Hei!

Har kjøpt meg en Fordson Dexta 62 modell, med et motorproblem

Når den går på litt gass går motoren ujevnt, opp og ned. Liksom øørrn, øørrn, øørrn ...

Men når den går på enten laveste gass (tomgang) eller på full gass går den tilnærmet helt jevnt.

Noen som har noe tips på hva dette kan være? Og eventuelt hva jeg kan gjøre for å fikse dette.

Mvh
Gjermund

Visninger: 610

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Om det er en Dexta fra før april 1962 du har, så er det dieselpumpe med vakumregulator på den. På innsuget er det et vel spjeld og i tillegg så er det vel justering på pumpen. helt eksakt hvordan dette gjøres greier jeg ikke å huske nå, da det er 20 år siden jeg gjorde tilsvarende på en Power Major. Men en ting kan du prøve: i pumpen er det et lite filter.... ta dette ut og rengjør det. Det vet jeg kan gjøre stor forskjell på enkelte Dextaer som ikke går jevnt
Hei

Takk for svaret.

Er litt usikker på når den er produsert. Klarer ikke å bli helt enig om et av tallene i serienummeret. Det er akkurat det tallet som bestemmer hvilke årsmodell det er. ser ut som en skeiv null he he.

Det er en simms dieselpumpe, men klarer ikke å finne justeringsmuligheter på denne. I følge instruksjonsboka skal det være både oljepåfylling og justeringer. Men det må være en annen type pumpe. Klarer ikke se hvor filteret skal være i pumpen. Er det i fødepumpa (den manuelle pumpen for lufting?)

Har en egen dieselfilter boks. Så jeg får vel ta opp og rense denne.

Forøvrig fant jeg noe annet foruroligende i dag. Olja på girkassa er helt hvit og kremaktig. Det tyder vel på at det er Vann i den? Hva kan dette skyldes? Olja på motor ser normal svart ut og det samme gjelder på bakakselen.

Har vel kjøpt meg masse jobb he he.

Gjermund

Bak den runde "skiva" som pilen på bildet fører til, sitter det filteret jeg snakket om. Dette er "luftfilteret" til vakumregulatoren, og det står at dette skal rengjøres, om nødvendig, ved hver 200 timer. Bak det store bollelignende endelokket som sitter fast med 4 skruer, sitter membranen til regulatoren. Denne må også være hel for at motoren skal gå jevnt og skikkelig.
Olje med i overkant mye vann er ikke unaturlig på gamle traktorer. bytt oljen og fortsett og sov godt om natta. Majorer får også lett vann i hydraulikkolja som gjør at hydraulikken fryser til om vinteren, og det er prøvd mange slags kjerringråd og løsninger for å få bukt med dette med vekslende hell. Men imens eierene kjemper for å finne løsninger, så fryser det til, tiner opp igjen og traktorene går akkurat like godt ... gang etter gang, år etter år.
Gamle traktorer er ikke like ømfintlige som biler, heldigvis.

Det dieselfilteret du snakker om i boksen, skifter du !!... ikke rengjør!!
Jeg så nå at du skrev at det var simms pumpe. Men spørsmålet om det er Simms eller Simms Minimec pumpe du har. Bildet jeg la ut er for traktorer før april -62, og de har vakumregulator, og da har du også noe rallemikk med et spjeld og noen stag på slange/rør mellom luftfilter og innsug. Skal se om jeg finner bilder av noe sånt.......
Hei!

Det stemmer det du sier her. Det er akkurat en slik pumpe jeg har. Skrudde akkurat av luftfilterer og rensa det. Så da er det vel en Simms pumpe jeg har da. Tror også du har rett ang. noen spjeld på insuget. Men det har jeg ikke fått sjekket ennå. Får gjøre det i dagslys i morgen.

Får se når jeg starter opp igjen i morgen om det har hjulpet å rense filteret.

Så du mener jeg bør skru opp de 4 skruene og sjekke at membranen er hel?

Vet du forresten hvor jeg får kjøpt nytt dieselfilter, og evt andre deler til Dextaen.

Så det tyder på at traktoren jeg kjøpte er før 62 modell. Han jeg kjøpte av annonserte den som en 64 modell. Men det spiller sikkert liten rolle ;-)

Godt å høre at det er vanlig med vann i oljen. Det er vel minst kritisk på girkassen kanskje? Verre om det hadde vært motoren, da kunne man vel mistenkt problemer med toppakning osv?

Takk for all bistand så langt.

Har du Dexta selv?

Gjermund
Var det noe skitt i filteret da?

Nei, har aldri hatt Dexta, men har hatt mye annet ræl opp gjennom årene, og har skrudd mye på de fleste merker ..... men Dexta har jeg faktisk aldri kløpet i. Det nærmeste jeg kommer Dextaen din er at jeg har en -62 SuperMajor med Hamjern graver og Horndraulic laster på. Og når jeg tenker etter, så hadde jeg vel en -58 Roadless PowerMajor (4wd) med Hymas graver på en gang også.....
Dexta er ikke vanskelig å få tak i deler til. Du får omtrent hele traktoren i poser hos Økonomideler i Grålum. Der sitter det også en kar som har veldig god greie på gamle Forder. Ring 69 10 23 00 eller gå inn på http://www.økonomi-deler.no/downloads/katalog/ford.pdf
Ja skulle hatt meg en med graver jeg også.

Dextan min er med laster, kjøpte meg en Powerfab 125 wt minigraver fra 75. Men hadde vært mer hendig med graver på Dextan, eller andre varianter.

Hva er egentlig forskjellen på Major, Dexta og Super Dexta?
Major er jo storebroren til dexta og er 4 sylindret . Majoren kom som "new Major" i -52, og ble erstattet av PowerMajor i 59. (Jeg skrev visst 58 om min tidligere, men det skulle være 59) Disse varte frem til 1960, da SuperMajoren kom, og fikk da skivebremser. Den fikk også Minimec pumpe i april -62. Så til slutt kom New perfomance Super Major i okt -63. Største forksjellen på Majorene, bortsett fra overgang fra trommel til skivebremser, er egentlig jevnlig økning i motoreffekter gjennom årene.
Når det gjelder Dexta og Super Dexta så har Dexta en Perkinsbygd Fordson motor som heter F3.144 som er 3 syl, 144cui slagvolum som tilsvarer 2360 ccm og har 32 bhp (brake horse power). Disse ble bygd fra 1957 til 1964. SuperDexta (1962 -1964) har Perkinsbygd F3.152 (2500 ccm) og har 44,5 Hk, ihvertfall på de siste "New performance Super Dexta" fra 1963, som har annan snute og hvite hjul og skjermer istedenfor oransje hjul og blå skjermer slik din har
Arti å lese litt som andre har skrevet om majorer, men du hadde glemt en viktig endring som blei gjort: major og power major hadde bare "vanlig" hydraulikk, altså med løft og senk på trepukten, og det va det. Dermed va også toppstagfestet fastmontert. På super major va det vektoverføring via toppstaget, altså hadde den vanlig posisjonsregulering og dybdekontroll. Samme finnes på Ford 4 og 5000 har æ sett. Super major'n va også vesentlig sterkere å løfte enn de foregående modellan. Detta systemet med vektoverføring har dem i min danske utgave av håndboka for super major kallt for "Autotræk og Permatræk". For øvrig: Æ har en Ford 5000, fra april 1970, som e utrusta med 4 WD fra Selene. Va det vanlig at dissa traktoran og blei kallt for Roadless?

Her er min SuperMajor.

Selve graveren ble ikke med på forrige bilde, så her er et til

RSS

© 2012   Created by Tun Digital.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår