Det kommer en "kvitre" lyd når jeg trør inn clutchen, ellers er den helt stille.

Regner med at dette er thruste lageret til clutchen som begynner å bli slitt.

Spørsmål: Må jeg dele traktoren for å komme til dette lageret? Noen som har byttet dette før?

Bonus spørsmål: Trepunkten siger når jeg har redskap der, men den henter seg inn igjen. Dette er visst nok en o-ring eller pakning som må byttes, noen som har delenr til det jeg trenger? Evt link til en side? 

Har bøker til traktoren, men de ligger hjemme og jeg er på sjøen...

Takker for svar :)

Visninger: 60

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Heisann

Prøv Økonomi-deler du, dem har det meste til traktorer :-)

Takk, er klar over det, men de har ikke teknisk kompetanse, de selger deler.

Jeg kan nå alltids svare deg jeg da hehe

Du må dele traktoren for og få skiftet lageret, for det går på veivtappen.

Når det gjeller hydrolikken din, så kan det være ett oljerør inne i bakenden som er hoppet av, broderen hadde Zetor, men nå husker jeg ikke nr på den. Og den hadde samme problemet, han fikk høre at dette var en svakhet på disse. Når han satte på røret igjen, så virket den uten problem. Men det var visst en jobb og få d gjort da, han gikk vel inn gjennom hytta og på toppen på bakenden var visst dette røret, så du må vel ut med sete og div matter for og komme til der :-)

Jepp, mener å ha lest om det tidligere.

Takk for svar.

Neste spørsmål blir om jeg MÅ fikse dette thrustlageret før vinteren, eller om det kan vente til våren. Brøyter ca 400 meter vei til gården, dersom det kommer snø i vinter.

Bare hyggelig det.

Har lyden vært lenge da? Viss den ikke har det, så kan du nok kjøre hele vinteren på det ja. Men viss den har vært lenge, så hadde jeg nok vurdert og byttet det før. Det er lagert som er gåent, og viss det ryker helt havner alt inne i clutshen og da kan det straks bli værre

Det er ikke lenge siden jeg begynte å legge merke til ulyden, bruker ikke traktoren så mye om sommeren. Siden jeg må kløyve traktoren likevel, hadde det kanskje vært en idè å bytte clutchen, når det først er åpent. Det blir jo en stor jobb, tror jeg vil satse på at det holder i vinter og heller gå løs på dette til våren.

Da skal det nå gå bra i vinter ja :-)
Ja d kan nok være lurt, mens du har den åpen. Ja det er ikke gjort på en dag nei hehe. Men de er enkle og skru på disse traktorene da.

Du må ha masse lykke til i allefall :-)

Takk takk :)

Nå vet ikke jeg hvor vant du er til å skru, men med litt iherdig arbeid, så burde den nærme seg delt ved lunsjtid hvis du begynner å skru på mårran.

Selvsagt avhengig av ordentlig gulv og jekk(er) og bukker og alt nødvendig verktøy. Hvis traktoren har laster, så tar det jo litt ekstra tid.

Bytta clutch på 6911'en min en gang i tida og gjorde det på 1 lørdag. Jeg har laster på den, så brakettene måtte også løsnes fra bakakselen.

Hei igjen, har flere spørsmål jeg :)

Når du kløyver traktoren, hvor er tyngdepunktene? Delene må jo støttes opp på en sånn måte at de kan trekkes fra hverandre, vil anta at fronten er lettere å flytte på en bakparten? 

Ser for meg 3 løsninger her: 1. Jeg kaster meg rundt og får fikset dette før vinteren setter inn, 2. tar sjangsen på at lageret holder over vinteren, så får jeg fikse det til våren når jeg har bedre tid til sånt. 3. Kjører over vinteren, selger traktoren til våren og handler en nyere.... Den siste løsningen frister jo mest, må jeg si. 

Heisann
Er det ikke noen løfteøyer på motoren din?
Det enkleste er om du får lånt deg en "elefant", altså en motorløfter. Dem er fine og justere med. bakenden kan du kubbe opp. Men jeg tror nå lageret holder i vinter jeg da, neste vinter også for den saks skyld.
Jeg også hadde nok valgt nr 3. For det er en ganske stor jobb og klive en traktor, mye ledninger og fandens oldemor som må utav veien for at den blir bra og jobbe med. For du må ganske langt frem med fronten for at tappen skal slippe og du kommer til og sifte clutsh å greier med d samme du er oppe med den :-)

Det er ikke værre nei... hehe
Da må jeg nok av med frontlasteren.
Selve skruingen blir neppe noe problem, jobber som maskinist til daglig. Det er jo en grei sak å skru på dette. Får bruke vinteren til å planlegge og handle deler. Vil heller bruke tid og være sikker på at jeg får riktig første gangen, enn å ødelegge noe underveis.

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår