Har en Gråtass av ukjent årgang, men er 12volt, bensin og utfra delenr på ventiler er det en TE-D dersom det sier en noe. Den har stått stille og ute i nærmere 16-18 år uten å ha vært starta. Vann og "grus" i ene sylinder og rustgroper på alle ventilseter. Kompresjon er 5 bar,3, 3.5, og 6 bar. Etter å ha fjærna vann og grus,rensa så mye jeg kunne over og under toppen justert ventiler så fikk jeg starta den. Men det er forgasser som er det største problemet, går jo bare med choken på.Så her trengs det endel justering (velger å se bort fra tilstanden på ventilseta).

 Men gasstaget er helt rakklete. Er det noen som har gode bilder av gasstag, oppheng og av fjæra fremme og videre til forgasser ?

Jeg får det ikke til å stemme.

PS. Den har en gammel type forgasser. Skal den nederste "skruen/hjulet" (ikke tappeskruen men den bak) være stengt eller åpen ?

Visninger: 2037

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Her finner du verkstedhåndbok og antagelig delekatalog:

'

http://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=19

Takk.

 Det hjalp mye, ja og ikke minst det å snu + til jord :-). Mye bedre gange nå.Men det drar på seg med jobb på denne. Hydraulikk/gear oljen var vannsuppe. Får fikse det værste så jeg får brukt den i noen uker, så blir den nok solgt.

Biltema har billig universalolje, er det mye galt med den?

Har akkurat henta 20 liter hos Biltema ja, så ett tips på den olja på en tidligere diskusjon.

 Mye galt ? hmm, Hyraulikken virker ikke(løft/senk), regner med det er sikkretsventilen som har hengt seg opp pga rusk. Innvendig i hyd/gear ser det rent ut, bare endel vann i olja men ikke noe rust. Det værste er nok rustgroper på ventilseter, mye rusk og delvis tette kjølekanaler i kjølesystemet. Og alle dekka er morkne.

 Har veldig lyst til å pusse den opp igjen, men den står på Vestnes og jeg bor i Ålesund med liten plass i garasjen (2 mc'r + mye anna).

Delene er billige her:

http://www.agrilineproducts.com/partscatalogue/ferguson_te20.html

Har hatt noen bensintasser opp igjenom årene

Biltemas oljer er samme som på Statoil har je hørt,men om det er sant vet je itte.

 

De har visst nok byttet leverandør, men snakker vi gamle traktorer så er det ikke få kjøpt så dårlig olje over disk i dag som de konstruert for.

Selv gikk jeg over til helsyntetisk 10 - 40 olje på 1975 ursusen min, de hadde svinbillig Total-olje på Europris.

Du har veldig variabel kompresjon ser jeg, men det er ikke verre enn at siden traktoren går, så behøver du jo ikke stresse det unødvendig. Når du har fått brukt traktoren en del, så kan det jo godt hende at komp'en bedrer seg litt på de sylindrene med dårligst kompresjon...

Dette har jeg erfart på dieselmotorer, bl.a. på en fordson major. Den var treg som bare det å starte etter å ha stått i mange år, og vært fastrusta og. For hver gang den ble brukt, så starta den litt lettere enn ved forrige oppstart...

Ja kompresjonen er ikke noe å skryte av, men etter å ha fått justeret forgasser og SNUDD + til jord på batteriet så går gammlingen som ett skudd. Brukte den mye i skauen igår med henger på og fikk kjørt ut mye ved.

Noen har skrudd på den før så jeg, for alle eksosventilane stod i syl 3 og 4 mens innsugsventilane stod i 1 og 2. Og ventilseta var meget stygge med rustgrope. Så jeg tenkte det ikke kunne bli værre enn dette, så jeg bytta plass på ventilane så det ble "riktig".

Men hydraulikken går ikke. Bytta olje og sjekka at sikkretsventilen ikke stod fast. PTO-akslingen går men ingen reaksjon i løfte armene.

Nåvel, det med hydraulikken kan jeg neppe gi deg noe svar på, -jeg har til dags dato ikke rørt en eneste skrue på noen gråtass...:-)) Merkelig at dem har "sortert" ventilene sånn, dem har vel neppe vært edru når dem har skrudd, hehe..

Litt "off topic", men en liten historie i samme gata kom over meg da jeg leste dette. En av de første bilene mamma og pappa hadde var en 1957 modell, Opel Kaptein. Bilen var gammel og godt brukt, og dem fikk motorhavari midt i ferien. Men det gikk greit, pappa stod i veggrøfta og reparerte motoren. Han bytta bl.a. støtstenger, for det viste seg at der var 4 forskjellige lengder på dem som var der fra før...:-) Man kan jo undre seg over hvilke reparatører som hadde vært på ferde der.....

Har du sjekket pumpekontrollventilen? Alle ventiler sitter i pumpa så det er essensielt at stagene både fra spaken og toppstagfestet er OK.

pumpekontrollventilen ? hmm. nei der må jeg være ærlig å si at jeg ikke vet hvor den sitter. Jeg får prøve å lese meg litt opp på hydraulikken på denne tassen.

Men jeg er sikker på det kun er en bagatell. Alt virket sist den var startet, (noen å 15 år siden)så det er ikke snakk om at noe er utslitt. Det hadde jo vært fint å kunne satt silosvansen på og fått rydda litt opp etter skauinga.

RSS

© 2019   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår