Hei! Er det noen der ute som veit kordan det stiller seg med slep-henger (feks.2aksla med 1.aksel på svingkrans foran),bak traktor?
Får jo da ikke overført tyngde fra henger til traktor,men det går kanskje an å sette på litt trykk ned med hyd.sylinder/akkumulator?
Hvis dette er lov-burde det være ganske greit å få laga seg en stor rundballehenger.Masse hengera utrangert no pga.kravet om ABS.
Ka si myndigetan te det her tro?

Visninger: 1170

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Er uansett maks 1.5 gang traktorens vekt du har lov til å dra, iogmed at en 4-hjulshenger ikke overfører vekt til kula, så er totalvekta gitt, iogmed at du kan overføre 3 tonn på kroken kan du dra med deg 4,5 tonn mer med vanlig tilhenger
Hei! Ja,er vel det! Kanske æ må ta fremre aksel å sette foran bakerste som langboggi,og med vanlig traktordrag? Hadde vært et fint prosjekt å bygd ifra,i å med at det er luftfjæring og sentralsmøring. Hengern løfter seg fra 100cm til 135cm og dette er i orden. Har luftuttak på traktoren (Duo-matic)
Vedlegg:
Det kan bli eit fint prosjekt det der :-P MB Tracen dreg den der fint. Men trur kanskje den blir litt viss du lesser på eit fullt lass. Mulig du kan få eit drag som er stivare???
Hei! Ja-e litt redd den bli litt i letteste laget. Men har ei Ferrari 077 kran som jeg har tenkt å sette bak hytta.Den veier rundt 8-900kg.Fikk vel egentlig grønt lys fra biltilsynet (men må sveise inn "traktor"krok i draget.Dette sikkert for at det ikke ska gå an å bruke den bak lastebil-annen avgiftsklasse? Alternativet var-som æ forstår det-å montere en fast VBG krok,å da kanskje betale km.avgift. Har plass te det! (lang remse med toppstaghull nedover mot pto.akselen)Har no VBG krok i 2 toppstagbolta,noe som sikkert ikke blir godtatt.
Ska prøv å spør om det med draget.Dette draget e vel så solid som på en 4t.henger,men et par stivera for syns skyld? Kanskje det mest e selve øyet som ikke e kostruert for vertikal kraft.
Takk for gode innspill!

Jeg har sett MB-Trac med hengerfeste for lastebil. Går fint å bruke slepvogn, men som nevnt lenger opp så får du mindre nyttelast, enn om du bruker påhengsvogn.

Men i utlandet så er det veldig mange som bruker slepvogn, gjerne to etter hverandre. Lastebil er også et alternativ, men det er mer avgifter på de.

Mvh Øyvind

trur nesten dæ æ lovlig.hørtes ut som vi skulle få omregistrert maskinhenger¨n våres til traktor henger. men greitt å ha ein litt stor å tong traktor til å dra.
Hei.

Har en lingnende lastebilhenger som du har som jeg bruker til rundballetransport. Hengeren er registrert og godkjent for en totalvekt på 20t. Nyttelast 15,5t. Bruker en MB-trac 1500 til trekkdyr. Har VBG lastebilkrok montert i toppstagfeste bak, og Duo Matic luftbrems. Fungerer utmerket. Laster 17 eller 22 baller på denne. Traktoren min er akkurat passe tung til denne hengeren. Bør ikke være noe mindre for å si det sånn:-) MB-trac`en gjør 65km/t.

RSS

© 2018   Created by Tungutta.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår