Har en Gråtass av ukjent årgang, men er 12volt, bensin og utfra delenr på ventiler er det en TE-D dersom det sier en noe. Den har stått stille og ute i nærmere 16-18 år uten å ha vært starta. Vann og "grus" i ene sylinder og rustgroper på alle ventilseter. Kompresjon er 5 bar,3, 3.5, og 6 bar. Etter å ha fjærna vann og grus,rensa så mye jeg kunne over og under toppen justert ventiler så fikk jeg starta den. Men det er forgasser som er det største problemet, går jo bare med choken på.Så her trengs det endel justering (velger å se bort fra tilstanden på ventilseta).

Men gasstaget er helt rakklete. Er det noen som har gode bilder av gasstag, oppheng og av fjæra fremme og videre til forgasser ?

Jeg får det ikke til å stemme.

PS. Den har en gammel type forgasser. Skal den nederste "skruen/hjulet" (ikke tappeskruen men den bak) være stengt eller åpen ?

Visninger: 2039

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Det enkleste er og ta av en av de runde lukene på siden og se om staget som går ned fra toppen og til pumpa beveger seg når du beveger spaken til løften.

TE-D, slik har jeg hatt.

Den skal du kunne kjøre på parafin og den har lav komp fra fabrikk, du skal ha en vendekran under tanken og todelt tank hvor den lille tanken er bensin.

Parafin ? Det viste jeg ikke. Ja den har både todelt tank og vendekran.

Lav komp skyldes jo rusten på ventilseta hos min. Men den har også ei kran på innsugsmanifolden, hva er funksjonen til den ?

Skrudde av luka på siden idag. Staget beveger seg dersom en senker spaken, men fra "nøytral" og opp skjer det ingenting. Så da står den til senking hele tiden.

Ja, den ugjevne kompen er ventilene men den har ikke så rare kompen i 100% stand, det er egentlig en lampeoljemotor men i Norge ble den vel solgt som parafintraktor.

Sjekk om det er noe rart med toppstagfestet, det påvirker hydraulikken, er det fast og sitter det en kraftig fjær der?

Det uttaket er svjv ett vacumuttak som ble brukt til og drive melkemaskiner, det er hverfall den forklaringen jeg har fått.

Jeg tror også dem har brukt krana på manifolden er til melkeanlegg, det var visst ikke så uvanlig å bruke traktoren ved strømbrudd og sånt.

Ellers, et godt råd hvis du skal kjøre traktoren på parafin: Slå alltid krana over til bensindrift ei tid før du skal stoppe traktoren, sånn at du er sikker på at forgasseren er full av bensin når du stopper den. Det er for at du skal slippe startvansker neste gang du skal starte den med kald motor.

Har ikke noen erfaring med dette selv, men jeg har lest at det var en vanlig forholdsregel å ta... Sannsynligvis må den også gå på bensin til den er blitt varm.

Ja, den starter ikke på parafin når den er kald, har hatt både en TE-D og Fordson Major parafin.

Hadde jo vært morro å se om den gikk på parafin. Men så lite jeg skal bruke den så er det billigere med bensin enn parafin. Men melkemaskina blir det værre å få prøvd ;-)

Kanskje du vet noe om dette Ansgar, var det spesielle plugger som ble brukt på parafinmotorer? Mener jeg hørte noe slikt da jeg var liten....

Vil tro de har plugger som går mye varmere, parafin soter vel endel mer enn bensin så de er varmere for og brenne seg reine.

Edit: Sjekket og det er forskjellige plugger

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår