vits å opne og og rengjøre kansje ?

nei, da det er håp. :) det vill nok bli mykje betre. men det ligger nokon kuler inni der som blir flytta i eit kona spor som gjer deg bremsepådrag , meiner  at dei ofte blir rusten og er ein del av problemet

Ja, og om du demonterer dette for å rengjøre kulene, så sjekker du samtidig slitasjen. Bremsebeleggene kan du jo se på, mens disken skal være såpass "høy" når den ligger på benken at kuler og fjører står (noenlunde) i ro. Hvis diskene slarker slik at du tror dem ramler fra hverandre når som helst, så er nok kulene slitt/rustne og må byttes.

Da har jeg litt å gjøre i jula, skal holde dere orientert om hva jeg finner.

Hei. Opnet den ene siden i dag, den såg fin ut, men en del skitt. ><legger ved ett par bilder.

Vedlegg:

Var det mye arbeid, og trenger en spesialverktøy?

Neida, dat var grei jobb. En del skruing og rengjøring , men bremsene ble helt fine. 

Lykke ti

l.

kjøpte du nye bremser eller rengjorde du bare ? 
sliter akkurat med samme, men har nye skiver da de gamle var sprekt. bremsebelegget blir målt ifra 10mm til 11mm og ser noenlunde bra ut. Prøvd å justere på det som er å justere på staget og den skruen som sitter i "gaffelen" men er lik null bremser. 
Eneste jeg ikke gjorde, var å pusse over med grovt papir, pusset med 320 lett over alt bare.

noen ide eller tips ? :) 

Hei. Neida, jeg gjorde bare alle delene godt rene og satte det sammen igjen og siden har de virket helt fint. Eneste jeg kan forslå er at du ruer opp bremsebelegget  dersom det har kommet fett eller olje på belegg kan det hjelpe og vaske med hvite sprit og ettervaske med bensin. 

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår